Zadłużenie PKP SA wynosi aktualnie 4,3 mld zł. Jeszcze rok temu wynosiło prawie 6 mld zł.
Polskie Koleje Państwowe SA mają jeszcze około 4,3 mld zł długów do spłacenia. Tylko w 2011 roku PKP SA wydały na finansowe zobowiązań 1,8 mld zł. Pieniądze na spłaty w kolejnych latach mają pochodzić głównie z prywatyzacji spółek zależnych, m.in. PKP Cargo, PKP Intercity i TK Telekom.
– Lada dzień formalnie wyślemy do resortu transportu rekomendowaną przez nas krótką listę potencjalnych inwestorów. Liczę, że w lutym mogłoby się zacząć badanie przez wybrane firmy kondycji finansowej przewoźnika – powiedziała o prywatyzacji PKP Cargo prezes PKP SA Maria Wasiak (na zdjęciu) w rozmowie z „Rzeczpospolitą”.
Do prywatyzacji drugiego w Europie towarowego przewoźnika kolejowego nie dojdzie wcześniej niż na początku 2013 roku. Wśród zainteresowanych kupnem pakietu większościowego akcji PKP Cargo są inwestorzy branżowi oraz finansowi. Obecnie wartość spółki szacuje się na kwotę 2,5-3 mld zł.
Na początku 2011 roku dług PKP SA sięgał prawie 6 mld zł. Obecnie jest to około 4,3 mld zł. Dług zależny jest m.in. od kursów walut. W przyszłym roku PKP SA będą musiały spłacić „tylko” 390 mln zł według aktualnego kursu.
Pieniądze na spłatę długów w roku 2011 pochodziły m.in. z emisji euroobligacji (180 mln zł), z prywatyzacji (150 mln ze sprzedaży 60 proc. udziałów w firmie ZWUS Bombardier Transportation, 225 mln zł ze sprzedaży PNI). 500 mln zł przekazane na spłatę długu pochodziło z Funduszu Kolejowego jako zapłata za odsprzedane Skarbowi Państwa akcje Polskich Linii Kolejowych.
Już w lutym ma zakończyć się due diligence w TK Telekom. Prywatyzacja spółki ma być sfinalizowana w roku 2013. Również na 2013 rok zaplanowano zakończenie procesu sprzedaży Polskich Kolei Linowych. Jeszcze w tym kwartale zakończy się analiza zasadności wznowienia procesu prywatyzacyjnego PKP Energetyka. Akcje spółki trafiłyby na giełdę także w przyszłym roku.
Na początku tego roku ma być przeprowadzona analiza przedprywatyzacyjna PKP Intercity. W roku 2011 udało się spółce wybrnąć z poważnej straty finansowej.
Dzięki wprowadzonemu w 2010 roku mechanizmowi finansowemu, przez kilka najbliższych lat PKP SA mają otrzymywać po 500 mln zł rocznie na spłatę zadłużenia z Funduszu Kolejowego, którego pierwotnym zadaniem miało być finansowanie modernizacji i inwestycji w linie kolejowe. Pozostałe środki spółka musi pozyskać samodzielnie, m.in. ze sprzedaży majątku i z prywatyzacji spółek zależnych.
* * *
Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna (PKP SA) powstała w 2000 r. w wyniku komercjalizacji istniejącego od 1926 r. przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. Jedynym akcjonariuszem PKP SA jest Skarb Państwa. Spółka pełni dominującą rolę w Grupie PKP. Do jej podstawowych zadań należą:
* realizacja procesów restrukturyzacji,
* zagospodarowanie zbędnego majątku,
* zarządzanie płynnością finansową spółek Grupy PKP,
* koordynacja przedsięwzięć związanych z rozwojem spółek Grupy PKP,
* przygotowanie projektów prywatyzacyjnych dla spółek Grupy.
źródło: Rzeczpospolita, Rynek Kolejowy, Infokolej
Nie boimy się kontrowersyjnych tematów! Piszemy jak jest. Niezależne forum kolejowe - www.infokolej.pl