Opiekunowie niepełnosprawnych zyskają prawo do zasiłku dla bezrobotnych – tylko ładnie brzmi. Trzeba jednak dodać, że prawo to uzyskają tylko w przypadku śmierci podopiecznego – tj dziecka lub osoby dorosłej, przy spełnieniu wszystkich wymogów związanych z uzyskaniem prawa do zasiłku dla bezrobotnych (głównie przepracowanie 12 mcy w okr. 18mcy. oprz. wyst o zas). Ewidentnie ma to zachęcać opiekunów do skracania życia osobom niezdolnym do samodzielnej egzystencji, ponieważ w innym przypadku niż śmierć podopiecznego nie nabędą żadnych praw. (v. uwagi do projektu stow STOP Wykluczeniom i Ruchu Społecznego ;Wykluczeni Opiekunowie; złożone do MRPiPS https://mega.nz/#!HphlxYBQ!rkXtLxv7QCo5QOqXk_vrFvdnW5BsZw3I-ZSUoEyTJfM).
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej twierdzi, że opieka nad osobą niezdolną do samodzielnej egzystencji jest taką samą pracą jak każda inna. W takim razie analogicznie pozostali pracownicy również powinni otrzymywać prawo do zasiłku dla bezrobotnych wyłącznie w przypadku śmierci pracodawcy :):):).
A co z prawem do zasiłku dla bezrobotnych pozostałych opiekunów osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji, którzy mimo że sprawują opiekę, nie posiadaj prawa do Specjalnego Zasiłku Opiekuńczego, ponieważ przekroczyli o kilka złotych kryterium dochodowe w wys 764zł/mc/os licząc od wspólnych dochodów rodzin opiekuna i podopiecznego, lub nie spełniają wymogu kolejności w prawie do sprawowania opieki itd. Kryterium, to nie jest wymagane przy pozostałych świadczeniach. Co stanowi chamską dyskryminację tej grupy opiekunów. Jednym z wymogów do uzyskania prawa do zasiłku dla bezrobotnych jest odprowadzanie składek od wysokości najniższej płacy w ciągu ostatnich 12 m-cy. Jedynym świadczeniem spełniającym ten wymóg w 2017r. będzie Świadczenie pielęgnacyjne (obecnie 1300zł/mc) pobierane na osoby niepełnosprawne u których niepełnosprawność powst przed 18r. życia (ew 25r.ż okr.nauki) – dzieci. Natomiast wymogu tego nie będą spełniać wymieniony w projekcie Zasiłek dla opiekuna i Specjalny zasiłek opiekuńczy (obecnie 520zł/mc) pobierane na osoby niepełnosprawne u których niepełnosprawność powstała po 18r. ż – dorosłe. Wprawdzie we wstępnym projekcie znalazł się zapis, że prawo do zasiłku dla bezrobotnych będzie przysługiwać niezależnie od tego czy były odprowadzane składki, to jednak w chwili obecnej nie można przesądzać, czy zapis ten nie zostanie w wersji ostatecznej (po przebyciu legislacji) usunięty. Co do twierdzenia autorów projektu, iż świadczenie pielęgnacyjne 1300zł/mc, Zasiłek dla opiekuna 520zł/mc i Specjalny zasiłek opiekuńczy 520zł/mc mają za zadanie rekompensować opiekunowi rezygnację z pracy zarobkowej jest wierutnym kłamstwem, wystarczy porównać wysokość kwot. Dlaczego jeden opiekun wykonujący taką sama pracę przy osobie niepełnosprawnej otrzymuje 1300zł/mc, drugi tylko520zł/mc, a inny nic, bo nie spełnia wymogu, którego dwaj poprzedni nie muszą spełniać. Przecież wszyscy w/w opiekunowie tak samo zrezygnowali z pracy zarobkowej, aby wyręczać państwo polskie w spełnianiu jego konstytucyjnych powinności.
W tym kontekście powstaje pytanie dlaczego obecnie rządząca sitwa nie zajmuje się wykonaniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego K38/13 wydanego 21.10.2014r, (dot. różnicowania świadczeń) który miał być wykonany bez zbędnej zwłoki, a zajmuje się nagłaśnianiem projektu który jest plagiatem projektu senatorów PO PSL. A no dlatego, aby pokazać, że coś się robi, nie robiąc nic. Wcześniej ten projekt w nieomal niezmienionej treści, kiedy był przedstawiony przez koalicję PO PSL był krytykowany przez tzw autorów projektu (czyt. plagiatorów) iż łamie 32 art Konstytucji RP. Kiedy doszli do koryta, twierdzą, że wszystko jest OK.
Sugerując, iż problem, który rozwiązuje ustawa (;…względy demograficzne…. W starzejącym się społeczeństwie…;) dotyczy osób w starszym wieku (wymierających w szybszym tempie niż młodsi niepełnosprawni, stąd z sufitu wzięta diagnoza wysokości wydatków) jest po prostu podłym kłamstwem. Mającym wzbudzić w społeczeństwie nienawiść, uprzedzenia do opiekunów osób dorosłych jako do nierobów żyjących na koszt podatników z wykorzystywania schorowanych 'dziadków’ Wg statystyk w Polsce jest ok. miliona osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Z czego ok. 14% to dzieci i ok. 8-12%(zależnie od źródła danych) osób po 65r. życia . Z danych tych jednoznacznie wynika, że aż 74% to osoby w przedziale wiekowym 18-65 l. W którym nie ma tak wysoko notowanych zgonów jak u osób w 'podeszłym wieku’ tj po 65r.ż. Zauważyć również należy, że tylko 10% niezdolnych do samodzielnej egzystencji (ndse) znajduje opiekę w formach 'zinsytucjonalizowanych’ gdzie koszt utrzymania przez podatnika takiej osoby to kwoty między 3 a 6 tyś zł/mc. Natomiast aż nad 90% niezdolnych do samodzielnej egzystencji opiekę sprawują członkowie rodzin w przeważającej części zupełnie bez jakiejkolwiek pomocy państwa. W tym108 tyś osób niepełnosprawnych dzieci otrzymuje 1300zł/mc Tylko 60 tyś ndse dorosłych posiada prawo do opiekuna (520zł/mc). Reasumując z 900tyś niepełnosprawnych niezdolnych do samodzielnej egzystencji pomoc państwa otrzymuje 168 tys. TAK OPIEKUŃCZE JEST NASZE PAŃSTWO !!!!!
Ustawa ta jest kolejnym bublem łamiącym art 32 Konstytucji RP. Takiego samego zdania jest RPO (v.opinia do projektu wydana przez RPO). Stow. STOP Wykluczeniom będzie dążyć do zaskarżenia przedm ustawy do TK. Żądając równego traktowania wszystkich opiekunów osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji w kwestii przyznawania zasiłku dla bezrobotnych.
http://wykluczeniopiekunowieon.blog.pl/
2 komentarz