Czemu samoloty nie spadają a lecą? Taki był jego temat. Jednak pytania pojawiły się inne.
Link postu:
https://hotfile.com/dl/150134903/8bd4f3d/paliwo_wyla.mp3.html
Pojawiły się pytania, czemu jeśli na równiku każdy punkt na planecie porusza się z prędkością 1666 km/h to czasy przelotów samolotów w tą i z powrotem za bardzo się nie różnia.
Oczywiście taka prędkość jest tylko na równiku ale w każdej inne trasie pojawiają się składowe tej prędkości.
Na to pytanie odpowiedziałem – choć nie wszyscy skumali 🙂
Muszę coś jednak dodać.
Obecnie trasy przelowów samolotów (szczególnie na większych odległościach) odbywają się w zmiennych korytarzach powietrznych. Tzn, korytarz lotu nie jest stały na wieki wieków.
To nie jest zbudowana trasa – materialnie. Zatem….
Linie lotnicze liczą się z kosztami. Nie zawsze lot po trasie najkrótszej jest najszybszy i najtańszy (mam na myśli koszt paliwa i czas).
Wobec tego trasy korytarzy powietrznych samolotów są zmienne w czasie. Liczą je komputery i tak je projektują, by oprócz bezpieczeństwa zapewnione były minimalne koszty przelotu. Powtarzam, mam tu na myśli loty na duże odległości.
Na bazie informacji z satelitów, kierunków wiatrów itp – powstają dynamicznie zmienne korytarze lotów samolotów. Kasa, kasa, kasa. Opłaca się? Tak.
Zyje dosc dlugo i staram sie myslec. W zyciu dzialam na wielu obszarach :-) Fizyka, sztuka inzynierska i logika - to podstawy myslenia racjonalnego. Ale równiez wiem sporo o duchowosci. Bo przed nia przyszlosc.