PiS zwalnia ludzi kompetentnych, którzy za sprawą PO/PSL zasiadali w spółkach Skarbu Państwa, i zastępuje ich miernotami z własnego nadania. Tak mniej więcej grzmią media do niedawna utrzymywane dzięki reklamom zamieszczanym przez te firmy. Tymczasem…
PKP Cargo SA, największy w Polsce i drugi co do wielkości w Unii Europejskiej operator przewozów kolejowych. Jego największym udziałowcem jest również państwowa spółka – PKP SA.
Od 28 maja 2015 roku (a więc 3 dni po ogłoszeniu oficjalnych wyników wyborów prezydenckich w Polsce) polski przewoźnik zakupił udziały w należącym do Zdenka Bakala (media wiążą go z Kulczykiem) czeskim przewoźniku.
Oto komunikat, wydany przez zarząd polskiej spółki:
”Zarząd spółki PKP Cargo informuje, że w dniu 28 maja 2015 r., w wykonaniu umowy sprzedaży udziałów zawartej w dniu 30 grudnia 2014 r. pomiędzy spółką, panem Zdenkiem Bakala oraz The Bakala Trust spółka nabyła własność 60 000 udziałów w kapitale zakładowym spółki Advanced World Transport B.V. z siedzibą w Amsterdamie o wartości nominalnej 1 euro każdy, stanowiących 80% wszystkich udziałów w kapitale zakładowym AWT i uprawniających do wykonywania 80% ogólnej liczby głosów na zgromadzeniu wspólników AWT.”
Łącznie transakcja opiewała na kwotę 103,2 mln euro (wtedy: 427,3 mln zł).
Prezes Krajowej Izby Gospodarczej Andrzej Arendarski (współzałożyciel niesławnej pamięci Kongresu Liberalno-Demokratycznego m.in. obok Donalda Tuska, potem minister w rządzie Hanny Suchockiej) nie ukrywał swojego zachwytu:
„To jedno z największych przejęć firmy zagranicznej dokonywanych przez polską spółkę w ostatnich latach i pierwsza w historii tego typu akwizycja przeprowadzona przez podmiot z grupy PKP. Po udanej restrukturyzacji, PKP Cargo wychodzi w świat potwierdzając, że niezależnie od branży, dobrze zarządzana i posiadająca jasno określoną wizję rozwoju spółka ma szansę na zagraniczny sukces. Co więcej, może za sobą pociągnąć także inne firmy.”
Dość szybko okazało się, że transakcja okazała się chybiona.
O tym, że tak będzie, jeszcze w lutym 2015 (jak pamiętamy, wtedy Bronisław Komorowski miał w cuglach wygrać wybory prezydenckie już w pierwszej turze) ostrzegali m.in. analitycy Domu Maklerskiego PKO BP:
„Przejęcie AWT uważamy za dość ryzykowny ruch. Główne ryzyka to trudny główny partner biznesowy, stara flota, trudny rynek ze spadającymi cenami i według naszych założeń niewielki wpływ na generowanie gotówki przez grupę”.
Krach nastąpił niespełna po roku.
Główny klient czeskiego (ale należącego do PKP Cargo) przewoźnika ogłosił upadłość.
OKD złożyło do sądu wniosek o ogłoszenie upadłości. Spółka nie ma wystarczających środków, aby spłacić swoje zobowiązania. Dzisiaj sprawą OKD ma zająć się czeski rząd. Jednak wydaje się, że pomoc państwa jest wykluczona.
(…)
Obecnie zadłużenie OKD sięga według czeskich mediów 17 mld koron (około 2,75 mld złotych). Spółka ma co najmniej 650 wierzycieli. Wśród nich są między innymi instytucje finansowe, którym OKD jest winna ponad 10 mld koron czeskich.
Według wstępnych założeń OKD bankrutująca spółka ma zostać poważnie zrestrukturyzowana. Na początku przyszłego roku ma zostać definitywnie zamknięta kopalnia Paskov. Do końca 2018 roku najpewniej dwie kolejne kopalnie.
Jak piszą czeskie dzienniki, to na razie bardzo ogólne założenia, a szczegółowy plan ma zostać dopiero przedstawiony.
Spółka OKD jest jedynym producentem węgla kamiennego w Republice Czeskiej. Prowadzi wydobycie w kopalniach głębinowych w południowej części Górnośląskiego Zagłębia Węglowego – w rejonie ostrawsko-karwińskim. Firma zajmuje się poszukiwaniem, wydobyciem, obróbką, uszlachetnianiem i sprzedażą węgla kamiennego z niską zawartością siarki i innych domieszek. Roczna produkcja sięga 7 mln ton.
Zdaniem portalu niewygodne.info udział czeskiej firmy w przewozach całej grupy skupionej wokół PKP CARGO sięga zaledwie 8%, natomiast koszty stanowią w zależności od kategorii od 14% do nawet 52%.
„Efekt decyzji o zakupie od kumpla Kulczyka spółki AWT jest taki, że PKP Cargo po pierwszym półroczu tego roku zanotowało stratę w wysokości -195 mln zł, a kurs akcji na giełdzie w Warszawie poleciał w ciągu roku o 50 proc. w dół…”
http://niewygodne.info.pl/artykul7/03333-Jak-sie-marnuje-445-mln-PLN.htm
Faktycznie, „złoty interes”, ale… dla Zdenka.
Fachowcy PO/PSL, jacy wówczas zasiadali w zarządach polskich spółek to ludzie powiązani z sektorem bankowym.
Na czele PKP CARGO SA stał Adam Purwin.
Po wyborze na prezesa deklarował:
– Cieszę się, że będę miał możliwość realizacji strategii zaprezentowanej inwestorom podczas przygotowań do debiutu giełdowego. Jestem przekonany, że razem z pracownikami PKP Cargo będziemy wzmacniać markę naszej Spółki w kraju i za granicą, tworząc nowoczesną i efektywną firmę, a jednocześnie dobre i perspektywiczne miejsce pracy.
Z oficjalnej hagiografii:
Adam Purwin karierę zawodową rozpoczynał m.in. w BRE Banku i Banku Pekao S.A., a kontynuował w PKO BP, gdzie kierował realizacją projektów inwestycyjne i nadzorował grupę kapitałową. W Banku Gospodarstwa Krajowego budował kompetencje w zakresie finansowania strukturyzowanego i wspierania polskiego eksportu. Prowadził także projekty dla międzynarodowych instytucji z obszaru bankowości inwestycyjnej.
W 2012 roku objął stanowisko dyrektora zarządzającego w PKP S.A. gdzie odpowiadał za procesy prywatyzacyjne i nadzór właścicielski nad kilkudziesięcioma spółkami Grupy PKP. Nadzorował wdrożenie ładu korporacyjnego i nowoczesnych metod zarządzania spółkami zależnymi, wyznaczając strategie działania i cele dla poszczególnych zarządów. Przygotował strategię prywatyzacji PKP Cargo oraz proces prywatyzacji Polskich Kolei Linowych.
W lutym 2013 roku objął stanowisko członka zarządu ds. finansowych PKP Cargo, gdzie również jako szef zespołu IPO w ciągu 9 miesięcy przygotował spółkę do oferty publicznej, zakończonej debiutem giełdowym w październiku 2013 roku. Od listopada pełnił obowiązki prezesa zarządu PKP Cargo.
Adam Purwin ukończył Prawo na Uniwersytecie w Białymstoku.
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/adam-purwin-prezesem-spolki-pkp-cargo
Z sektorem bankowym był również mocno związany ówczesny prezes PKP SA Jakub Karnowski. Ba, związany był, i nadal jest, z Leszkiem Balcerowiczem, guru polskiej transmutacji ustrojowej (zwanej dla niepoznaki transformacją) *.
A tak wyglądał kiedyś.
Po zawarciu transakcji z czeskim miliarderem obaj podali się do dymisji (Karnowski 30 listopada 2015 roku, Purwin ciut później, w połowie grudnia).
PKP CARGO pozostaje jednak z garbem, który ogranicza rozwój firmy i zmniejsza jej konkurencyjność na rynkach europejskich.
To jednak nie jedyny przykład dziwnej polityki finansowej firm kolejowych. Okazuje się, że PKP Intercity SA w okresie od 1 stycznia 2015 r. do 20 września 2016 r. wykupiły reklamy w firmie AMS (w jej radzie nadzorczej zasiada Tomasz Jagiełło, członek zarządu AGORA SA) oraz wydawnictwach AGORA SA i Axel Springer Polska za kwotę 3.470.000,- zł netto.
Umowy zawarte były za kadencji prezesa Jacka Leonkiewicza, kolejnego bankowca w gronie kolejarzy. **
9.10 2016
_________________________________________________________
* Absolwent Liceum im. Stanisława Staszica w Sosnowcu (1992), Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz studiów MBA w Szkole Zarządzania Carlsona (Carlson School of Management) na Uniwersytecie Minnesoty (University of Minnesota) w Minneapolis (1997). Stypendysta Fundacji Margaret Thatcher (The Margaret Thatcher Foundation) w Londyńskiej Szkole Ekonomicznej (London School of Economics). W 1999 był uczestnikiem programu na Uniwersytecie Harwardzkim (Harvard University) – w Szkole Administracji Publicznej Johna F. Kennedy’ego (John F. Kennedy School of Government). W 2004 w SGH uzyskał stopień doktora nauk ekonomicznych, w 2007 dyplom licencjonowanego doradcy inwestycyjnego (Chartered Financial Analyst – CFA), nadany przez amerykański CFA Institute.
W 1995 pełnił funkcje w Fundacji Edukacji Ekonomicznej, w 1996 pracował w II Narodowym Funduszu Inwestycyjnym. Był sekretarzem osobistym, szefem gabinetu politycznego oraz doradcą ministra finansów Leszka Balcerowicza (1997-2000). Następnie przeszedł wraz z nim do Narodowego Banku Polskiego, gdzie był jego doradcą, a później dyrektorem Departamentu Zagranicznego NBP (2001-2003). Zasiadał również w Komitecie Inwestycyjnym Rezerw Dewizowych tegoż banku. Był doradcą Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, członkiem rad nadzorczych m.in. Agencji Rozwoju Przemysłu SA oraz szeregu spółek przemysłowych. W latach 2003 – 2008 pracował w grupie Banku Światowego w Waszyngtonie jako zastępca dyrektora wykonawczego. Od 2008 prezes zarządu PKO Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych SA, od 2012 do 2015 prezes zarządu Polskich Kolei Państwowych SA. J.Karnowski naucza w Kolegium Analiz Ekonomicznych SGH, w Katedrze Międzynarodowych Studiów Porównawczych, której kierownikiem jest dr hab. Leszek Balcerowicz, prof. SGH.
(wikipedia)
** Karierę zawodową rozpoczął w banku inwestycyjnym JP Morgan w Londynie. W 2006 r. pracował w zespole przygotowującym IPO rosyjskiego Rosnieftu, największej wówczas tego typu transakcji na świecie. Potem wszedł w skład zespołu Debt Capital Partners banku Merrill Lynch – też w Londynie.
Karierę zawodową kontynuował w PKO TFI, gdzie zajmował się analizą rynku akcji – przede wszystkim spółek z sektora budowlanego, przemysłowego, deweloperskiego i transportowego. A przypomnijmy, że prezesem PKO TFI w latach 2008–2012 był Jakub Karnowski, obecny prezes PKP.
http://forsal.pl/artykuly/847655,jacek-leonkiewicz-nowy-maszynista-pkp-intercity-zyciorys.html
4 komentarz