W imieniu Klubu Parlamentarnego Solidarna Polska, uprzejmie informuję, że w październiku 2012 r. potwierdziły się niezwykle niepokojące sygnały dotyczące zamknięcia produkcji modelu Panda Classic w fabryce Fiata w Tychach.
Warszawa, dnia 15 listopada 2012 r.
Arkadiusz Mularczyk
Przewodniczący Klubu Parlamentarnego
Solidarna Polska
ul. Wiejska 4/6/8
00-902 Warszawa
Szanowny Pan Waldemar Pawlak
Minister Gospodarki
Plac Trzech Krzyży 3/5
00-507 Warszawa
w imieniu Klubu Parlamentarnego Solidarna Polska, uprzejmie informuję, że w październiku 2012 r. potwierdziły się niezwykle niepokojące sygnały dotyczące zamknięcia produkcji modelu Panda Classic w fabryce Fiata w Tychach. Koncern Fiata zapowiedział, że kolejnej wersji Pandy nie będzie już produkować w Tychach, lecz w zakładzie Pomigliano d’Arco pod Neapolem.
Powyższa deklaracja stanowi realne zagrożenie dla likwidacji miejsc pracy w fabryce w Tychach. Obecnie Fiat Auto Poland zatrudnia 4.947 pracowników, z czego w zakładzie w Tychach pracuje 4.625 osób. Należy zauważyć przy tym, że Fiat będący zdecydowanie największym zakładem motoryzacyjnym w Polsce i liderem całej branży posiada wielu kooperantów. Tym samym jego trudna sytuacja wymusi konieczność podjęcia radykalnych decyzji oszczędnościowych w innych zakładach produkcyjnych. Ścisłe związki gospodarcze pomiędzy Fiatem i tymi zakładami, często zlokalizowanymi w jego najbliższym sąsiedztwie, a nadto pozytywny wizerunek koncernu Fiata w naszym kraju nie bez przyczyny spowodowały, że Tychy nazywane są „Stolicą Przemysłu Samochodowego w Polsce”.
W zaistniałej sytuacji, jak się wydaje, jedynym rozwiązaniem pozwalającym na zachowanie istniejących miejsc pracy w fabryce Fiata w Tychach i zrekompensowanie miastu i regionowi utraty modelu Panda Classic, byłoby rozpoczęcie w zamian produkcji w Tychach innego modelu samochodu. Takie rozwiązanie możliwe byłoby jednak do realizacji jedynie pod warunkiem wprowadzenia przez Ministerstwo Gospodarki ułatwień w przemyśle motoryzacyjnym zachęcających do inwestowania w tę branżę.
W związku z powyższym zwracam się do Pana Premiera z apelem o niezwłoczne podjęcie działań zmierzających do wprowadzenia ułatwień dla inwestycji w przemysł samochodowy. Jako, że problem dotyczy nie tylko Fiata, lecz również innych firm z branży motoryzacyjnej, dla których inwestowanie w tę gałąź przemysłu na terenie naszego kraju przestaje być opłacalne, postuluję, by Ministerstwo Gospodarki wprowadził udogodnienia o charakterze powszechnym, zachęcające zarówno duże koncerny motoryzacyjne, jak również średnie i małe przedsiębiorstwa branżowe do inwestowania w przemysł samochodowy na terenie Polski.
Powyżej nakreślone postulaty pozwolą na uratowanie bardzo wielu miejsc pracy w spółkach koncernu Fiata na terenie Polski, zapewnią zachowanie kondycji finansowej podmiotów współpracujących z Fiatem, ale również otworzą polską gospodarkę na inwestycje w szeroko pojęty przemysł motoryzacyjny. W związku z powyższym apeluję do Pana Premiera, aby Ministerstwo Gospodarki niezwłocznie podjęło działania zmierzające do wprowadzenia ułatwień w przemyśle motoryzacyjnym.
Z wyrazami szacunku,
Arkadiusz Mularczyk
Przewodniczący Klubu Parlamentarnego
Solidarna Polska
"W życiu nie chodzi o to jak mocno możesz uderzyć, ale o to jak mocno możesz dostać i dalej iść do przodu."„I call myself a Peaceful Warrior…because the real battles we fight are on the inside.”„Pan Bóg nie lubi tchórzy!”