Na spotkaniu w Łodzi przedstawiłem to opracowanie. Treść może stanowić o wartościach jakie mogą być podstawą wspólnego działania.
Cywilizacja Polska
Czym jest cywilizacja?
To zestaw wartości, które komplementarnie określają zasady współżycia dużych społeczności (także narodów) regulując wszystkie dziedziny życia.
Można się zastanawiać, dlaczego Polska i Polacy są poddawani tak dużym naciskom zewnętrznym. Skoro zaś ma to miejsce – przez tak długi okres – bo przecież nie tylko teraz, ale naciski zaczęły się już przed rozbiorami, to powstało pytanie o powody nieulegania tym naciskom.
Bo może rację mają przeciwnicy?
Zatem, czy Polska i polskość niesie wartości na tyle istotne dla organizacji życia społecznego, że staje się to przeszkodą dla realizacji celów innych nacji? Może jesteśmy dziedzicami idei, której urzeczywistnienie stanowi zagrożenie dla sił światowych?
Tak postawione pytania prowadzi, krok po kroku, do stwierdzenia, że Polska i polskość zawiera potencjał wartości na jakim może być budowana cywilizacja.
Opracowanie Cywilizacja Polska jest owocem tych przemyśleń i konstatacji. Jest też, jestem o tym przekonany, systemem funkcjonalnie pełnym na wszystkich poziomach odniesień – do mistycznego włącznie.
Należy przy tym zaznaczyć odrębność polskości od katolicyzmu. Jest to odrębność specyficzna, gdyż dotyczy form ewolucyjnych. Polskość, aby skorzystać ze wskazań Prymasa Tysiąclecia ks. kard. Wyszyńskiego, jest jak rola uprawna przygotowana na przyjęcie ziarna – nauki Chrystusa. To ziarno tu wzeszło i daje plon, ale też baczyć należy, że wraz z ziarnem na naszą glebę dostały się też nasiona chwastów; te trzeba eliminować – zwłaszcza, gdy zaczynają przeszkadzać rozwojowi szlachetnych odmian.
Znane jest stwierdzenie, że obyczaje są trwalsze od państw i religii; w wielu przypadkach to nasze obyczaje stoją na straży polskości, ale też są probierzem dla zafałszowań nauki Chrystusa. Stosunek do obyczaju jest probierzem intencji.
Głębsze ujęcie tematu wykazuje, że słowiańska „pogańskość” ma te same korzenie, które stały się tworzywem dla tekstów biblijnych; chrześcijaństwo nie zaczęło się w Izraelu, a jego źródeł należy poszukiwać we wcześniejszych stadiach rozwoju. Wspólne powinny być Przykazania Miłości – niestety , często przekazywane w zniekształconej formie, jak choćby poprzez próby „nawracania mieczem”.
W tym kontekście – polskość stawała się często (jak w przypadku Bitwy pod Grunwaldem), probierzem czystości nauki Chrystusa głoszonej w KRK.
Stan Polski wskazuje na konieczność podjęcia trudu naprawy Rzeczypospolitej. Widać także, że zniszczeniu ulegają wszystkie instytucje życia publicznego. Już nie jest tak, że można naprawić jedną dziedziną – teraz trzeba na nowo określić relacje społeczne, gdyż obecne są zbyt mocno przeżarte doktryną judaistyczną.
Cywilizacja Polska jest ideą stworzenia odrębności cywilizacyjnej ograniczonej od zachodu Odrą, a z dostępem do Adriatyku w części południowo – zachodniej. Morzem Bałtyckim na północy i Morzem Czarnym na południu i dorzeczem Wołgi na wschodzie.
Zaznaczam, że chodzi o wpływy cywilizacyjne, a nie podległość organizacyjną.
Warto też zauważyć, że jest to obszar oddziaływania Rzeczypospolitej wieku XVI.
To idea przeciwstawiająca się brutalizacji życia publicznego jaka zagraża polskości ze strony Germanów, odrzucająca judaizm, jako prowadzący do degeneracji i niszczenia struktur, i ułożenia stosunków z Rosją na zasadzie przyjaznej neutralności w jej konflikcie z Chinami.
Jak ta idea może być zrealizowana?
Wydaje się, że pierwszym krokiem jest określenie, czym jest POLSKOŚĆ.Najbardziej zwięzłe zdaje się być stwierdzenie, że to dążenie do wolności ograniczonej miłością.
Obejmuje jedno z naszych największych dążeń – pragnienie wolności, ale wolności rozsądnej, bo ograniczonej.
Czym?
Miłością – do Boga, ludzi, ale też otaczającego świata.
Ta wolność wykuwała się w tworzeniu zasad stojących u podstaw państwa polskiego, a gdzie nauka Chrystusa stanowiła wyraźne wytyczne – zgodne z polskim poczuciem wolności.
Bo jest to chrześcijańska wolność „DO” – bycia odpowiedzialnym za siebie i swoje otoczenie.
Tylko indywidualizm przyjmuje odpowiedzialność – i to też cecha polskości, doskonale współgrająca z chrześcijańskim personalizmem.
Zadanie obrony tak rozumianej polskości, która stanowi też fundament budowy cywilizacji, wymaga mobilizacji sił wszystkich identyfikujących się z duchem Narodu Polskiego. Czyli jest potrzeba stworzenia Polskich Elit Ducha Narodowego. Cywilizacja Polska to wyzwanie stawiane przed wszystkimi Polakami. Mało. Zakłada, że w realizację idei współżycia sukcesywnie będą włączać się narody sąsiadujące.
Takie założenia leżą u podstaw sugestii powołania Ruchu Społecznego EDEN (Elity Ducha Europejskich Narodów albo Europejski Duch Elit Narodowych).
(Warte wspomnienia jest to, że bliska idea wskazana była przez Jędrzeja Giertycha, który opracował założenia dla powołania Polskiego Bractwa Narodowego; różnica polega na nadmiernym eksponowaniu wątku nacyjnego u J.G).
W dążeniach do realizacji idei – nie można, poza rozwijaniem różnych aspektów ideowych, zapominać o warunkach technicznych jej urzeczywistnienia.
Tu celem jest taka organizacja struktur państwa, gdzie instytucje życia publicznego będą zorganizowane zgodnie z duchem idei cywilizacyjnej, a sposób oddziaływania będzie wspierał postawy zgodne z tym duchem.
Nie może mieć miejsce sytuacja, jak obecnie, gdy pod szyldem państwa polskiego trzebi się wartości narodowe.
Warunki realizacji.
Pierwszym krokiem urzeczywistnienia zamierzeń jest zapoznanie się z ideą i nabycie przekonania, że jest możliwa w realizacji. Warunki zewnętrzne – kryzys dotychczasowego modelu rozwojowego, jest wyzwaniem dla budowy nowego systemu o bardziej uniwersalnym, ale i bardziej ludzkim charakterze.
Krok następny – to konieczność zjednoczenia wszystkich ruchów o charakterze patriotyczno-narodowym na bazie wspólnych podstawowych wartości , których wspólnym mianownikiem jest wcześniej określona POLSKOŚĆ.
(Zaznaczam – patriotyczno-narodowych, a nie prawicowych, bo pojęcie prawica został zdewaluowane i nie bardzo wiadomo, czego dotyczy).
Dopiero po tej konstatacji – po określeniu, że polskość jest fenomenem dającym nadzieję na budowę struktur społecznych pozwalających na rozwój – wszechstronnie rozumiany, można określać jakie instytucje życia publicznego są potrzebne i jak powinny działać.
Ważne, aby oddzielić sferę rozważań ideowych od struktur organizacyjnych.
Konsolidacja ruchu winna być zapoczątkowana deklaratywną akceptacja idei Cywilizacji Polskiej wraz zasadami wyłaniania i kreowania Polskich Elit Narodowych w oparciu nie o pochodzenie, czy stan majątkowy, ale o gotowość pracy na rzecz Polski i wdrażanie w świadomość współobywateli wartości niesionych przez polskość.
Jestem przekonany, że te działania, acz nie wprost, szybko zaowocują potrzebą wyłonienia reprezentacji politycznej bazującej na wskazanej idei.
Zainteresowania z róznych dziedzin. Wszystko po to, aby ustalic wartosci, jakimi warto sie kierowac w wyborach.