Polskość uważał za świętość. Urodzony w Krakowie, tam też pochowany. Umierając w wieku 38 lat pozostawił po sobie ogromną spuściznę, niepodobną niczym dziełu jednego człowieka.
Stanisław Wyspiański.
Był poetą – dramatykiem, malarzem, rzeźbiarzem i konstruktorem, reżyserem i inscenizatorem, kierownikiem artystycznym teatru i jego ideologiem – w jednej osobie.
Wyspiański malarz. Malował właściwie wyłącznie dla siebie i dla przyjaciół. Uczeń Mistrza Matejki. Nie potrafił jednak malować olejem na płótnie. Ale Staś był Mistrzem akwareli. Cóż za delikatność i wrażliwość. Wrażliwość kogoś, kto przedwcześnie traci matkę i brata, opiekuje się ojcem alkoholikiem, żyjąc w skrajnej biedzie, notorycznie głodując.
Najsławniejsze obrazy Wyspiańskiego z serii "Macierzyństwo", były symbolem tęsknoty za matką, ale jednocześnie nadziei na odrodzenie się narodu polskiego. Narodu, który tak bardzo skrytykował w "Weselu".
Mimo że nie dożył wolnej Polski (zmarł w 1907 roku) wierzył w Nią. Widział Ją wielką i niepodległą.
A ja o Polsce marzę
Co nie jest tylko witrażem
I nie komedią na scenie
Ale spełnieniem
Niechże się taka stanie
Co by nie była udaniem
By szyldem tylko nie była
Lecz żeby żyła
Macierzyństwo, 1899, pastel, własność prywatna
Macierzyństwo, 1905, pastel, Muzeum Narodowe w Krakowie
Chaty w Grębowie, 1900, pastel, Muzeum Narodowe w Krakowie
Chochoły, 1898-99, pastel, Muzeum Narodowe w Warszawie
Paw, 1897, pastel, własność prywatna
Zakola Wisły, 1904, pastel, własność prywatna
Wieże Kościoła Mariackiego,1905, pastel, Muzeum Narodowe w Krakowie
Planty o świcie,1894, olej na płótnie, własność prywatna
Portret żony z pelargoniami, 1905, pastel, tektura, własność prywatna
Helenka – córka artysty,1904, pastel na papierze, własność prywatna
Zapach maków na płótnie 🙂
Kwiaty polne, 1893, akwarela, ołówek na papierze, własność prywatna