Bez kategorii
Like

Rozkład jazdy PKP

27/11/2011
589 Wyświetlenia
0 Komentarze
7 minut czytania
no-cover

Kto bezpośrednio odpowiada w PKP za rozkład jazdy pociągów? Tylko znajomości pozwoliły nam na dotarcie do konkretnych informacji.

0


Wiadomo, że z pociągami nie jest kolorowo i jeżdżą jak chcą. Dlatego też ja i moi znajomi postanowiliśmy coś z tym zrobić. Naszym celem było ustalenie kto bezpośrednio odpowiada za wygląd rozkładu jazdy pociągów. Z zapałem wzięliśmy w dłoń słuchawki telefonów i klawiatury. Praca z początku wydawała się dość łatwa, jednak z czasem okazało się, że bez znajomości jest to praktycznie niemożliwe, ale zacznijmy od początku.

Na ten temat rozmawialiśmy z chyba każdym szczeblem na PKP, rozpoczynając od rewizji technicznej, konduktorów oraz przemiłych pań w kasie, które z uśmiechem na twarzy odpowiadały, że nie są od udzielania odpowiedzi na tak głupie pytania. Z informacji kolejowej dowiedzieliśmy się, że zmiany rozkładów jazdy dokonują się na podstawie wniosków Urzędu Marszałkowskiego, ponieważ to on finansuje przewozy regionalne.

Poszliśmy tym tropem i jedna osoba postanowiła pójść do UM, by porozmawiać z kimś kompetentnym. Okazało się, że na miejscu nie ma takiej osoby, a nasz kolega był odsyłany od pokoju do pokoju. W końcu trafił do Departamentu Transportu Publicznego. Tam dowiedział się jedynie, że urząd zajmuje się finansowaniem, a rozkłady ustala ktoś inny. Tu nasz trop się urwał.

Następnym etapem naszych poszukiwań był rzecznik prasowy PKP – Łukasz Kurpiewski. Widocznie ten pan miał wiele pracy, dlatego też nie odbierał od nas telefonów. Spróbowaliśmy innym sposobem. Na szczęście droga mailowa okazała się skuteczna. Otrzymaliśmy odpowiedź od Barbary Leszczyńskiej z Biura Zespołu Prasowego PKP. Niestety całej treści wiadomości nie możemy przytoczyć, ponieważ jest ona chroniona Ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (sic!). Wyjaśniła nam ona, że od 2001 roku nie ma już monopolu na polskich torach. Na mocy Ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” zostały wydzielone spółki tworzące grupę PKP. W grupie PKP zostało tylko dwóch przewoźników pasażerskich: PKP Intercity i PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Pokrótce i bez szczegółów powiedziała także, że każdy przewoźnik z osobna planuje jak chciałby jeździć w okresie obowiązywania najbliższego rozkładu, po czym wysyła to do PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK), zarządcy infrastruktury. PLK po otrzymaniu informacji od wszystkich przewoźników planuje ruch na całej sieci kolejowej. Ostatecznie, zatwierdzeniem rozkładu jazdy zajmuje się Urząd Transportu Kolejowego.

Wpadliśmy na pomysł skontaktowania się z Centrum Rozkładów Jazdy w ramach Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym w Warszawie. Sekretariat przekierował nas do jednego z pracowników – Janusza Michalika, który potwierdził informację, że przewoźnicy zgłaszają do PKP PLK chęć wprowadzenia pociągu do rozkładu. Gdy pojawiają się jakieś problemy, czyli zawsze, szefowie spółek spotykają się w centrum w Ostródzie, a tam spory rozstrzyga Piotr Misiołek – naczelnik CZRK.

Nadal nie wiedzieliśmy kto bezpośrednio odpowiada za kształt ostateczny rozkładu jazdy pociągów. Dopiero znajomości pomogły nam w rozwiązaniu zagadki. Od naszego informatora, którego nazwiska nie możemy podać ze względu na to, że mógłby on stracić pracę, otrzymaliśmy istotne dla naszej sprawy informacje. Powiedział nam on, że każda firma, niezależnie czy chodzi o pociągi pasażerskie czy towarowe, musi w ustalonym terminie (do kwietnia) złożyć ich plany na temat rozkładu jazdy pociągów. Powinny być one zgodne z regulaminem, który znajduje się na stronie internetowej PKP PLK. Nowe rozkłady pojawiają się zawsze w drugą niedzielę grudnia. PLK korzysta ze wspaniałego programu „Konstruowanie Wykresów Ruchu”, który nie do końca spełnia swoje zadanie, ponieważ zawsze pojawiają się sprzeczności. Rozwiązaniem tego zajmuje się wcześniej wymienione przez nas CZRK oraz spółki, które zobowiązane są do zmian. Zasadnicze znaczenie ma też ważność pociągów. Najpierw układa się rozkłady dla taborów międzynarodowych, następnie Regio, zwykłych pasażerskich i na końcu towarowych. Po naradzie znów korzysta się z programu KWR. Miesiąc przed wprowadzeniem PKP PLK powiadamiają o rozkładzie jazdy, a spółki ogłaszają je pasażerom. Obowiązkiem spółek jest organizowanie konsultacji społecznych, ale czy ktokolwiek o nich słyszał?

Co najważniejsze nasz informator zdradził nam, kto jest bezpośrednio odpowiedzialnym za zatwierdzenie rozkładu jazdy. Tą osobą jest Ireneusz Kluczyk – Dyrektor CZRK, który stoi na czele tego poplątanego systemu.

Jak widać tylko znajomości pozwoliły nam na dotarcie do konkretnych informacji. Przypomnijmy, że PKP jest spółką państwową i obowiązuje je Ustawa o dostępie do informacji publicznej.

Teraz, gdy już wiadomo jak to wszystko działa i funkcjonuje postarajmy się, by wcześniej wspomniane przez nas konsultacje faktycznie się odbywały, bo dzięki nim zwykły pasażer będzie miał możliwość wpływu na wygląd przyszłych rozkładów jazdy pociągów.

http://www.wykop.pl/ramka/950493/teraz-nasza-kolej-wezmy-kolej-w-swoje-rece/

0

infokolej http://infokolej.pl

Nie boimy się kontrowersyjnych tematów! Piszemy jak jest. Niezależne forum kolejowe - www.infokolej.pl

288 publikacje
3 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758