Czym kibice będą jeździć na mecze podczas odbywających się w Polsce Mistrzostw Europy w piłkę nożną w 2012 roku?
Pod koniec lutego Ministerstwo Infrastruktury zaznaczyło, że przewoźnicy kolejowi, z uwagi na sytuację finansową, nie będą dokonywać wyraźnie zwiększonych zakupów ani modernizacji taboru pasażerskiego z przeznaczeniem go do obsługi turnieju EURO 2012. Rozważana jest natomiast możliwość czasowego wypożyczenia taboru od operatorów kolei czeskich, słowackich i niemieckich.
A co na to Niemcy i Czesi?
„Rynek Kolejowy” uzyskał informacje od reprezentantów kolei czeskich oraz niemieckich, jak sprawa ewentualnego wypożyczenia taboru przedstawia się z punktu widzenia zagranicznych przewoźników.
Rzecznik prasowy kolei czeskich (ČD) Petr Stahlavsky zaznaczył: – Dotychczas nie otrzymaliśmy żadnych sygnałów dotyczących wypożyczenia przez Polskę pociągów na EURO 2012. Koleje Czeskie są w trakcie intensywnej modernizacji taboru kolejowego, która będzie kontynuowana również w 2012 roku. W związku z tym wiele wagonów jest wyłączonych z ruchu w celu ich przebudowy. Mimo to jesteśmy gotowi do podjęcia rozmów z PKP IC na temat możliwości wypożyczenia wagonów, oczywiście po uwzględnieniu naszych planów modernizacyjnych i dostępności składów. W przeszłości pożyczaliśmy już wagony ÖBB (w czasie mistrzostw hokejowych) oraz DB – powiedział Stahlavsky.
Andreas Fuhrman, zastępca rzecznika prasowego transportu pasażerskiego kolei niemieckich (DB), powiedział „Rynkowi Kolejowemu”: – Ze strony polskiej rzeczywiście otrzymaliśmy zapytanie w sprawie ewentualnego wypożyczenia wagonów na mistrzostwa Europy od DB. Sprawa jest jednak trudna, ponieważ obecnie DB ma deficyt na pociągi ICE oraz na inne pociągi długodystansowe. Na dodatek dla każdego pojazdu niezbędne jest pozwolenie do eksploatowania go na terenie danego kraju. Zarówno pierwszy, jak i drugi fakt powodują, że DB nie będzie w stanie pożyczyć wagonów polskim przewoźnikom – dodał Fuhrman.
Wypowiedź rzecznika DB daje wyraźnie do zrozumienia, że na pomoc kolei niemieckiej PKP IC nie ma co liczyć. Nadzieja pozostaje w Czechach oraz ewentualnie w Słowakach, ale ze względu na wspomniane modernizacje wagonów czeskiego przewoźnika, do sprawy wypożyczenia wagonów od Czechów podejść należy również z należytą dozą sceptycyzmu.
Źródło informacji: Rynek Kolejowy
Czytaj także:
Na EURO 2012 pociągi… pożyczymy!
Na EURO 2012 dworce… zasłonimy!
Nie boimy się kontrowersyjnych tematów! Piszemy jak jest. Niezależne forum kolejowe - www.infokolej.pl