Bez kategorii
Like

Strzyc, czy golić…

29/09/2011
587 Wyświetlenia
0 Komentarze
20 minut czytania
no-cover

Dodatkowe opłaty dla ciężarówek za emisję spalin i hałas, czyli dialektyka nowego podatku wprowadzanego pod hasłem „zanieczyszczający płaci”.

0


W dniu 7 czerwca 2011 Parlament Europejski głosował na przyjęciem rozwiązań dotyczących wprowadzenia nowego podatku, tfu wróć … opłaty  dodatkowej  pobieranej od ciężarówek (powyżej 3,5 ton) na pokrycie skutków usuwania emisji spalin oraz nadmiernego hałasu (tzw. koszty zewnętrzne, które ponosi całe społeczeństwo).

Opłaty mają być elastyczne, a ich wysokość ma być uzależniona m.in. od pory dnia przejazdu ciężarówek (możliwość wzrostu stawki podstawowej o 175 proc.). Wpływy z opłat będą przeznaczone na inwestycje w poprawę infrastruktury na sieci TEN-T (europejskich korytarzy transportowych).

Nowa dyrektywa da państwom członkowskim możliwość wprowadzenia "opłat wyrównawczych", nie będzie to przymus. Na razie. Dopuści dowolność ich formy – na przykład  opłaty od użytkownika (od firmy) za określony czas (dzień, doba, rok itp.) lub za odległość – pod warunkiem, że nie będzie to skutkować jakąkolwiek dyskryminacją oraz że opłaty będą ustalane na poziomie, który nie przekracza zwrotu kosztów niezbędnych doutrzymania i amortyzacji infrastruktury drogowej. Czyżby otwierała się tu  kolejna furtka dla "pompowania" kosztów?

Pod tym linkiem calość dyrektywy, dla tych co mają zdrowie, by przebrnąć przez potok dialektycznych uzasadnień wprowadzenia nowego podatku.

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P7-TA-2011-0252+0+DOC+XML+V0//PL

Generalnie najbardziej ekologiczny byłby powrót do transportu furmankami i być może ku temu to wszystko zmierza.

A tu załącznik, z którego wynika konieczność zatrudnienia nowych urzędniów, którzy wprowadzą, policzą, skontrolują i zdadzą sprawozdanie.

ZAŁĄCZNIK Nr III

 

MINIMALNE WYMOGI DOTYCZĄCE NAKŁADANIA OPŁATY Z TYTUŁU KOSZTÓW ZEWNĘTRZNYCH
Niniejszy załącznik określa minimalne wymogi dotyczące nakładania opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych oraz obliczania maksymalnej opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych wyliczanej na podstawie średniej ważonej.
1.  Części sieci drogowej, których dotyczą opłaty
Państwo członkowskie szczegółowo określa część lub części swojej sieci drogowej, które podlegają opłacie z tytułu kosztów zewnętrznych.
W przypadku gdy państwo członkowskie podejmuje decyzję o pobieraniu opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych tylko w jednej części lub tylko w niektórych częściach sieci drogowej objętej zakresem stosowania niniejszej dyrektywy, ta część lub części zostają wybrane po dokonaniu oceny, w wyniku której stwierdza się, że:
   użytkowanie pojazdów na drogach, na których stosowana jest opłata z tytułu kosztów zewnętrznych, powoduje szkody w środowisku większe niż średnie szkody występujące w innych częściach sieci drogowej objętej zakresem stosowania niniejszej dyrektywy, które nie podlegają opłacie z tytułu kosztów zewnętrznych; lub
   wprowadzenie opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych w pozostałych częściach sieci drogowej objętej zakresem stosowania niniejszej dyrektywy mogłoby mieć niekorzystne skutki w zakresie środowiska lub bezpieczeństwa drogowego lub nałożenie i pobieranie opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych w tych częściach pociągałoby za sobą nieproporcjonalne koszty.
2.  Pojazdy, drogi i okresy, których dotyczą opłaty
Państwo członkowskie powiadamia Komisję o klasyfikacji pojazdów, według której różnicowana jest opłata za przejazd. Państwo członkowskie powiadamia także Komisję o lokalizacji dróg, na których pobiera się wyższe opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych (dalej zwanych „drogami podmiejskimi (łącznie z autostradami)”), oraz dróg, na których pobiera się niższe opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych (dalej zwanych „drogami międzymiastowymi (łącznie z autostradami)”).
W stosownych przypadkach powiadamia Komisję także o dokładnych okresach odpowiadających okresowi nocnemu, w czasie których może zostać nałożona wyższa opłata z tytułu kosztów zewnętrznych związanych z hałasem w celu odzwierciedlenia większej uciążliwości z powodu hałasu.
Klasyfikacja dróg do grupy dróg podmiejskich (łącznie z autostradami) i dróg międzymiastowych (łącznie z autostradami) oraz ustalenie okresów opierają się na obiektywnych kryteriach związanych z poziomem narażenia dróg i sąsiadujących z nimi obszarów na zanieczyszczenie, takich jak gęstość zaludnienia i roczna liczba szczytów zanieczyszczeń zmierzonych zgodnie z niniejszą dyrektywą. Stosowane kryteria zostają przedstawione w powiadomieniu.
3.  Wysokość opłaty
Dla każdej klasy pojazdu, typu drogi i okresu państwo członkowskie lub, w stosownych przypadkach, niezależny organ określa pojedynczą, konkretną wysokość opłaty. Powstała w ten sposób struktura opłat, obejmująca również czas rozpoczęcia i czas zakończenia każdego z okresów nocnych, w przypadku których opłata z tytułu kosztów zewnętrznych obejmuje koszt związany z zanieczyszczeniem hałasem, jest przejrzysta, udostępniona publicznie i obowiązuje wszystkich użytkowników na równych warunkach. Jej publikacja powinna nastąpić w odpowiednim czasie przed wdrożeniem. Wszystkie parametry, dane oraz inne informacje konieczne do wyjaśnienia sposobu obliczania poszczególnych elementów kosztu zewnętrznego podaje się do wiadomości publicznej.
Przy ustalaniu opłat państwo członkowskie lub, w stosownych przypadkach, niezależny organ postępują według zasady skutecznej polityki cenowej, czyli stosują cenę zbliżoną do krańcowego kosztu społecznego użytkowania pojazdu, którego dotyczy opłata.
Opłatę ustala się także po uwzględnieniu ryzyka przeniesienia ruchu drogowego, łącznie z wszelkimi niekorzystnymi skutkami w zakresie bezpieczeństwa drogowego, środowiska i zatorów komunikacyjnych, oraz wszelkich rozwiązań zmierzających do złagodzenia takich rodzajów ryzyka.
Państwo członkowskie lub, w stosownych przypadkach, niezależny organ monitorują skuteczność systemu opłat w zakresie zmniejszania szkód w środowisku wynikających z transportu drogowego. W stosownych przypadkach co dwa lata dostosowują strukturę opłat oraz konkretną wysokość opłaty ustalonej dla danej klasy pojazdu, typu drogi i okresu do zmian podaży i popytu w sektorze usług transportowych.
4.  Elementy kosztów zewnętrznych
4.1.  Koszt związany z zanieczyszczeniem powietrza spowodowanym ruchem drogowym
W przypadku gdy państwo członkowskie podejmuje decyzję o uwzględnianiu całkowitego kosztu związanego z zanieczyszczeniem powietrza spowodowanym ruchem drogowym lub części tego kosztu w opłacie z tytułu kosztów zewnętrznych, państwo to lub, w stosownym przypadku, niezależny organ obliczają należny koszt związany z zanieczyszczeniem powietrza spowodowanym ruchem drogowym, stosując poniższy wzór lub przyjmując wartości jednostkowe podane w tabeli 1 załącznika IIIb, jeżeli te ostatnie są niższe:
PCV ij = ∑ k EF ik x PC jk
gdzie:
–  PCVij oznacza koszt związany z zanieczyszczeniem powietrza przez pojazd klasy i na drodze typu j (EUR/pojazdokilometr),
–  EFik oznacza czynnik emisji zanieczyszczeń k i klasę pojazdu i (gram/pojazdokilometr),
–  PCjk oznacza pieniężny koszt zanieczyszczenia k dla drogi typu j (EUR/gram).
Współczynniki emisji są takie same jak te zastosowane przez państwo członkowskie do sporządzenia krajowej inwentaryzacji zanieczyszczeń przewidzianej w dyrektywie 2001/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2001 r. w sprawie krajowych poziomów emisji dla niektórych rodzajów zanieczyszczenia powietrza(1) (co wymaga użycia podręcznika inwentaryzacji emisji EMEP/CORINAIR(2) ). Państwo członkowskie lub, w stosownych przypadkach, niezależny organ szacują pieniężny koszt zanieczyszczeń na podstawie aktualnych informacji.
Państwo członkowskie lub, w stosownych przypadkach, niezależny organ mogą stosować potwierdzone naukowo alternatywne metody do obliczania wysokości kosztów związanych z zanieczyszczeniem powietrza, korzystając z danych uzyskanych w wyniku pomiarów zanieczyszczeń powietrza i uwzględniając lokalną wartość pieniężnego kosztu związanego z zanieczyszczeniem powietrza, pod warunkiem że uzyskane wyniki nie są wyższe od wartości jednostkowych, o których mowa w tabeli 1 załącznika IIIb, dla jakiejkolwiek klasy pojazdów.
4.2.  Koszt związany z zanieczyszczeniem hałasem spowodowanym ruchem drogowym
W przypadku gdy państwo członkowskie podejmuje decyzję o uwzględnianiu całkowitego kosztu związanego z zanieczyszczeniem hałasem spowodowanym ruchem drogowym lub części tego kosztu w opłacie z tytułu kosztów zewnętrznych, państwo to lub, w stosownych przypadkach, niezależny organ obliczają należny koszt związany z zanieczyszczeniem hałasem spowodowanym ruchem drogowym, stosując poniższe wzory lub przyjmując wartości jednostkowe podane w tabeli 2 załącznika IIIb, jeżeli te ostatnie są niższe:
NCV j (dziennie) = e x ∑ k NC jk x POP k / WADT
NCV j (dzień) = a x NCV j
NCV j (noc) = b x NCV j
gdzie:
–  NCVj oznacza koszt związany z hałasem powodowanym przez jeden pojazd ciężarowy na drodze typu j (EUR/pojazdokilometr),
–  NCjk oznacza koszt związany z hałasem przypadający na osobę narażoną na poziom hałasu k na drodze typu j (EUR/osobę),
–  POPk oznacza liczbę ludności narażonej na dzienny poziom hałasu k na kilometr (osoba/kilometr),
–  WADT oznacza średnią ważoną dobowego ruchu (równoważną wartości dla samochodów osobowych),
   a i b oznaczają współczynniki wagowe określone przez dane państwo członkowskie w taki sposób, by opłata z tytułu hałasu na pojazdokilometr wyliczana na podstawie średniej ważonej nie przekraczała NCVj (na dzień).
Zanieczyszczenie hałasem spowodowane ruchem drogowym związane jest z poziomami hałasu mierzonymi blisko punktu narażenia i poza ewentualnymi barierami przeciwdźwiękowymi.
Liczbę ludności narażonej na poziom hałasu k przyjmuje się ze strategicznych map hałasu sporządzonych na podstawie art. 7 dyrektywy 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnoszącej się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku(3) .
Państwo członkowskie lub, w stosownych przypadkach, niezależny organ szacują koszt na osobę narażoną na poziom hałasu k na podstawie aktualnych informacji.Średnia ważona ruchu dobowego zakłada, że współczynnik równoważący „e” pomiędzy pojazdami ciężarowymi a samochodami osobowymi nie przekracza wartości 4.
Państwo członkowskie lub, w stosownych przypadkach, niezależny organ mogą stosować potwierdzone naukowo alternatywne metody w celu obliczenia wysokości kosztów związanych z hałasem, pod warunkiem że uzyskane wyniki nie są wyższe od wartości jednostkowych, o których mowa w tabeli 2 załącznika IIIb.
Państwo członkowskie lub, w stosownych przypadkach, niezależny organ mogą ustalić zróżnicowane opłaty z tytułu hałasu, aby nagradzać korzystanie z bardziej cichobieżnych pojazdów, o ile nie będzie to skutkowało dyskryminującym traktowaniem pojazdów zagranicznych. Jeżeli zostaną wprowadzone zróżnicowane opłaty z tytułu hałasu, opłaty dla najgłośniejszej kategorii pojazdów nie mogą przekraczać wartości jednostkowych, o których mowa w tabeli 2 załącznika IIIb, ani czterokrotnej wartości opłaty z tytułu hałasu ustalonej dla pojazdów najbardziej cichobieżnych.
ZAŁĄCZNIK IIIb
MAKSYMALNA OPŁATA Z TYTUŁU KOSZTÓW ZEWNĘTRZNYCH WYLICZANA NA PODSTAWIE ŚREDNIEJ WAŻONEJ
Niniejszy załącznik określa parametry, które mają być stosowane przy obliczaniu maksymalnej opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych wyliczanej na podstawie średniej ważonej.
1.  Maksymalny koszt związany z zanieczyszczeniem powietrza spowodowanym ruchem drogowym:
Tabela 1: Maksymalny koszt związany z zanieczyszczeniem powietrza, który można ująć w opłatach
Eurocent/pojazdokilometr
Drogi podmiejskie (łącznie z autostradami)
Drogi międzymiastowe (łącznie z autostradami)
EURO 0
16
12
EURO I
11
8
EURO II
9
7
EURO III
7
6
EURO IV

3
EURO V
po 31 grudnia 2013 r.
0
3
0
2
EURO VI
po 31 grudnia 2017 r.
0
2
0
1
Mniej zanieczyszczające niż klasa EURO VI
0
0
Wartości w tabeli 1 można pomnożyć przez współczynnik wynoszący maksymalnie 2 w przypadku obszarów górskich w zakresie, w jakim jest to uzasadnione nachyleniem dróg, wysokością lub inwersjami temperatury.
2.  Maksymalny koszt związany z zanieczyszczeniem hałasem spowodowanym ruchem drogowym
Tabela 2: Maksymalny koszt związany z hałasem, który można ująć w opłatach
Eurocent/pojazdokilometr
Dzień
Noc
Drogi podmiejskie (łącznie z autostradami)
1,1
2
Drogi międzymiastowe (łącznie z autostradami)
0,2
0,3
Wartości z tabeli 2 można pomnożyć przez współczynnik wynoszący maksymalnie 2 w przypadku obszarów górskich w zakresie, w jakim jest to uzasadnione nachyleniem dróg, inwersjami temperatury lub „efektem amfiteatralnym” w dolinach.„.

(1) Dz.U. L 309 z 27.11.2001, s. 22.
(2) Metodologia Europejskiej Agencji Środowiska:http://reports.eea.europa.eu/EMEPCORINAIR5/.
(3) Dz.U. 189 z 18.7.2002, s. 12.

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P7-TA-2011-0252+0+DOC+XML+V0//PL

0

Ewa Rembikowska

Spojrzenie na wspólczesnosc przez pryzmat historii mojej wielkopolskiej rodziny.

127 publikacje
1 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758