BIZNES
Like

Pendolino na minusie

01/11/2013
1567 Wyświetlenia
1 Komentarze
4 minut czytania
Pendolino na minusie

Podczas silniejszych mrozów składy Pendolino nie wyruszą na trasy.

0


pendolino

 

Składy Pendolino kupowane przez spółkę PKP Intercity nie są dostosowane do polskich zim. Jak poinformował przewoźnik, „zastosowane technologie pozwalają na bezproblemową eksploatację składu w temperaturach otoczenia od -25˚C do 40˚C”. Nicolas Halamek z produkującego pociągi Pendolino koncernu Alstom w rozmowie z portalem „Rynek Kolejowy” powiedział: – Pendolino zamówione przez PKP Intercity są przystosowane do pracy w temperaturze powyżej -25˚C. I dodał: – Jeżeli weźmiemy pod uwagę ostatnie lata, to nie mieliśmy tak niskich temperatur w Polsce. Zatem nie widzę tu problemu.

 
Temperatury poniżej -25˚C, a więc schodzące poniżej termicznego poziomu sprawności składów Pendolino, wcale nie są w Polsce rzadkością. Ostatnie uderzenie siarczystych mrozów miało miejsce na początku lutego 2012 r. – między innymi w regionach, które mają być obsługiwane przez składy Pendolino. Stacja meteorologiczna na lotnisku Katowice-Pyrzowice odnotowała temperaturę -27˚C. W Gdańsku-Rębiechowie było -27˚C, w Tarnowie -27,2˚C, a w Jasionce koło Rzeszowa -27,5˚C. W niektórych rejonach Polski temperatury w tym czasie spadły poniżej -30˚C – w Poroninie na Podhalu 3 lutego 2012 r. było -34˚C, a w Łebuni koło Lęborka 6 lutego 2012 r. temperatura wyniosła -30,7˚C.

 

Poprzednio silne mrozy wystąpiły w drugiej połowie stycznia 2010 r. – wtedy w kilku regionach kraju temperatury spadły poniżej -25˚C. Bardzo mroźny był również styczeń 2006 r. Wówczas w Mławie położonej na linii Warszawa – Gdańsk odnotowano -27,2˚C, a w Sulejowie leżącym w pobliżu Centralnej Magistrali Kolejowej aż -32,1˚C. Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej podaje w ogólnych uwarunkowaniach klimatycznych, że „w Polsce północno-wschodniej z prawdopodobieństwem 10% można oczekiwać w zimie spadków temperatury poniżej -30°C“.

 
Nicolas Halamek z koncernu Alstom twierdzi, że termiczny zakres sprawności zastosowany w składach Pendolino dla spółki PKP Intercity to ogólnie przyjęta norma: – Nawet polscy producenci, projektując nowy pojazd, przyjmują założenie, że będzie on eksploatowany w temperaturze nieprzekraczającej -25°C.

 
Wyjaśnijmy jednak, że bydgoska Pesa oraz nowosądecki Newag dostarczają na polski rynek tabor, który może być eksploatowany w temperaturach między -30˚C a 40˚C. Jest to bowiem warunek stawiany w przetargach – i to ogłaszanych nawet w zachodnich województwach, gdzie temperatury są zazwyczaj nieco wyższe niż w centrum i na wschodzie kraju. Wymóg taki znalazł się między innymi w zamówieniu Kolei Dolnośląskich z 2010 r. na pięć elektrycznych zespołów trakcyjnych, a także w tegorocznym zamówieniu samorządu województwa zachodniopomorskiego na osiem składów elektrycznych.

 
Źródło: Z Biegiem Szyn
http://www.zbs.net.pl

Zdjęcie: PKP Intercity
http://eicpremium.intercity.pl

 

0

infokolej http://infokolej.pl

Nie boimy się kontrowersyjnych tematów! Piszemy jak jest. Niezależne forum kolejowe - www.infokolej.pl

288 publikacje
3 komentarze
 

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758