Bez kategorii
Like

To Rosja wybrała konwencję chicagowską

23/03/2011
319 Wyświetlenia
0 Komentarze
4 minut czytania
no-cover

Minister Miller to niezastąpione źródło inspiracji – wystarczy zadać mu kilka prostych pytań by uzyskana odpowiedź była gotowym materiałem na notkę. Szkoda tylko, że odpowiedzi ministra Millera pokazują w jakim „dzikim kraju” żyjemy.

0


 

Mirosław Drzewiecki miał rację, żyjemy w „dzikim kraju”. Oto przykład – w odpowiedzi na zapytanie posłanki Jolanty Szczypińskiej nr 8583 w sprawie trybu, w którym dokonano wyboru załącznika nr 13 konwencji chicagowskiej jako podstawy do badania przyczyn katastrofy samolotu TU-154Mz kilkoma prostymi pytaniami, które poniżej :
1. Kto i kiedy oraz w jakim trybie podjął decyzję o zastosowaniu do wyjaśnienia przyczyn katastrofy samolotu TU-154M załącznika nr 13 konwencji chicagowskiej?
   2. W oparciu o jakie opinie prawne bądź opinie eksperckie strona polska podjęła decyzję o wyborze załącznika nr 13 konwencji chicagowskiej?
   3. Czy istnieje dokument bądź dokumenty, które obrazują sposób podjęcia przez stronę polską decyzji o wyborze załącznika nr 13 konwencji chicagowskiej, jako podstawy do wyjaśnienia katastrofy rządowego samolotu TU-154M?
minister Miller odpowiedział, że decyzję o wyborze załącznika nr 13 konwencji chicagowskiej podjęła strona rosyjska (pismo z dnia 15 marca 2011r. znak BMP-0714-2-9/11/JD).
Pan minister nie był łaskaw odpowiedzieć, kto podjął decyzję po stronie polskiej, nie ma jasności czy to Edmund Klich (przywołany w piśmie polski specjalista) czy Donald Tusk (który w mediach chwali się, że osobiście podjął tą decyzję).
Cóż pewnie się okaże, że decyzję o wyborze załącznika nr 13 konwencji chicagowskiej, jako podstawy do wyjaśnienia katastrofy rządowego samolotu TU-154M, podjął w imieniu polskiego rządu Putin wraz Anodiną. Niestety taki smutny wniosek płynie z treści pisma ministra Millera.
Poniżej fragmenty z pisma ministra Millera odnoszące się do pytań posłanki Szczypińskiej. 
"…Zgodnie z art. 3 konwencji chicagowskiej, przepisy tej Konwencji nie mają bezpośredniego zastosowania do państwowych statkow powietrznych. Jednakże żaden z przepisów tej Konwencji nie uniemożliwia zastosowania wypracowanych w wyniku uzgodnień pomiędzy państwami bedącymi stronami konwencji zasad i procedur dotyczących prowadzenia badań wypadków lotniczych do omawianej katastrofy w przypadku zgody obu zainteresowanych państw(państwa miejsca wypadku oraz państwa rejestracji statku powietrznego). Przy czym należy podkreślić, że zgodnie ze zwyczajowym prawem międzynarodowym, zgoda państw może być wyrażona w różnej formie, w tym także przez wspólne zgodne działanie."

" …Jako, że standardem wynikającym zarówno z obowiązujących przepisów prawa międzynarodowego, jak i ze stosowanej praktyki jest, że stroną uprawniona do zainicjowania procesu badania wypadku lotniczego jest kraj miejsca wypadku, strona rosyjska zdecydowała o przeprowadzeniu badania wymienionego wypadku zgodnie z procedurą opisana w Załączniku 13do konwencji. Strona polska, po uzyskaniu opinii kierowanych na miejsce zdarzenia polskich specjalistów, którzy potwierdzali zasadność stosowania tej procedury przy badaniu tej katastrofy oraz na podstawi dokonanej analizy zgodziła się na podjecie wspolpracy ze strona rosyjską w tym właśnie reżimie prawnym."

0

Robert Kujawski

32 lata, z wyksztalcenia prawnik, dzialam publicznie, nie lubie prostych odpowiedzi

44 publikacje
0 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758