Przemiany te są częścią większego planu reorganizacji sposobów kontaktowania się Watykanu ze światem, a Radio Watykańskie jest w centrum tych przemian.
Radio Watykańskie zaczęło się organizować w 1925 roku i od samego swojego początku zostało powierzone Towarzystwu Jezusowemu. Pierwszą audycję nadano 12 lutego 1931 roku, a pierwsze słowa na antenie wypowiedział wielki wynalazca Guglielmo Marconi, współtwórca Radio Vaticana, który zaanonsował przemówienie papieża Piusa XI.
W ciągu niemal 87 lat swego istnienia Radio Watykańskie nadawało do ponad 80 krajów świata, a transmisje międzynarodowe realizowano w ponad 40 językach. Wielkiej zmiany wstecz dokonano w 2012 roku, kiedy to zaprzestano nadawania na falach krótkich i średnich do większej części Europy i do Ameryki. Następca o. Lombardi, ks. prał. Dario Edoardo Viganò chce jak najszybciej zapomnieć o jakimkolwiek nadawaniu na falach krótkich, widząc w tym kosztujące sporo anachroniczne medium. Czy jest to jednak przekonywujący argument, bowiem nawet w dobie internetu jest wiele zapomnianych rejonów świata gdzie technologiczne zmiany nie docierają.
W grudniu br. nastąpi kolejna zmiana w zarządzaniu i w sumie, jak mówi S.Magister: “Radio Watykańskie przestanie istnieć jako jedna całość”. Ks. Viganò w zamian pragnie stworzyć: “zbiorcze, pojedyncze centrum multimedialne produkcji tekstów, obrazów, audiowizualnych audycji i radiowych podkastów, w wielu jezykach”, a jednostka ta ma ma być zarządzana nie jak dotychczas przez dyrektora – dzisiaj ks. Viganò – lecz przez “grupę dziennikarzy”.
Jak pisze S. Magister, Franciszek wydaje się celować właśnie w tym kierunku, zawiązując jakieś dziwne układy z największymi korporacjami świata. Można domyślać się tego z selekcji przyjętych na audiencjach gości, bowiem tylko w tym roku przyjął on magnatów z Apple, Google, Instagram, Facebook i Vodafone. W grudniu szykują się audiencje przedstawicieli Fortune i Time Warner. Mają oni – jak pisze S.Magister – promować wraz z Watykanem i takimi korporacjami, jak IBM, McKinsey, Siemens czy WPP, “Nową Społeczną Umowę” (New Social Compact), wspierając biednych i uchodźców na świecie.
Podobną rekonstrukcję jak Radio Watykańskie, czeka w niedalekiej przyszłości watykański dziennik L’Osservatore Romano, który ma zostać przekształcony w minimalistyczne pismo dla kręgów hierachii kościelnej i dostępne jedynie w kioskach watykańskich, zaś większe artykuły mają się ukazywać w odchudzonej wersji tygodnikowej, wzorując się na wydawanych dzisiaj wersjach językowych.
W tej walce wewnętrznej dziennik watykański przyciągnął na swoją stronę wpływowego kardynała Pietro Parolin, b. Sekretarza Stanu, jednak – jak uważa S. Magister – losy dziennika w tej postaci jaką znamy, są i tak już przesądzone.