CV- klasycznie czy ekstrawagancko?
27/08/2011
518 Wyświetlenia
0 Komentarze
5 minut czytania
Gdy decydujemy się wysłać swoją kandydaturę w odpowiedzi na ogłoszenie rekrutacyjne często zastanawiamy się co zrobić by nie zginąć w morzu innych aplikacji. Czy jeśli kandydatów jest kilkuset czy rekruter w ogóle przeczyta nasze podanie?
Jeśli tak, to ile czasu na to poświęci?
Internet pełen jest porad jak napisać CV, jak wypaść na rozmowie, można nawet znaleźć wiele szablonów do przygotowania dokumentów aplikacyjnych. Internet straszy też, że rekruter poświęca nie więcej niż 30 sekund na lekturę CV, stąd budzi się w kandydatach strach, że ich aplikacja będzie przeczytana pobieżnie, zostanie niezrozumiana lub w ogóle niedostrzeżona. Co więc zrobić by swoje szanse zwiększyć już na wstępnym etapie – selekcji?
Przyjrzyjmy się najpopularniejszym przykładom niestandardowych aplikacji wykorzystywanych przez kandydatów by przyciągnąć wzrok rekrutera:
Video CV – czyli krótki (do 3 min) film, w którym przedstawiamy swoją osobę. Możliwość nagrania CV daje nawet Urząd Pracy w Warszawie na Grochowie, jednak portal umożliwiający pracodawcom przeglądanie CV
www.videocv.up.warszawa.pl ostatnio nie działa…
Prezentacja w Power Point – kilka lub kilkanaście slajdów umożliwiających wstawianie kolorowych wykresów, zdjęć, itp.
Strona www – w zasadzie niczym nie ograniczone miejsce umożliwiające zaprezentowanie portfolio kandydata (grafik, programista, copywriter, projekty marketingowe, muzyczne, itp.)
CV z wykorzystaniem kolorowej grafiki – pokazuje znajomość programów graficznych, pozwala na uwypuklenie interesujących treści.
Link do profilu kandydata w biznesowym serwisie społecznościowym
CV w firmie puzzli
CV w postaci mapy myśli
CV na bilbordzie
CV w formie pudełek (architekt), cv w butelce (rekrutacja dla firmy alkoholowej na stanowisko przedstawiciela handlowego), cv w formie plakatu (dla agencji reklamowej).
Zdarzają się aplikacje w formie wierszy, poematów, piosenek, komiksów, animacji, CV z załączonymi przeróżnymi zdjęciami czy autoportretami.
Nietypowe aplikacje doczekały się nawet konkursu na jednym z portali Internetowych. Nagrodzono cv w firmie rysunków,napisane w stylu ulotki, która zazwyczaj dołączana jest do leków, w formie tuby wypełnionej cukierkami orazpoplamione – humorystyczne cv, które nadesłał kucharz.
Jaka jest rekrutacyjna rzeczywistość? Czy rzeczywiście, aby rekruter zechciał spojrzeć na aplikacje kandydata musi on przesłać CV w formie pudełka produktu firmy, w której chce pracować, dodatkowo ułożonego w puzzle z dołączonym podkładem piosenki autobiograficznej?
Przede wszystkim chciałabym uspokoić, że proces rekrutacji realizowany przez wewnętrzny dział HR czy tez przez firmę headhunterską zazwyczaj nie trwa pół dnia. Jeśli przyjęlibyśmy, że spływa nawet 500 aplikacji na 1 ogłoszenie, a poświęcony czas na lekturę 1 aplikacji to 30 sekund, wówczas rekruter przeznaczyłby 4,5 godziny czyli połowę dnia na cały proces selekcji!
Owszem zdarza się, że przyjęte kryteria, np. kandydat ma obecnie pracować w branży produkcyjnej, spowoduje, ze lektura życiorysu w dużej mierze ograniczy się do sprawdzenia tej informacji. W większości jednak wypadków aplikacja jest przeglądana z należytą sumiennością.
O czym świadczy niestandardowe CV?
Przede wszystkim o kreatywności, innowacyjności, nieszablonowym podejściu do rozwiązywania problemów, o wyłamywaniu się ze sztywnych ram. Czy tego oczekujemy od każdego stanowiska? Czy jeśli szukamy dyrektora placówki banku to oczekujemy CV w formie odręcznego rysunku?:
Czy rekrutując księgowego liczymy na bezsprzecznie przyciągającego wzrok CV graficznego?:
Pamietajmy więc o dostosowaniu formy do stanowiska aby forma treści pomagała a nie szkodziła.
W kolejnej notce napiszę o tym, co o ekstrawaganckich CV sądzą autentyczni eksperci HR?