1 marca oferta Kolei Wielkopolskich zostanie znacznie okrojona. Przewoźnik tłumaczy decyzję znacznym spadkiem wsparcia finansowego ze strony województwa.
Tylko do końca lutego wojewódzki przewoźnik będzie prowadził komunikację na trasach z Wągrowca do Rogoźna i z Leszna do Gostynia. Zlikwidowane zostaną też niektóre kursy z Leszna do Ostrowa Wielkopolskiego przez Krotoszyn i do Zbąszynka przez Wolsztyn. – Głównym kryterium wyboru przy podejmowaniu decyzji o zawieszeniu danego kursu była ilość osób korzystających z tych połączeń – powiedział nam Krzysztof Ryfa, dyrektor Pionu Finansowo-Handlowego KW.
Samorządowy przewoźnik otrzyma w tym roku mniejszą dotację, niż zakładano przy konstrukcji rozkładu jazdy. – 13 lutego Departament Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego poinformował nas, że ze względu na trudną sytuację budżetu województwa zmuszony jest do zmniejszenia kwoty rekompensaty dla spółki Koleje Wielkopolskie na rok 2012 o 2 mln 400 tys. zł – mówi Ryfa. – W związku z powyższym UMWW przedłożył nam propozycje ograniczenia przewozów. Zaproponowano zawieszenia tych połączeń, na których liczba pasażerów wahała się najczęściej od kilku do kilkunastu osób – dodaje.
Spółka spodziewa się spadku liczby pasażerów na liniach z Leszna do Ostrowa i do Zbąszynka, na których zmniejszy się liczba kursów. – Zakładamy jednak, że nie będzie to spadek drastyczny – twierdzi Ryfa. – Ograniczenia przewozów wprowadzane są na połączeniach o najmniejszych potokach podróżnych i nie obejmują tras Poznań – Wolsztyn i Poznań – Wągrowiec (na tych dwóch liniach przewozimy najwięcej osób spośród wszystkich przez nas obsługiwanych) oraz połączeń, którymi młodzież dojeżdża do i ze szkoły.
Część likwidowanych kursów jest obsługiwana zastępczymi autobusami. Koleje Wielkopolskie twierdzą bowiem, że mają zbyt mało sprawnego taboru, by obsłużyć wszystkie trasy szynobusami. Sytuacja ta ma się zmienić po wprowadzeniu w życie marcowych ograniczeń. – Wszystkie połączenia będziemy realizować autobusami szynowymi – deklaruje Ryfa. – Niemniej jednak jeszcze przez kilka miesięcy nie będziemy posiadali takiej rezerwy taborowej, aby dać stuprocentową gwarancję, że w sytuacjach awaryjnych nie pojawią się pojedyncze kursy komunikacji zastępczej – zaznacza.
Nadchodzące cięcia w sieci obsługiwanej przez Koleje Wielkopolskie są kolejnymi wprowadzanymi przez tego przewoźnika po grudniowej likwidacji kursów z Jarocina do Gostynia. Czy należy spodziewać się kolejnych ograniczeń? – Na dzisiaj nie prowadzimy żadnych rozmów z UMWW na temat kolejnych ograniczeń oferty – usłyszeliśmy w KW.
Ze szczegółami zmian w rozkładzie jazdy można zapoznać się tutaj.
Źródło: Rynek Kolejowy
Nie boimy się kontrowersyjnych tematów! Piszemy jak jest. Niezależne forum kolejowe - www.infokolej.pl