Bez kategorii
Like

STEROWCE…”Zepeliny” – impresje!

27/10/2012
599 Wyświetlenia
0 Komentarze
5 minut czytania
no-cover

Eugeniusz Banaszczyk uważa, że rozwój osiągów samolotów i celność artylerii przeciwlotniczej spowodowały „zmierzch” sterowców. Trudno się z nim nie zgodzić…-„Niesforne Dziecię Gutenberga”.

0


 

MAURITANIA - CIRCA 1976: Zeppelin stamp from Mauritania. LZ 10 Schwaben was a German rigid airship built by Luftschiffbau Zeppelin in 1911. It is regarded as the first commercially successful passenger-carrying aircraft. Circa 1976 in Mauritania Zdjęcie Seryjne - 14146143

W „dziecięctwie” przed L – 59 Janusza Meisnera (1958)

czytałem Dywizjon 303 Arkadego Fidlera (1957)* … Teraz

kiedy, po latach, wróciłem do zbeletryzowanej historii wojennej

wyprawy zepelina do Afryki staram się ustalić skąd czerpałem

wiedzę o statkach powietrznych (balonach – sterowcach).

Od połowy lat 60. miałem

ENCYKLOPEDIĘ przyroda i technika.

Zagadnienia wiedzy współczesnej

pod redakcją profesora doktora Józefa Hurwica… 

Jest tam hasło LOTNICTWO. Zarys rozwoju lotnictwa.

„[…] W 1852 r. Francuz H. Giffar zastosował napęd balonu za

pomocą silnika parowego i śmigła. Odtąd balon przestał być

zależny od wiatrów i mógł latać w określonych kierunkach. 

Nazwano go sterowcem. „.

Była tam też wzmianka o stosowaniu aerostatów w wojnie:

„[…] (Balon – Andrzej Budzyk) Później został użyty do celów

wojennych: naprzód na uwięzi jako wysoko położony punkt

obserwacyjny (pierwszy raz przez Francuzów w 1874 roku

w bitwie pod Fleurus)

Plik:Early flight 02562u (10).jpg

http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Early_flight_02562u_(10).jpg&filetimestamp=20070402014508

w 1848 r. jako środek przenoszenia bomb

(balony austriackie nad Wenecją), potem podczas

oblężenia Paryża w 1870 r. – jako środek oblężonego

miasta z resztą kraju.”.

Teraz przy okazji „wyszło”, że autorzy hasła 

Tadeusz Królikiewicz Jerzy Czownicki „pominęli”

fakt, że bombardowanie Wenecji było nieskuteczne :)

„[…] Pierwsze praktyczne użycia balonów z pokładu okrętu

miało miejsce 12 czerwca 1849 w czasie blokady Wenecji.

Z pokładu austriackiego parowca „Vulcano” wypuszczono

w kierunku Wenecji kilkanaście małych balonów na gorące

powietrze z podwieszonymi ładunkami wybuchowymi,

ale z powodu niekorzystnych wiatrów próba ta

zakończyła się fiaskiem, co praktycznie zakończyło na

zawsze użycie balonów swobodnych do celów

wojskowych.

Pierwszego lotu załogowego w balonie na uwięzi z pokładu

statku dokonał 3 sierpnia 1861 w czasie amerykańskiej wojny

secesyjnej John La Mountain,

którego balon wzbił się z pokładu należącego do unionistów 

transportowca „Fanny”. Już w tym samym miesiącu Korpus

Balonowy Armii Unii zakupił starą barkę węglową

i przebudował ją na pierwszy na świecie balonowiec

nazwany „George Washington Parke Custis”.

Plik:Balloon barge.jpg

Okręt ten został wycofany ze służby już rok później,

ale jego balon służył do kierowania ogniem na  

kanonierce „Mayflower” do końca 1863. „.

 

Plik:MayflowerHarbor.jpg

http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:MayflowerHarbor.jpg&filetimestamp=20120301133744

Publikację podsumowuje artykuł OD REDAKCJI

„[…] Powieść L – 59 określić można mianem

najbardziej egzotycznego utworu Janusza

Meissnera.

Wpływają na to i czas i miejsce akcji.

Pierwsza wojna światowa – okres odległy,

zwany bliżej tylko starszemu pokoleniu;

Afryka, zawsze pełna tajemnic; wreszcie pokład

sterowca,

statku powietrznego, o którym w naszym kraju

mało kto wie, mimo, że kiedyś był on prawdziwym

królem przestworzy. „.

(przypominam, że tekst OD REDAKCJI napisał redaktor

E. Banaszczyk, a książkę ilustrował Janusz Grabiński

w drugiej połowie lat 50. – Andrzej Budzyk)

Autor ilustracji – Janusz Grabiński…

(1957) * – pierwsze wydanie 1942…

@Autor

Jako młody chłopak czytałem
„Dywizjon-303″ wydany podczas okupacji.
ALMANZOR2335674 | 25.09.2010 20:02 – DZIĘKI…

 

„[…] cztery wydane w czasie wojny w podziemnej

Polsce  z czego trzy wydano w okupowanej przez 

III Rzeszę Warszawie przez Tajne Wojskowe Zakłady

Wydawnicze w 1943 roku i jedno w Kielcach nakładem

Chrobrego Szlaku” w 1944 roku.„.

– c.d.n. -”Niesforne Dziecię Gutenberga”.

 

0

Budzyk

"- "Z wielka wprawa znajdujemy dla SIEBIE wymówki i z niezwyklym talentem zrzucamy wine na INNYCH." Laurence J. Peter"

1092 publikacje
0 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758