Były już sposoby oszukiwania ludzi na Telekomunikację Polską, na kuriera, że nie wspomnę już o firmach windykacyjnych i bankach, o których wiele razy pisałem. Teraz mamy nowych oszustów – oszukujących na prądzie.
Do napisania tego artykułu przyczyniła się ulotka informacyjna, jaką otrzymałem od działającej w moim mieście firmy energetycznej TAURON Polska Energia, m. in. mojego sprzedawcy prądu.
Okazuje się, że w Polsce działają nieuczciwe firmy energetyczne, których przedstawiciele usiłują namówić odbiorców prądu do zmiany operatora. Przedstawiciele ci oferują rzekomo korzystną ofertę sprzedaży energii elektrycznej, ale potem okazuje się, że odbiorca za prąd płaci więcej.
Dlaczego tak się dzieje?
Bo nowy dostawca prądu nalicza sobie dodatkowe opłaty, m.in.:
· za dodatkowe usługi, których klient nie jest świadomy,
· za upomnienie w przypadku spóźnienia się z uregulowaniem należności za energię elektryczną,
· dodatkowe opłaty za wystawienie faktury papierowej,
· drogie ubezpieczenia, o których klient dowiaduje się dopiero po otrzymaniu pierwszej faktury,
· kary za rozwiązanie umowy,
· dwie faktury: osobno za energię elektryczną i za jej dystrybucję.
Jak zwykle najczęściej ofiarami takich oszustów padają ludzie starsi, podobnie jak przy kredytach, których w dodatku łatwo jest omamić i skusić rzekomo niższymi opłatami za prąd. Wiadomo – dla emeryta nawet 40 zł oszczędności na prądzie to nie lada gratka.
Więcej o tego typu przypadkach oszukiwania na prądzie można dowiedzieć się m.in. tutaj: http://ttv.pl/archiwum/69447,nieuczciwi-sprzedawcy-pradu,0.html oraz tutaj: http://www.zamosconline.pl/text.php?id=8224&rodz=wiad&tt=nieuczciwi-sprzedawcy-pradu-w-akcji .
Firma TAURON Polska Energia rozpoczęła kampanię informacyjną „Stop naciągaczom – podpisuję tylko uczciwe umowy” . Akcja ma na celu ostrzeżenie odbiorców prądu przed nieuczciwymi przedstawicielami handlowymi.
Jak uniknąć oszustwa?
· zapytać jaką firmę reprezentuje przedstawiciel i koniecznie sprawdzić jego identyfikator, sprawdzić go dzwoniąc na infolinię miejscowej firmy energetycznej, np. dotychczasowego sprzedawcy prądu,
· sprawdzić, czy na dokumentach widnieje logo i nazwa miejscowej firmy energetycznej (np. TAURON, ENEA itp.), jeżeli przedstawiciel podaje się za jej pracownika,
· przeczytać uważnie umowę i wszystkie załączniki, zwłaszcza to, co napisane drobnym druczkiem, podobnie ja przy kredytach,
· dokładnie sprawdzić wszystkie usługi oferowane przez sprzedawcę,
· upewnić się, czy umowa nie zawiera jakichś dodatkowych ukrytych opłat, o których sprzedawca nie poinformował.
A najlepiej nie zmieniaj dostawcy prądu podczas wizyty takiego przedstawiciela handlowego – najlepiej zrobisz wypraszając go z domu, a jeżeli chcesz zmienić dostawcę prądu, to skontaktuj się ze sprawdzoną firmą energetyczną.
Ponadto każdą umowę podpisaną poza lokalem przedsiębiorstwa możesz zerwać w ciągu 10 dni bez podawania przyczyny – wystarczy złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy osobiście u sprzedawcy lub wysłać je listem poleconym – UWAGA – Z POTWIERDZENIEM ODBIORU – decyduje data nadania listu.
Więcej o akcji firmy TAURON Polska Energia możesz przeczytać tutaj:
http://media.tauron-pe.pl/PressOffice/PressRelease.229609.po .
Sprawdź też, czy Twój miejscowy sprzedawca prądu nie prowadzi podobnej akcji informacyjnej.
4 komentarz