Krucjata Kerenora na tym forum wymierzona jest wyłącznie w Kościół Katolicki. Popatrzmy zatem, jakie jest zdanie o Trójcy innych chrześcijan.
1.
2.
Kościół Ewangelicko – Metodystyczny:
Jedynie Bogu w Trójcy Jedynemu należna jest cześć i chwała. Wszelkie inne kulty – natury, człowieka, wytworów jego rąk – nie powinny mieć miejsca w Kościele Jezusa Chrystusa.
3.
Kościół Ewangelicko – Augsburski:
Luter powiedział: „Słowo Trójca Św. nie występuje w Biblii, lecz trzy osoby jedynego Boga są udokumentowane w Piśmie Św. Rezygnuję ze wszelakich wyjaśnień, nie wiem jak to jest, ale wierzę w takiego Boga”. Bóg jest niepojęty.
4.
PRAWOSŁAWIE również wyznaje Trójcę.
5.
Adwentyści Dnia Siódmego:
Bóg jest jeden: Ojciec, Syn i Duch Święty, jedność trzech wiekuiście współistniejących osób. Bóg jest nieśmiertelny, wszechmogący, ludzkie zrozumienie, a jednak znany dzięki objawieniu samego siebie. Godzien jest wiecznej czci, uwielbienia wszechwiedzący, przewyższający wszystko i zawsze istniejący. Jest On nieskończony i niepojęty przez i służby całego stworzenia.
5 Mojż. 6,4; Mat. 28,19; 2 Kor. 13,13; Efez. 4,4-6; 1 Piotra 1,2; 1 Tym. 1,17; Obj. 14,7.
6.
W dyskusji n/t osobowości Ducha Świętego można zadać pytanie: "A skąd wiesz, że Bóg jest osobą?"
Jest to ciekawy problem. Ci, którzy odrzucają osobowość Ducha, stają przed dość trudnym problemem: Skąd wiedzą, że Bóg jest osobą? Przecież nigdzie w Biblii nie ma wyrazu "osoba". Na jakiej więc podstawie utrzymują, że Bóg jest osobą, a Duch nie? Tym bardziej, że Bóg jest też nazwany Duchem (J.4:24).
(Jarosław Zabiełło – Osobowość i Boskość Ducha Świętego)
7.
Argumenty za osobowością Ducha Świętego:
a) Dz.13:2 "rzekł Duch Święty: Odłączcie mi [grec. "mou"] Barnabę i Saula do tego dzieła do którego [JA] ich powołałem."
Dz.10:19-20 "RZEKŁ MU DUCH: Oto szukają cię trzej mężowie; wstań przeto, zejdź i udaj się z nimi bez wahania, BO JA ICH POSŁAŁEM".
b) 'NIE ZASMUCAJCIE BOŻEGO DUCHA ŚWIĘTEGO, którym jesteście zapieczętowani na dzień odkupienia’ (Efez.4:30) – jak Kerenor czy inna Bara-bara wyobraża sobie zasmucenie tchnienia należącego do kogoś innego?
c) "Lecz Pocieszyciel, Duch Święty, którego Ojciec pośle w imieniu moim, NAUCZY WAS WSZYSTKIEGO i przypomni wam wszystko, co wam powiedziałem." (J.14:26).
d) "Bo któż z ludzi wiem, kim jest człowiek, prócz ducha ludzkiego, który w nim jest? Tak samo KIM JEST BÓG, NIKT NIE POZNAŁ, TYLKO DUCH BOŻY."( 1Kor.2:11)
e) "I rzekł Piotr: Ananiaszu, czym to omotał szatan serce twoje, że okłamałeś Ducha Świętego (…) Nie ludziom skłamałeś, lecz Bogu. Ananiasz zaś, słysząc te słowa, upadł i wyzionął ducha. I wielki strach ogarnął wszystkich, którzy to słyszeli." (Dz. 5:3-5)
Bezspornie z powyższych cytatów wynika OSOBOWOŚĆ Ducha Świętego.
8.
Na terenie RP wiarę w „Dwójcę Świętą” ze wskazaniem na mocniejszego Boga reprezentują tylko świadkowie Jehowy i inni pogrobowcy Russella.
9.
Na blogu Kerenora user Trubadur podnosi Mt.28:19 "Idźcie tedy i czyńcie uczniami wszystkie narody, chrzcząc je w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego". Userka Bara-bara pyta usera, czy wie, co to znaczy imię?
I OCZYWIŚCIE NIE PODAJE OBOWIĄZUJĄCEJ WG NIEJ DEFINICJI.:)
Odpowiedź na wybieg userki znajdziemy u Jarosława Zabiegły:
W Mt.28:19 Chrystus poleca chrzcić "W imię Ojca i Syna i Ducha Świętego", a więc w imię trzech osób. W Piśmie Św. imię dotyczy osoby, a nie mocy. Niektórzy ŚJ mówią, że też mówi się "w imieniu prawa". Niechcący jednak wykopali grób swemu własnemu stanowisku, gdyż robić coś w imię czegoś zakłada jedność tego czegoś. Np. można coś zrobić w imieniu pracowników, albo w imieniu zakładów pracy itp. W każdym wypadku podmiot jest jednorodny. Lecz co byś powiedział, gdyby ktoś rzekł, że otrzymał polecenie aby coś robić w imieniu króla, kloszarda i bezrefleksyjnej leguminy na półmisku? Właśnie coś podobnego sugerują tu ŚJ, gdyż wg nich Mt.28:19 należałoby odczytać mniej więcej w taki sposób: chrzcijcie w imię Ojca (Boga, który jest osobą i królem), Syna (wg nich: stworzenia, które jest co prawda osobą, ale będąc stworzeniem stanowi istotę o niewyobrażalnie niskiej randze w stos. do samego Boga) oraz Ducha Świętego (nieosobowej energii, którą można porównywać do elektryczności i która ma tyle w sobie osobowości co bezkształtna legumina).
10.
W akapitach 1-5 cytowałem oficjalne stanowiska poszczególnych Kościołów zawarte na ich stronach www.
Jak widać nie tylko Kościół Katolicki naucza o Trójcy.
14 01. 2013