Bez kategorii
Like

Roman Kowalczyk: Szkoła po polsku

14/02/2011
475 Wyświetlenia
0 Komentarze
8 minut czytania
no-cover

W sobotę 12 lutego w Sali Kolumnowej w Sejmie odbyła się I Ogólnopolska Konferencja Towarzystwa Nauczycieli Szkół Polskich „Szkoła po polsku”.   Po przywitaniu ok. 300 osób przybyłych z różnych stron Polski przez prezesa Towarzystwa Barbarę Nowak wystąpili goście reprezentujący organizacje i środowiska wspierające TNSP. Głos zabrali: prof. dr hab. Edward Malec (Krajowa Sekcja Nauki NSZZ „Solidarność”), prof. dr hab. Grażyna Łypacewicz (Towarzystwo im. Stanisława ze Skarbimierza – Warszawa), prof. dr hab. Grzegorz Musiał (Akademicki Klub Obywatelski im. Lecha Kaczyńskiego – Poznań) i Radosław Rozpędowski (Wrocławski Komitet Poparcia Jarosława Kaczyńskiego). R. Rozpędowski zacytował fragment Deklaracji Ideowej Wrocławskiego Komitetu Poparcia J. Kaczyńskiego, podkreślił rolę idei republikanizmu i przesłania ruchu „Solidarność”, które nakazują obywatelską aktywność i inspirują do troski o Polskę. Zadeklarował […]

0


W sobotę 12 lutego w Sali Kolumnowej w Sejmie odbyła się I Ogólnopolska Konferencja Towarzystwa Nauczycieli Szkół Polskich „Szkoła po polsku”.

 

Po przywitaniu ok. 300 osób przybyłych z różnych stron Polski przez prezesa Towarzystwa Barbarę Nowak wystąpili goście reprezentujący organizacje i środowiska wspierające TNSP. Głos zabrali: prof. dr hab. Edward Malec (Krajowa Sekcja Nauki NSZZ „Solidarność”), prof. dr hab. Grażyna Łypacewicz (Towarzystwo im. Stanisława ze Skarbimierza – Warszawa), prof. dr hab. Grzegorz Musiał (Akademicki Klub Obywatelski im. Lecha Kaczyńskiego – Poznań) i Radosław Rozpędowski (Wrocławski Komitet Poparcia Jarosława Kaczyńskiego). R. Rozpędowski zacytował fragment Deklaracji Ideowej Wrocławskiego Komitetu Poparcia J. Kaczyńskiego, podkreślił rolę idei republikanizmu i przesłania ruchu „Solidarność”, które nakazują obywatelską aktywność i inspirują do troski o Polskę. Zadeklarował współdziałanie wrocławskiego środowiska wspierającego J. Kaczyńskiego z Towarzystwem Nauczycieli Szkół Polskich.

 

Prowadzący obrady prof. Ryszard Terlecki przywitał wicemarszałka Sejmu Marka Kuchcińskiego (PiS). Reprezentant Prawa i Sprawiedliwości podkreślił ważną rolę edukacji i życzył zebranym owocnych obrad.

 

Referaty wygłosili: – prof. dr hab. Ryszard Legutko: „Przyszła polityka oświatowa państwa: założenia i możliwości”. – prof. dr hab. Andrzej Nowak: „Program nauczania a wychowanie patriotyczne i obywatelskie” – Barbara Nowak: „Integracja środowisk nauczycielskich i status nauczyciela” – Sławomir Adamiec: „Edukacja najmłodszych – szkoła i samorząd” – Jan Owczarek: „Problemy szkolnictwa ponadpodstawowego i matur” – prof. dr hab. Kazimierz Korab: „Szkoła i uniwersytet”

 

W wystąpieniach prelegenci krytyce poddawali politykę oświatową rządu (m.in. coraz większą biurokrację w szkolnictwie, projektowane znaczące ograniczenie nauki historii w liceach ogólnokształcących, likwidację bezpłatnego studiowania dwóch kierunków), podkreślali wagę wychowania młodzieży.

 

Prof. Andrzej Waśko przedstawił projekt Deklaracji I Ogólnopolskiej Konferencji TNSP (zebrani otrzymali go wcześniej w materiałach konferencji). Deklaracja została przyjęta w jednomyślnym głosowaniu. Oto jej treść: „My uczestnicy I Ogólnopolskiej Konferencji TNSP wzywamy nauczycieli, rodziców i wszystkie osoby poczuwające się do odpowiedzialności za stan polskiej oświaty do podjęcia wspólnych działań przeciw dalszemu obniżaniu poziomu nauczania w polskich szkołach. Ilość działań reformatorskich podejmowanych w polskiej oświacie nie przekłada się na efekty w zakresie jakości wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez młodzież. Kryzys dotyczy zarówno przedmiotów humanistycznych – języka polskiego i historii – kluczowych dla formowania świadomości narodowej i postaw obywatelskich młodzieży jak i przedmiotów ścisłych. Skrócenie nauki do 3 lat już dziś powoduje zauważalne trudności w szkolnictwie wyższym. W najbliższej przyszłości musi się to przełożyć także na regres w dziedzinie nauki i technologicznego zaawansowania kraju. Jesteśmy przekonani, że najlepszym sposobem uniknięcia narastających zagrożeń byłoby przywrócenie 4 – letniego cyklu nauczania na poziomie licealnym. Dlatego wzywamy wszystkie środowiska oświatowe i media do rozpoczęcia publicznej debaty nad istniejącymi projektami takiego rozwiązania. Żądamy przywrócenia 4 – letniego liceum i apelujemy do Rządu o rezygnację z planów tzw. profilowania nauki w szkołach ponadgimnazjalnych, a w szczególności o wycofanie Rozporządzenia Ministra Edukacji narodowej z dnia 23 grudnia 2008 roku dekretującego nowy etap szkodliwych zmian w szkolnictwie. Struktury i celów narodowego systemu oświaty nie można zmieniać rozporządzeniami. Zarówno podział na poszczególne etapy edukacyjne jak i podstawa programowa nauczania ogólnego powinny być określone ustawowo. Dlatego w najbliższym czasie rozpoczniemy akcję zbierania podpisów pod społecznym projektem nowelizacji Ustawy o Systemie Oświaty określającym właściwe standardy programowe i gwarantującym możliwość ich realizacji w procesie nauczania. Jednocześnie apelujemy do wszystkich, którym zależy na naprawie polskiej oświaty, w szczególny sposób zaś do polityków Prawa i Sprawiedliwości, aby powołując nowy rząd po wyborach 2011 roku, przywrócili polskiej szkole instytucjonalne warunki do należytego wychowania młodzieży i przekazywania jej rzetelnej wiedzy w koniecznym dla dalszego rozwoju kraju wymiarze.”

 

W dyskusji głos zabrali m. in. poseł PiS Sławomir Kłosowski, wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Oświaty (zwrócił uwagę na niebezpieczny proces likwidacji małych szkół, podkreślił, że względy ekonomiczne nie mogą brać góry nad jakością kształcenia i wychowania), aktor Mariusz Bulski (propagował ideę budowy pomnika upamiętniającego ofiary katastrofy smoleńskiej na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie; więcej na www.pomniksmolensk.pl), Iwona Podstolska (przedstawiła żenująco niskie świadczenia dla dzieci niepełnosprawne i ich opiekunów, wezwała do nacisku na rząd w tej sprawie), prof. Włodzimierz Klonowski ze Stowarzyszenia „Polska Jest Najważniejsza” (nie mylić z polityczną inicjatywą J. Kluzik – Rostkowskiej; krytykował uznaniowość w przyznawaniu stopni naukowych w projektowanej ustawie o szkolnictwie wyższym), Janusz Wolniak, nauczyciel, publicysta i działacz „Solidarności” z Wrocławia (krytykował zrzucanie zobowiązań finansowych rządu na samorządy, postulował akcję pisania listów otwartych przez Rady Pedagogiczne do Ministerstwa Edukacji Narodowej).

 

Konferencja rozpoczęła się o godz. 11.30 i trwała do godz. 16.00. Na sali można było spotkać znane osoby, m. in. redaktor Ewę Polak – Pałkiewicz, prof. Jana Żaryna z IPN, prof. Michała Seweryńskiego, ministra nauki i szkolnictwa wyższego w rządzie Prawa i Sprawiedliwości, prof. dr hab. Włodzimierza Bernackiego,przewodniczącego Społecznego Komitetu Budowy Pomnika Ofiar Tragedii Narodowej pod Smoleńskiem.

 

Wrocławski Komitet Poparcia Jarosława Kaczyńskiego reprezentowało 14 osób związanych z oświatą. Obecni byli rzecznicy Komitetu Radosław Rozpędowski i Jerzy Pietraszko oraz wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Wrocławia Mirosława Poraj – Różecka (PiS). Informacje na temat działalności Towarzystwa Nauczycieli Szkół Polskich znaleźć można na stronie www. tnsp.pl.

0

www.piswroclaw.pl

10 publikacje
0 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758