Sobotnia Rzeczpospolita w dodatku Plus Minus publikuje raport Zespołu Ekspertów Niezależnych (ZEN)
1. Sobotnia Rzeczpospolita w dodatku Plus Minus publikuje raport Zespołu Ekspertów Niezależnych (ZEN), który tworzą: Marcin Gomola- były wiceprzewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego, dr Przemysław Gula- były Szef Rządowego Centrum Antykryzysowego, gen. Sławomir Petelicki- były dowódca jednostki GROM, prof. Krzysztof Rybiński-były prezes NBP, gen. Waldemar Skrzypczak- były dowódca Wojsk Lądowych.Są to eksperci, którzy w swoich życiorysach mają paroletnią odpowiedzialność za duże obszary bezpieczeństwa naszego państwa ( kryzysowego, finansowego, militarnego) więc ich ustalenia trzeba traktować z najwyższą powagą.
Raport jak zaznaczają eksperci, nie jest polemiką z technicznymi ustaleniami specjalistów polskich i rosyjskich ale jego konkluzje są miażdżące dla Premiera Tuska i kilku jego ministrów.
2. Pierwsze ustalenie dotyczy kwestii niezakupienia samolotów dla VIP mimo zaleceń NATO. Mimo przygotowania i co ważne rozstrzygnięcia przetargu przez Ministra Aleksandra Szczygłę, Minister Klich w 2009 roku przetarg ten unieważnił z powodu jak twierdził braku środków finansowych, choć MON bez przetargu ,kupił w tym samym czasie 12 samolotów Bryza za 635 mln zł, a na modernizację przestarzałych Tupolewów w ostatnich latach wydano kolejne setki milionów złotych.
Eksperci twierdzą, że na przeszkodzie zakupu samolotów dla VIP-ów, stanęły także podejrzane zobowiązania wobec producentów samolotów Embraer. Te samoloty wprawdzie nie spełniały warunków przetargu (bez międzylądowania nie mogą dolecieć do USA, czy Afganistanu) ale ich producenci doprowadzili do tego, że ich konkurenci także ostatecznie go nie wygrali.
3. Drugie ustalenie to, że niewyciągnięcie wniosków przez Premiera Tuska wobec szefa MON mimo 3 kolejnych katastrof samolotów wojskowych (CASY – w której zginęło 16 osób, prawie całe dowództwo lotnictwa wojskowego Bryzy-zginęła 4 osobowa załoga tego samolotu, śmigłowca Mi-24- zginął pilot), a także polityczna bezkarność Ministra Bogdana Klicha, piszą eksperci, przyczyniły się do katastrofy smoleńskiej.
Trzecie to niezabezpieczenie lotniska ani przez BOR (poprzedniego dnia oficerowie BOR nie zostali wpuszczeni na lotnisko w Smoleńsku o czym poinformowany był szef tej służby) ani przez Służby Kontrwywiadu Wojskowego, rezygnacja z rosyjskiego lidera przez MON (wcześniej to on naprowadzał polskie samoloty na rosyjskie samoloty wojskowe) i brak lotnisk zapasowych dla tego lotu (jedno wymieniane przez MON jako zapasowe było tego dnia zamknięte).
Kolejne to nietraktowanie 36. Pułku lotnictwa Transportowego WP jako rzeczywiście elitarnego. Nieustanne, coraz głębsze oszczędności, niefrasobliwość w dysponowaniu publicznymi pieniędzmi w MON, spowodowały, że pilotom nie stworzono odpowiednich do rangi wykonywanych przez nich obowiązków, warunków do pracy, życia i treningu.
4. Także decyzje rządu Tuska (albo tylko niektórych jego członków), które zapadły po katastrofie czyniące z Polski bezbronnego petenta wobec niezbyt przychylnego nas mocarstwa w sytuacji kiedy od 12 lat jesteśmy członkiem NATO, zdaniem ekspertów, są wręcz porażające.
Polski Premier ośmieszył nas przed cywilizowanym światem, oddając śledztwo Rosjanom i próbując wmawiać Polakom, że nasza prokuratura może prowadzić równoległe śledztwo bez posiadania czarnych skrzynek, wraku samolotu i dostępu do miejsca katastrofy. Wybór przez Premiera konwencji chicagowskiej to bezprawie, bo konwencja ta dotyczy wyłącznie samolotów cywilnych, a w przypadku tego lotu wszystko było wojskowe (samolot, piloci, procedury wg których odbywał lot i lądowanie, a także lotnisko docelowe).
Jeżeli te wszystkie ustalenia o których piszą eksperci, nie doprowadzą do postawienia Premiera Tuska i Ministra Klicha przed Trybunałem Stanu, to będzie to oznaczało, że nawet największa narodowa tragedia po II wojnie światowej, nie jest w stanie nic w Polsce zmienić. Mocna to konkluzja, ale tylko ona daje nadzieję na lepszą przyszłość naszego kraju.