W ramach cyklu Musica Sacra Barocca przedstawiam kolejnego genialnego czeskiego kompozytora Franciszka Ignaca Henryka Bibera, ktory podobnie jak Jan Dismas Zelenka, urodzil sie w czechach ale dzialalnosc muzyczna kontynuowal w Niemczech. W przypadku Bibera byl to Salzburg na terenie Austrii. Jest tez nie bez racji uznawany za najwybitniejszego kompozytora XVII wieku.
Oto co mozna znalezc w Wikipedii na jego temat:
Heinrich Ignaz Franz von Biber (ur. 12 sierpnia 1644 w Wartenbergu (Straz pod Ralskem, zm. 3 maja 1704 w Salzburgu). Zanim osiadl sie na stale w Salzburgu, pracowal w Grazu i w Kromerizu, ktory opuscil potajemnie, pracujac u ksiecia-biskupa Carla Liechtensteina-Castelcorno. Wykształcenie muzyczne zdobył prawdopodobnie w gimnazjum jezuickim w Opavie. Tam też zapoznał się z Pavlem Josefem Vejvanovským, czeskim kompozytorem i trębaczem, działającym przez długi czas w tej samej co Biber orkiestrze arcybiskupiej w Kromieryżu.
Jest uznawany za genialnego wirtuoza i mistrza techniki skrzypcowej swojej epoki. Stosował w grze skrzypcowej metodę polegającą na przestrajaniu strun instrumentu (skordatura), dzięki czemu można było osiągnąć szczególnie wirtuozowskie efekty, zwłaszcza w grze akordowej i polifonicznej. Sprzyjało to również wyrażaniu ekspresji w dziełach symbolicznych i pełnych afektacji religijnej (Sonaty misteryjne). Uważa się, że osiągnięcia techniki wiolinistycznej Bibera mogły zainspirować późniejsze 24 Kaprysy Paganiniego.
Jego syn, Carl Heinrich Biber, był również kompozytorem i po śmierci ojca przejął obowiązki kapelmistrza.riacki kompozytor i barokowy skrzypek-wirtuoz pochodzenia czeskiego.
Dzisiaj przedstawiam jego utwor Missa Bruxelliensis XXIII vocum.
https://
Czasami udajac slepa, mozna dokladniej obserwowac otoczenie.