Podział wsród krajów UE nowelizację dyrektywy z 2003 r. o opodatkowaniu energii. KE zaproponowała ją, by dostosować unijny system opodatkowania energii do zobowiązań UE w zakresie przeciwdziałania zmianom klimatycznym.
KE zaproponowała nowe minimalne stawki podatku, a kraje UE same miałyby zdecydować, czy wolą np. zmniejszyć opodatkowanie benzyny, czy też zwiększyć opodatkowanie diesla, o ile mieszczą się w minimach: minimum
.Posłowie chadeckiej grupy politycznej, do której należy sprawozdawczyni Astrid Luling z Luksemburga, obawiają się, że przy obecnej sytuacji na rynkach światowych, rosnących cenach i kryzysie gospodarczym, jakiekolwiek dodatkowe obciążenie podatkowe paliw spowoduje ryzyko większej inflacji. "Jako że zmiana cen energii stanowi główne źródło inflacji, należy absolutnie unikać dodawania mechanizmów, które mogą się przyczynić do wzrostu" – uważa Luling.
Polscy posłowie z PO i PSL krytykują z kolei propozycję wyliczania podatku od danego paliwa w oparciu o emisję CO2. Zapowiedzieli, że zgłoszą poprawkę, by było to rozwiązanie "opcjonalne".
Propozycja KE zakłada, że państwa członkowskie będą mogły dowolnie ustalić własne stawki, wykraczające poza minimalne stawki nałożone przez UE, ale z zachowaniem zasady proporcjonalności między poszczególnymi minimalnymi progami ustalonymi na szczeblu UE.
W przypadku ogrzewania gospodarstw domowych elastyczność, jaką teraz mają państwa członkowskie w zakresie zwalniania niektórych produktów z opodatkowania (gaz, węgiel i koks oraz energia elektryczna), zostanie rozszerzona na wszystkie paliwa.
Za PAP
Dlaczego Komisja chce zmienić te zasady?
Obecna dyrektywa w sprawie opodatkowania energii jest nieaktualna w tym sensie, że nie pozwala na realizację zwiększonych ambicji UE w zakresie polityki energetycznej oraz polityki przeciwdziałania zmianie klimatu. Zmiany są konieczne również po to, aby można było rozwiązać problemy, które pojawiły się na rynku wewnętrznym. Ponadto obecny zakres dyrektywy nie jest spójny z zakresem europejskiego systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS), który jest największym międzynarodowym systemem handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.
Po pierwsze obowiązujące minimalne stawki dla produktów energetycznych opierają się głównie na ilości (EUR/1000l) i są ustalane na podstawie historycznych stawek obowiązujących w państwach członkowskich. Prowadzi to do nieuczciwej konkurencji między źródłami paliw oraz nieuzasadnionych korzyści podatkowych w przypadku niektórych rodzajów paliw w porównaniu z innymi. Na przykład zgodnie z obowiązującymi stawkami minimalnymi węgiel jest opodatkowany najniżej, a etanol – najwyżej. Za sprawą obowiązującej dyrektywy w sprawie opodatkowania energii szczególnie dyskryminowane są źródła odnawialne, ponieważ są one opodatkowane według tej samej stawki co źródła energii, które mają za zadanie zastępować (np. biodiesel jest opodatkowany tak samo jak tradycyjny olej napędowy itp.). Ponieważ stawka ta zależy raczej od ilości paliwa niż od zawartości energii, produkty o niskiej zawartości energii, takie jak źródła odnawialne, podlegają większym obciążeniom podatkowym w porównaniu z paliwami, z którymi konkurują. Ta kwestia zostanie poruszona w dyrektywie zmienionej przez Komisję, ponieważ opodatkowanie energii będzie uzależnione od z jej zawartości.
Po drugie z punktu widzenia zmiany klimatu obecna dyrektywa w sprawie opodatkowania energii w żaden sposób nie uwzględnia potrzeby zmniejszenia emisji CO2. Tak naprawdę, jak wspomniano powyżej, niektóre paliwa kopalne są opodatkowane korzystniej niż ich bardziej ekologiczni konkurenci. Ramy unijne umożliwiłyby państwom członkowskim zastosowanie podatku od emisji CO2 i osiągnięcie w ten sposób wspólnych celów w zakresie redukcji emisji, bez ryzyka obniżenia ich konkurencyjności na obszarze UE.
Wreszcie dzięki zmienionej dyrektywie w sprawie opodatkowania energii, zawierającej element opodatkowania oparty na emisji CO2, mozaika krajowych polityk nie powodowałaby przeszkód ani zaburzeń na rynku wewnętrznym. Państwa członkowskie już rozpoczęły wprowadzanie własnych krajowych podatków od emisji CO2, ale różniące się od siebie interpretacje mogą prowadzić do podwójnego opodatkowania i wysokich kosztów przestrzegania przepisów w przypadku zakładów prowadzących działalność transgraniczną. Unijne podejście do opodatkowania emisji CO2 stworzyłoby równe reguły gry dla przemysłu w całej UE oraz ułatwiłoby działalność transgraniczną. Opodatkowanie emisji CO2 nie miałoby zastosowania w przypadku źródeł odnawialnych, zapewniając im dodatkową przewagę nad konkurencyjnymi paliwami tradycyjnymi.
Czy minimalne stawki będą dostosowywane do zmian zewnętrznych takich jak inflacja czy zmiana kosztu emisji CO2?
Tak. Jest to jedna z kluczowych zalet wniosku. Minimalne stawki będą dostosowywane do zmian zewnętrznych takich jak inflacja czy wzrost/spadek kosztu emisji CO2. Zmieniona dyrektywa w sprawie opodatkowania energii będzie więc lepiej odzwierciedlała czynniki zewnętrzne. Minimalna stawka podatku oparta na wartości energetycznej utrzyma swoją wartość rzeczywistą i będzie korygowana co trzy lata, według wskaźnika inflacji bazowej (wskaźnik inflacji dla produktów z wyłączeniem żywności i energii). W przypadku minimalnej stawki opartej na emisji CO2 dyrektywa przewiduje regularną rewizję celem zapewnienia zgodności stawki z ceną emisji CO2 w ramach systemu ETS oraz zminimalizowania w tym zakresie zakłóceń konkurencji między spółkami objętymi systemem ETS i spółkami nieobjętymi tym systemem.
Podsumowanie
KE tworzy prawo (dyrektywe) powiązane z emisją CO2 które faworyzuje gospodarki krajów rozwinietych i obniża status nowych czlonkoów UE.
Co zrobia nasie europaarlamentarzysci?
Kejow
Pisze i komentuje o paliwach, energii , ekologii , modzie, telewizji jako medium i nosniku informacji,