Fundacja LUX VERITATIS złożyła do Prokuratora Generalnego zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa ściganego z urzędu. Oto tekst zawiadomienia z uzasadnieniem.
Warszawa, dnia 19 lipca 2012 roku
Do
Prokuratora Generalnego
Rzeczypospolitej Polskiej
Pana Andrzeja Seremeta
ul. Barska 28/30
02-315 Warszawa
Zawiadamiający: FUNDACJA „LUX VERITATIS” z siedzibą w Warszawie
ul. Leszno 14, 01-192 Warszawa
reprezentowana przez pełnomocnika – Lidię Kochanowicz-Mańk
ZAWIADOMIENIE
O PODEJRZENIU POPEŁNIENIU PRZESTĘPSTWA
ŚCIGANEGO Z URZĘDU
W imieniu Fundacji „LUX VERITATIS” z siedzibą w Warszawie, jako osoba upoważniona do jej reprezentacji, działając na podstawie przepisu art. 304 § 1 Kodeksu postępowania karnego, niniejszym składam zawiadomienie o podejrzeniu popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu przez:
1/ osoby uprawnione do wystawiania dokumentów w imieniu podmiotów, które otrzymały koncesje na rozpowszechnianie programów telewizyjnych drogą rozsiewczą naziemną w sposób cyfrowy w sygnale multipleksu pierwszego, w postępowaniu toczącym się przed Przewodniczącym Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, polegającego na poświadczeniu nieprawdy co do okoliczności mających znaczenie faktyczne i prawne, to jest informacji zawartych w dokumentach finansowych załączonych do wniosków złożonych do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w powyższym postępowaniu, a zawierających oświadczenia o pełnych zdolnościach i możliwościach finansowych spełnienia w szczególności obowiązku uiszczenia na rzecz Skarbu Państwa opłaty koncesyjnej,
2/ Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – Pana Jana Dworaka oraz członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji lub przedstawicieli poszczególnych departamentów Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, jako funkcjonariuszy publicznych uprawnionych do wystawiania dokumentów urzędowych, polegającego na poświadczeniu nieprawdy co do okoliczności mających znaczenie faktyczne i prawne, to jest informacji zawartych w dokumentach finansowych załączonych do wniosków złożonych do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w postępowaniu toczącym się przed Przewodniczącym Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w przedmiocie rozszerzenia koncesji na rozpowszechnianie programu telewizyjnego drogą rozsiewczą naziemną w sposób cyfrowy w sygnale multipleksu pierwszego, co do finansowych możliwości spełnienia w szczególności obowiązku uiszczenia na rzecz Skarbu Państwa opłaty koncesyjnej,
tj. przestępstwa fałszerstwa intelektualnego (poświadczenia nieprawdy) z art. 271 § 1 Kodeksu karnego;
3/ Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – Pana Jana Dworaka jako funkcjonariusza publicznego, polegającego na działaniu na szkodę interesu publicznego poprzez niedopełnienie obowiązków rzetelnego i bezstronnego sprawdzenia kondycji finansowej podmiotów ubiegających się o rozszerzenie koncesji telewizyjnej w ramach postępowania w przedmiocie rozszerzenia koncesji na rozpowszechnianie programu telewizyjnego drogą rozsiewczą naziemną w sposób cyfrowy w sygnale multipleksu pierwszego oraz wydaniu w 2011 roku, tj. jeszcze przed ostatecznym zakończeniem tegoż postępowania, decyzji o odroczeniu poboru dochodów budżetowych wskutek rozłożenia podmiotom wyłonionym w powyższym postępowaniu opłat koncesyjnych na raty bez uwzględnienia interesu publicznego, działając przez to na szkodę Skarbu Państwa,
tj. przestępstwa nadużycia władzy – działania na szkodę przez funkcjonariusza publicznego z art. 231 § 1 Kodeksu karnego.
Składając to zawiadomienie, wnoszę o wszczęcie postępowania przygotowawczego, przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego oraz podjęcie niezbędnych czynności dowodowych w celu doprowadzenia do skazania i ukarania sprawców powyższych przestępstw.
UZASADNIENIE
Tymczasem ze „Sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z działalności w 2011 roku” przedstawionego Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 30 marca 2012 roku („Sprawozdanie KRRiT”), a dokładnie z Załącznika nr 10 wynika, że trzy z czterech podmiotów, którym rozszerzono koncesję uzyskały rozłożenie opłaty koncesyjnej na raty w następujący sposób:
Dowody:
1. Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z działalności w 2011 roku,
2. Załącznik nr 10 do sprawozdania.
Nie można także wykluczyć, co jest jednak najmniej prawdopodobne, że po dacie wydania Decyzji I u wszystkich podmiotów, którym rozszerzono koncesję wystąpiły równocześnie jakieś nadzwyczajne zdarzenia skutkujące nagłym pogorszeniem sytuacji majątkowej ale wówczas Przewodniczący KRRiT powinien zweryfikować Decyzję I, bowiem nie była ona decyzją ostateczną i wydając Decyzję II uwzględnić tę nową okoliczność – czego nie uczynił. Wystąpienie powyższych okoliczności powinno być zatem przedmiotem kontroli Prokuratury.
Ponadto należy zwrócić uwagę, że ocena możliwości dokonania przez podmiot ubiegający się o rozszerzenie koncesji koniecznych inwestycji i finansowania programu, w tym także możliwości poniesienia opłaty koncesyjnej, stanowi ustawową przesłankę, której spełnienie warunkuje pozytywną ocenę wniosku przez KRRiT. Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że przy ocenie tej przesłanki doszło do nieprawidłowości, tym bardziej, że w ramach powołanego postępowania zakończonego Decyzją I KRRiT bezpodstawnie dokonała negatywnej oceny zdolności finansowej Fundacji Lux Veritatis, a zatem należy stwierdzić, że przy zachowaniu właściwych, jednorodnych i obiektywnych kryteriów oceny sytuacji ekonomicznej podmiotów ubiegających się o rozszerzenie koncesji, Fundacja Lux Veritatis powinna była uzyskać rozszerzenie koncesji, co czyni ją stroną pokrzywdzoną w niniejszej sprawie.
· STAVKA Sp. z o.o. deklarowała płatność opłaty koncesyjnej w 10 rocznych ratach, a otrzymała rozłożenia na 114 miesięcznych rat,
· Lemon Records Sp. z o.o. i ESKA Sp. z o.o. deklarowały płatność w 36 miesięcznych ratach, a otrzymały rozłożenie na raty odpowiednio w 114 i 93 miesięcznych ratach.
W konsekwencji zachodzi uzasadnione podejrzenie, że dokonując ponownej merytorycznej oceny wniosków w dniu 17 stycznia 2012 roku członkowie KRRiT oraz Jej Przewodniczący, poza wykazaną powyżej możliwością popełnienia przestępstwa poświadczenia nieprawdy, dopuścili się również niedopełnienia obowiązku rzetelnej oceny sytuacji finansowej podmiotów ubiegających się o przyznanie rzadkiego i reglamentowanego dobra, jakim jest koncesja na nadawanie programu telewizyjnego.
Opłaty za udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych stanowią dochód budżetu państwa. Jak wynika z Raportu NIK, rozkładanie opłat koncesyjnych na raty powoduje odroczenie poboru dochodów budżetowych, co stanowi jawny przykład działania na szkodę interesu publicznego, czyli na szkodę Skarbu Państwa.
Z poważaniem
Załączniki:
– odpis z KRS,
– pełnomocnictwo wraz z opłatą skarbową,
– sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z działalności w 2011 roku,
– Załącznik nr 10 do ww. sprawozdania.