Bez kategorii
Like

Tajemnica lotu do Smoleńska w dniu 9 kwietnia 2010 roku

30/01/2011
510 Wyświetlenia
0 Komentarze
7 minut czytania
no-cover

12 kwietnia 2010 roku Zdzisław Moniuszko, ojciec stewardessy Justyny Moniuszko, wspominając córkę mówi:    – Wpadła na święta. Tylko na chwilę, bo ciągle była w rozjazdach. Już musiała lecieć do Gdańska, do premiera Tuska. Opowiadała, że zaraz po świętach co chwila będzie w podróży do Katynia i Smoleńska.  Dzień przed katastrofą też tam była, nawet leciała tym samym samolotem.  To latanie to było całe jej życie. http://wiadomosci.onet.pl/raporty/katastrofa-smolenska/justysia-szybuje-wysoko-w-chmurach,1,3355107,wiadomosc.html    Również 12 kwietnia portal Lotnicza Polska zamieszcza wspomnienie pana Moniuszko:    –  Dzień przed katastrofą też była w Smoleńsku, tym samym samolotem – mówi Zdzisław Moniuszko. – A jeszcze wcześniej latała z premierem. http://lotniczapolska.pl/Odeszla-Justyna-Moniuszko–stewardessa-z-Bialegostoku,12769    Powyższe cytaty wskazują na to, że samolot TU-154M 101 w dniu 9 kwietnia poleciał do Smoleńska z tą […]

0


12 kwietnia 2010 roku Zdzisław Moniuszko, ojciec stewardessy Justyny Moniuszko, wspominając córkę mówi:
 
 – Wpadła na święta. Tylko na chwilę, bo ciągle była w rozjazdach. Już musiała lecieć do Gdańska, do premiera Tuska. Opowiadała, że zaraz po świętach co chwila będzie w podróży do Katynia i Smoleńska.  Dzień przed katastrofą też tam była, nawet leciała tym samym samolotem.  To latanie to było całe jej życie.
http://wiadomosci.onet.pl/raporty/katastrofa-smolenska/justysia-szybuje-wysoko-w-chmurach,1,3355107,wiadomosc.html
 
 Również 12 kwietnia portal Lotnicza Polska zamieszcza wspomnienie pana Moniuszko:
 
 –  Dzień przed katastrofą też była w Smoleńsku, tym samym samolotem – mówi Zdzisław Moniuszko. – A jeszcze wcześniej latała z premierem.
http://lotniczapolska.pl/Odeszla-Justyna-Moniuszko–stewardessa-z-Bialegostoku,12769
 
 Powyższe cytaty wskazują na to, że samolot TU-154M 101 w dniu 9 kwietnia poleciał do Smoleńska z tą sama załogą na tzw. oblot weryfikacyjny.
 
 Po opublikowaniu raportu końcowego, interesujące może być, czy fakt lotu z dnia 9 kwietnia znajdzie w nim jakieś odzwierciedlenie.
 
 W podstawowych danych o samolocie zamieszczonych w raporcie (str. 26 wersji w j. angielskim) czytamy m. inn.
 Nalot od początku eksploatacji na 08. 04. 2010: 5143 godziny, 3899 lądowań
Nalot od ostatniego remontu na 08. 04. 2010: 139 godziny, 76 lądowań
 
Jak widzimy przed ostatnim lotem odnotowano czas i ilość lądowań jedynie do 8  kwietnia.
 
W innym miejscu raportu czytamy: (str. 64 i 65 wersji w j. angielskim)
 
14.04.2010 do laboratorium MAK został dostarczony, odnaleziony na miejscu zdarzenia mechanizm przesuwu taśmy BLM-1-1 seria 2 nr 390130 kasetowego pokładowego rejestratora KBN-1-1 serii 2 z kompletu pokładowego systemu rejestracji MSRP-64. Prace związane z otwarciem obudowy i kopiowaniem informacji z 14.04.2010 przeprowadzone były z udziałem specjalistów lotniczych Rzeczpospolitej Polskiej, a także z przedstawicielem prokuratury wojskowej Rzeczpospolitej Polskiej.

…Podczas procesu odczytywania i obróbki stwierdzono, że nośnik magnetyczny zawiera informację ozdarzeniu lotniczym, jakość zarejestrowanej informacji – zadowalająca.
… W procesie przetwarzania informacji zostały częściowo usunięte błędy systematyczne i przypadkowe.  Jako podstawa przyjęte zostały dane rejestratora eksploatacyjnego KS-13, który zarejestrował informację lepszej jakości. Ogółem taśma magnetyczna systemu MSRP-64 zawiera  informację o dziesięciu (10) lotach samolotu o numerze 85837,  zaczynając od 01.04. 2010,  o ogólnym czasie rejestracji 27,5 godziny. Na podstawie wyników przetwarzania sporządzono wykresy (rysunki 21-25).  Na rysunku 21 (wykres przeglądowy) przedstawiono ogólny czas zapisu i informację o wszystkich zarejestrowanych lotach.

 
 Na rys. 21 zamieszczonym w raporcie na str. 66 (wersja w j. angielskim) przedstawiony został wykres zapisów rejestratora obrazujący w formie wykresów zmiany prędkości samolotu oraz zmiany pułapu wysokości, jakie osiągał podczas lotu. Na wykresie uwidoczniono między innymi lot do Pragi w dniu 8 kwietnia, oraz lot do Smoleńska w dniu 10 kwietnia.   Z wykresów  wynika, że w dniu 9 kwietnia samolot TU-154M 101 nie odbył żadnego lotu.
 
 Wydaje się więc, że wspomnienie ojca Justyny Moniuszko stoi w sprzeczności z zapisem rejestratora.
 Czy ojciec stewardessy mógł się tak pomylić?
 
 Sprawdźmy, czy w raporcie końcowym MAK jest coś jeszcze na ten temat?
 Jest. (str. 20 wersji w j. angielskim)
 
 Na zapytanie Komisji o przebieg wstępnego przygotowania załogi przed lotem na lotnisko Smoleńsk „Północny”, strona polska przedstawiła informację, że przygotowanie do tego lotu załoga  przeprowadziła samodzielnie 09. 04. 2010.  Wyniki przygotowania załoga przedstawiła dowódcy pułku i dowódcy eskadry.  Zapisy o przeprowadzeniu przygotowania, rozpatrywanych problemach, wykorzystanych materiałach i wynikach kontroli przez przełożonych gotowości załogi do wylotu nie były dokonywane.  Podczas przesłuchania dowódca eskadry oświadczył, że prowadzenie kontroli gotowości podwładnych mu załóg nie należy do jego obowiązków. W pododdziale znajduje się dziennik zadań (przedstawienie wyników wstępnego przygotowania i gotowości załogi), wypełniany przez dowódcę statku powietrznego,  w którym widnieje wpis tylko o składzie załogi, numerze zadania lotniczego (rozkazu) Nr 69/10/101 i rodzaju lotu.  Dalej znajduje się rubryka z podpisem dowódcy statku powietrznego o gotowości załogi.
 
 Na tej podstawie możemy sądzić, że w dniu 9 kwietnia wykonywane było zadanie lotnicze zgodnie z rozkazem Nr 69/10/101.
 
 Pytania:
 – Czy zacytowany powyżej fragment raportu końcowego, dotyczący wykonywania zadania lotniczego w dniu 9 kwietnia, odpowiada rzeczywistości?
 
 Jeżeli tak, to:
 – Co oznacza sformułowanie:  przygotowanie do tego lotu załoga przeprowadziła samodzielnie 09.04.2010?
– Dlaczego zapisy o przeprowadzeniu przygotowania, rozpatrywanych problemach, wykorzystanych materiałach i wynikach kontroli przez przełożonych gotowości załogi do wylotu nie były dokonywane?
– Jaka jest treść zadania lotniczego (rozkazu)  Nr 69/10/101
 
I wreszcie najważniejsze:
–  Czy w połączeniu z wypowiedziami ojca stewardessy oznacza to, że w dniu 9 kwietnia TU-154M 101 odbył lot weryfikacyjny do Smoleńska?
– Czy na pokładzie, oprócz załogi i stewardess, był ktoś jeszcze?
– Dlaczego lot ten nie został odnotowany w rejestratorze, lub dlaczego zapis o tym locie został z niego usunięty?
– Dlaczego lot z 9 kwietnia utrzymywany jest w tajemnicy?
– Czy ma to związek z zawartością stenogramów?
0

Alef-1

Próbuje uporzadkowac to, co jest nieprzeliczalne

35 publikacje
0 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758