„Ty zaś, gdy pościsz, namaść sobie głowę i umyj twarz, aby nie ludziom pokazać, że pościsz, ale Ojcu twemu, który jest w ukryciu. A Ojciec twój, który widzi w ukryciu, odda tobie.”
Czterdziestodniowy post przed Wielkanocą znany jest w Kościele już od IV wieku. W Wielkim Poście odnajdujemy nie tylko 40 dni spędzonych przez Jezusa na pustyni na modlitwie i poście, ale także trzy inne wydarzenia biblijne . Czterdzieści dni potopu , po którym Pan Bóg zawarł przymierze z Noem , czterdzieści lat pielgrzymowania ludu Izraela po pustyni ku ziemi obiecanej, czterdzieści dni przebywania Mojżesza na górze Synaj, gdzie otrzymał od Boga dziesięć przykazań.
W Popielec już od VIII wieku mamy zwyczaj posypania głów popiołem na znak pokuty .
Z kolei od X w. zaczęto praktykować święcenie popiołu. W XI w. papież Urban II wprowadził ten zwyczaj jako obowiązujący dla całego Kościoła powszechnego. To wówczas ustalono także, iż popiół ma pochodzić z palm święconych rok wcześniej w Niedzielę Palmową.
W czasie posypywania głów popiołem kapłan wypowiada słowa Pisma Świętego, mając do wyboru dwie formuły: 1. „Prochem jesteś i w proch się obrócisz” (Rdz 3,19); 2. „Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię!” (Mk 1,15).
Pierwsza akcentuje bardziej naszą znikomość i przemijanie. Druga przypomina o naszej grzeszności i konieczności wewnętrznej przemiany. Obie wskazują na naszą zależność od Boga, konieczność głębszego zawierzenia, pracy nad sobą. Obie ustawiają nas w perspektywie ostatecznego celu – życia wiecznego. Aby otrzymać niezasłużony dar zbawienia, spoglądając na przykład Zbawiciela, który oddał za nas życie, powinniśmy pokutować, więcej się modlić i pełnić dzieła miłosierdzia.
Środa Popielcowa jest obecnie jednym z dwóch dni w czasie roku liturgicznego, gdy zgodnie z odpowiednimi kanonami Kodeksu Prawa Kanonicznego obowiązuje nas post ścisły (spożywamy w tym dniu maksymalnie trzy posiłki, w tym tylko jeden do syta). Obowiązkiem postu objęte są osoby od 18 ( czy 14 ?) . do 60. roku życia. KPK w numerze 1249 wyjaśnia, dlaczego taki wspólny post członków Kościoła ma swoje znaczenie:
Wszyscy wierni, każdy na swój sposób, obowiązani są na podstawie prawa Bożego czynić pokutę. Żeby jednak wszyscy przez jakieś wspólne zachowanie pokuty złączyli się między sobą, zostają nakazane dni pokuty, w które wierni powinni modlić się w sposób szczególny, wykonywać uczynki pobożności i miłości, podejmować akty umartwienia siebie przez wierniejsze wypełnianie własnych obowiązków, zwłaszcza zaś zachowywać post i wstrzemięźliwość, zgodnie z postanowieniami zamieszczonych poniżej kanonów.
W dzień ten myto także z tłuszczu naczynia aby zadeklarować gotowość do wielkopostnych wyrzeczeń i umartwień
W Ewangelii usłyszymy, jak powinny być praktykowane post, pokuta oraz inne uczynki pobożne, tak by były miłe Bogu. Jest to swego rodzaju program nie tylko na post w Środę Popielcową, ale także na cały okres Wielkiego Postu. Ewangelia, którą dziś usłyszeliśmy ( usłyszeć możemy) wg Św Mateusza ( MT 6)
Kiedy pościcie, nie bądźcie posępni jak obłudnicy. Przybierają oni wygląd ponury, aby pokazać ludziom, że poszczą. Zaprawdę, powiadam wam: już odebrali swoją nagrodę. Ty zaś, gdy pościsz, namaść sobie głowę i umyj twarz, aby nie ludziom pokazać, że pościsz, ale Ojcu twemu, który jest w ukryciu. A Ojciec twój, który widzi w ukryciu, odda tobie.
Zewnętrznej pokucie powinno towarzyszyć wewnętrzne przekonanie o jej istotności oraz właściwa intencja. Podejmowanie praktyk pokutnych nie powinno nam odbierać radosnego usposobienia, co więcej, powinno nas zachęcać także do uczynków miłosierdzia. Jak wskazuje Kodeks Prawa Kanonicznego w przytoczonym powyżej fragmencie, praktyce pokutnej powinno towarzyszyć wierniejsze wypełnianie swoich obowiązków, które również może się stać aktem umartwienia.
A na koniec pytanie, jakie mamy wielkopostne postanowienia?
Od 2006 r. jestem przewodnikiem po Zamosciu i Roztoczu, prowadze takze bloga PrzewodnikZamosc.pl, serdecznie zapraszam do odwiedzin i komentowania. Interesuje sie historia, kultura, obyczajami oraz terazniejszoscia Miasta Idealnego i Roztocza.