Bez kategorii
Like

Histeria wokół historii

03/04/2012
617 Wyświetlenia
0 Komentarze
3 minut czytania
no-cover

Proponowana nowa podstawa programowa taki wybór właśnie umożliwia. Odchodzi od nauczania spiralnego, przechodząc do linearnego.

0


Kiedy chodziłem do liceum ogólnokształcącego do klasy o profilu humanistycznym, marzyłem, by mieć mało godzin biologii lub nie mieć jej wcale choćby w klasie czwartej, podobnie z lekcjami chemii, fizyki i matematyki. Nie miałem jednak takiej możliwości.

Proponowana nowa podstawa programowa taki wybór właśnie umożliwia. Odchodzi od nauczania spiralnego, przechodząc do linearnego. Na każdym poziomie nauczania uczeń przestanie wracać do tego, co już przerabiał.

Nie widzę więc niczego złego w tym, że na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej uczeń nie będzie znowu uczył się o starożytnym Egipcie, jeśli nie będzie tego chciał. To będzie jego samodzielna decyzja, swobodny wybór. Nauczanie bowiem historii w szkołach gimnazjalnych kończy się na roku 1918. W szkołach więc ponadgimnazjalnych zacznie się od tego roku. I tu jest moment najważniejszy, istota całej zmiany podstawy programowej. We wszystkich szkołach ponadgimnazjalnych, zatem także w zasadniczych szkołach zawodowyh, w pierwszej klasie będzie miało miejsce nauczanie historii współczesnej na poziomie podstawowym. Dlatego także w szkołach zawodowych, by uczeń takiej szkoły mógł ewentualnie swobodnie zmienić szkołę np. na ogólniak czy technikum i kontynuować naukę w klasie drugiej.

I właśnie w drugiej klasie liceum uczeń będzie musiał dokonać wyboru od dwóch do czterech przedmiotów na poziomie rozszerzonym. Jeżeli wybierze historię, to będzie miał możliwość przygotowania się do matury na poziomie rozszerzonym. Będzie więc uczył się więcej tego, co chce, co lubi, pogłębiając swą wiedzę historyczną od początku historii ludzkości. Jeżeli nie wybierze historii, to będzie miał przedmiot Historia i Społeczeństwo.

Patrząc na ilość godzin historii na poszczególnych poziomach nauczania, to sytuacja przedstawia się bardzo dobrze. W szkole podstawowej są i będą cztery godziny w cyklu kształcenia w tej szkole. W gimnazjum jest i będzie sześć godzin na taki cykl. W liceum (na poziomie podstawowym) i technikum jest pięć godzin, a będzie sześć. Natomiast na poziomie rozszerzonym liceum będzie osiem godzin historii w trzyletnim cyklu nauczania. W zawodówkach są i będą dwie godziny.

I moim zdaniem rzecz najważniejsza. Jeżeli ktoś nie lubi historii i się nią nie interesuje, to naprawdę nie ma znaczenia, czy będzie się uczył tego samego dwa razy czy też pięć, siedem itd. Istotą znajomości historii jest przede wszystkim chęć czytania, poznawania dziejów Polski i świata z książek, by zrozumieć istotę procesu dziejowego.

 

0

Mirek

Czem sie dzieje, ze lud, co tyle ukochal ziemie swoja, który na jej oltarzu zlozyl tyle ofiar i poswiecen (...)czem sie dzieje,ze naród taki przyszedl do upadku? K. Libelt O milosci ojczyzny

324 publikacje
0 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758