1 stycznia 2012 r. wszedł w życie niemal bezwzględny zakaz reklamy aptek. Zdaniem Fundacji Obywatelskiego Rozwoju łamie on Konstytucję.
Dotychczas zakazana była jedynie taka reklama aptek kierowana do publicznej wiadomości, która bezpośrednio odnosiła się do produktów objętych refundacją Narodowego Funduszu Zdrowia.
Po nowelizacji zakazane będzie reklamowanie sprzedaży przez aptekę także kosmetyków i leków nieobjętych refundacją z powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, w tym leków dostępnych bez recepty (OTC). Jednocześnie te same produkty mogą być sprzedawane i swobodnie reklamowane w supermarketach, kioskach czy na stacjach benzynowych.
Złamanie zakazu reklamy zagrożone będzie karą administracyjną w wysokości do 50 000 złotych.
Jest to realizacja postulatu zgłaszanego od wielu lat przez samorządy aptekarskie. Jak twierdzi Funduacja Obywatelskiego Rozwoju zakaz ten negatywnie odczują przede wszystkim pacjenci: nie będą mogli oni korzystać z programów lojalnościowych i promocyjnych, nie będą mogli również łatwo porównywać cen między aptekami, ceny leków w aptekach wzrosną. Zdaniem przedstawicieli FOR jedynym beneficjentem zakazu będą ci aptekarze, którzy nie chcą konkurować na zasadach rynkowych.
(FOR)
"Szef Dzialu Ekonomicznego Nowego Ekranu. Dziennikarz z 10-letnim stazem. Byly z-ca szefa Dzialu Biznes "Wprost"."