Bez kategorii
Like

Polską rządzą sekty partyjne.

11/04/2011
464 Wyświetlenia
0 Komentarze
25 minut czytania
no-cover

Międzyresortowy Zespół do Spraw Nowych Ruchów Religijnych
RAPORT O NIEKTÓRYCH ZJAWISKACH ZWIĄZANYCH Z DZIAŁALNOŚCIĄ SEKT W POLSCE.

[ Wg. powyższego raportu nasza władza objawia wszystkie cechy przestępczej sekty.]

0


 

SPIS TREŚCI

WSTĘP

CZĘŚĆ PIERWSZA

Sekty w Polsce – perspektywa społeczna

I. PROBLEMY TERMINOLOGICZNE II. PRZYCZYNY POWSTAWANIA I ROZWOJU SEKT

1. Przyczyny ustrojowe

2. Przyczyny społeczne

3. Przyczyny indywidualne

III. KLASYFIKACJA I STRUKTURA SEKT

1. Klasyfikacja sekt

2. Struktura sekty

IV. FORMY PRAWNE PRZYJMOWANE PRZEZ SEKTY

CZĘŚĆ DRUGA

Sekty jako grupy destrukcyjne

I. CHARAKTERYSTYKA SEKTY

1. Cechy różnicujące sektę od innych grup społecznych

2. przyczyny i skutki przynależności do sekt

II. NIEKTÓRE ZJAWISKA PATOLOGICZNE ZWIĄZANE Z DZIAŁALNOŚCIĄ SEKT

1. naruszanie prawa karnego

2. naruszanie prawa rodzinnego

3. inne naruszanie prawa

 

Sekty w Polsce – perspektywa społeczna

(….)

Sekta– etymologicznie wyraz "sekta" wywodzi się od łacińskiego czasownika sequor– "naśladować, iść, podążać za kimś". Słownik łacińsko-polski podaje następujące znaczenia słowa secta: "kierunek, droga, postępowanie, zasady". Istnieje również druga etymologia, nawiązująca do słowa secare– "odcinać". Choć rozpowszechniona, ma jednak wtórny charakter. Sequito "postępować za". Etymologicznie więc sekta oznacza: szkołę, grupę, naukę. "Idąc" za nią członek sekty dokonuje jednak wyboru i oddziela się od społeczności, w której dotąd żył. Tu ma podstawę owa druga etymologia rozpowszechniona w tych środowiskach, które członkowie sekt opuszczają. W łacinie klasycznej wyraz ten nie miał pejoratywnego znaczenia i sugerował dokonany "wybór".

Według Encyklopedii Multimedialnej PWN sekta to grupa wyznaniowa, która oddzieliła się od danej religii, jest hermetycznie zamknięta przed innymi, [ partie, Sejm, Senat, Rząd] występuje w niej wyjątkowa rola przywódcy i agresywny prozelityzm. Słownik Języka Polskiego PWN definiuje sektę w dwóch znaczeniach. Po pierwsze, sekta to grupa religijna, która oderwała się od któregoś z wielkich kościołów i przyjęła własne zasady organizacyjne; odłam wyznaniowy jakiejś religii. W drugim znaczeniu sekta to grupa społeczna izolująca się od reszty społeczeństwa, mająca własną hierarchię wartości, zespół norm zachowania się, silnie akcentująca rolę przywódcy.             Socjologowie uznają zaś, że określenie sekty jest wieloznaczne i dlatego poszczególni autorzy, biorąc pod uwagę silne oddziaływanie czynników historycznych, społecznych i kulturowych podają własne wyjaśnienia.      W obrębie socjologii istnieje zgoda co do tego, że sekty mogą pojawiać się nie tylko w społecznościach religijnych. Z tego też względu termin "sekta" bywa używany w kilku znaczeniach – szerszym i węższym. W szerszym znaczeniu sekta to każdy zbiór ludzi pozostający w opozycji do reszty społeczeństwa lub społeczności, w której dana sekta istnieje. Tak pojęta sekta jest więc grupą społeczną, której najistotniejszą cechą jest izolacja w stosunku do pozostałych grup społecznych. Nie chodzi wyłącznie o izolację przestrzenną, lecz o izolację o charakterze światopoglądowym, ideologicznym czy psychologicznym.                                            Natomiast w węższym znaczeniu sektą nazywamy grupę ludzi połączonych wspólnym przeżywaniem stanów zachwytu i uniesień religijnych, która oddzieliła się od oficjalnego kościoła lub wyznania. Tego rodzaju grupy powstają najczęściej na skutek protestu pewnej ilości wyznawców w stosunku do tego, co dzieje się w organizacji eklezjastycznej, a następnie doprowadzają do zerwania z nią i utworzenia nowej organizacji, przybierającej postać sekty. Istnieje również zgoda co do tego, że kościół i sekta są to dwie przeciwstawne struktury. Według klasycznej socjologii:

  • w kościele człowiek się rodzi, a do sekty się wstępuje,
  • kościół jest zwykle dużym organizmem, a sekta zazwyczaj niewielką społecznością,
  • kościół uznaje kompromis ze światem, a sekta odrzuca świat pojmowany jako siedlisko moralnego upadku i zła,
  • kościół, głosząc moralne ideały, dopuszcza grzeszność swych członków, natomiast sekta stawiając wymagania moralne swoim członkom nie toleruje odstępstwa,
  • w kościele panuje podział na większe jednostki organizacyjne, w których wierni trudniej przełamują anonimowość, a w sekcie istnieją silne więzi wewnątrzgrupowe, członkowie poznają się bliżej,
  • kościół charakteryzuje się stałą zawodową hierarchią, w sekcie raczej jej brak,
  • w kościele praktyka sakramentalna związana jest z warstwą kapłanów, natomiast w sekcie praktyki sakramentalne zostały odrzucone a bezpośrednia relacja z sacrum ma charakter indywidualny,
  • kościół uznaje częściowo autonomię świata, a w sekcie modelowanie świata następuje według przekonań religijnych.

Niektórzy socjologowie uważają ponadto, że kościół tym się różni od sekty, iż w przeciwieństwie do niej akceptuje istniejący porządek społeczny.[ nasza władza nie akceptuje porządku, ale chaos] Cechą charakteryzującą sektę jest więc dezaprobata wobec świata zewnętrznego.[władza i jej "autorytety" nie chcą się pogodzić z wolą narodu] Do problematyki sekt odnosi się również Kościół Katolicki. W tym podejściu sekta to grupa czy też ruch religijny wyodrębniony z większej religii lub związek wyznaniowy, który oderwał się od któregoś z kościołów czy wspólnot religijnych i przyjął własne zasady doktrynalno – kultyczne i struktury organizacyjne.  [ władza oderwała się od Kościola]                                                                                                                                             Z powodów praktycznych sektę definiuje się również jako grupę religijną posiadającą własny indywidualny światopogląd, wywiedziony z nauk jakiejś wielkiej religii światowej, lecz nie tożsamy z nimi. [ kult Mamony] Ponieważ mowa tutaj o grupach swoistego rodzaju, zazwyczaj uważanych za zagrożenie dla wolności obywateli i ogólnie dla społeczeństwa, podejście kościelne charakteryzuje sekty jako wyróżniające się pewnymi szczególnymi zachowaniami. Często mają one strukturą autorytarną, stosują różne formy prania mózgów i kontroli myśli, nacisku grupowego, a także wprowadzają swoich członków w stan poczucia winy i strachu.                                                                                                                                                                                          W ujęciu potocznym sekta to pojęcie posiadające pejoratywne odniesienia, skojarzenia, a także emocjonalny koloryt. [ emocjonalne reakcje władzy na Prawdę obserwujemy codzień]

W ciągu wieków sekta była raczej pojęciem neutralnym. Z czasem jednak, gdy działające sekty wykazywały nieraz skrajne formy doktrynalne i kultyczne, pociągnęło to za sobą konflikty z kościołami, systemami państwowymi i społeczeństwem oraz narzuciło pojęciu wymiar pejoratywny. Obciążenia negatywne funkcjonują obecnie również z uwagi na działanie między innymi sekt destrukcyjnych o charakterze antyspołecznym, antypaństwowym i antywychowawczym.                                                                                                                                 W Polsce na gruncie prawa pozytywnego pojęcie sekty nie istnieje. W prawodawstwie nie stosuje się terminu "sekta". Ustawodawca polski w żadnym z obowiązujących aktów prawnych nie podał znaczenia tego terminu, nie dokonał wykładni autentycznej.                                                                                                                                        

Podjęto jednak próbę zdefiniowania sekty kryminogennej. Jest to zespół ludzi powiązanych ze sobą wspólnym, z reguły uformowanym przez nich światopoglądem oraz stałymi bądź okresowymi formami kultowymi, pseudokultowymi oraz organizacyjnymi, zaś cele działania tego zespołu bądź formy realizacji wynikające z ich światopoglądu, zachowań kultowych lub pseudokultowych, nie są uznane przez państwo oraz są sprzeczne z prawem lub z zasadami współżycia społecznego.

Nowy ruch religijny –bardziej neutralne niż sekta jest określenie "nowy ruch religijny". Ruch może być nazwany nowym przede wszystkim dlatego, że pojawił się po II wojnie światowej. Ponadto jawi się jako alternatywa wobec religii oficjalnych i instytucjonalnych oraz dominującej kultury. Ruch jest religijny, ponieważ twierdzi, iż ukazuje wizję rzeczywistości religijnej czy sakralnej, bądź drogę do osiągnięcia innych celów, takich jak: poznanie transcendentne, oświecenie duchowe lub autorealizacja, albo też pozwala swoim członkom znaleźć odpowiedź na podstawowe pytania. W odniesieniu do omawianych ruchów i społeczności używa się także innych określeń, takich jak nowe religie, religie marginalne czy wolne ruchy religijne. Określenie "nowe ruchy religijne" jest neutralne i wystarczająco ogólne, by ogarnąć nowe ruchy pochodzenia protestanckiego, sekty powstałe na bazie chrześcijaństwa, nowe ruchy orientalne lub afrykańskie oraz ruchy typu gnostycznego i ezoterycznego. Termin ten jednak nie jest odpowiedni z uwagi na to, że obejmuje tylko ruchy religijne, pomijając grupy pozareligijne, a ponadto takie ruchy, które pojawiły się dopiero po II wojnie światowej, a zatem nie obejmuje ruchów powstałych wcześniej. Określenie "nowe ruchy religijne" ma tę przewagę nad innymi, że jest otwarte, powszechne. Brakuje mu jednak konkretności. Są bowiem takie ruchy religijne, których specyfiką jest tylko ich nowość, a tylko częściowo są one "ruchami", względnie ich "religijność" jest bardzo ograniczona.

Grupa parareligijna – ruch parareligijny –są to ruchy zorientowane na wartości doczesne takie jak rozwój osobowości czy zdrowie, mimo, że dla ich realizacji korzystają swobodnie z tradycyjnego repertuaru koncepcji i metod wypracowanych w ramach orientalnych tradycji religijnych. Posiadają znacznie luźniejszą strukturę organizacyjną i nie wymagają przy tym jakiejkolwiek wyłączności, tak że zazwyczaj ich uczestnicy są jednocześnie uczestnikami wielu innych ruchów składających się na środowisko kultowe. Wydaje się, że owe ruchy religijne bardziej wiernie można by określić jako ruchy paraterapeutyczne, a niekiedy wręcz jako nowe ruchy magiczne. Inne nazwy to: psychogrupy czy psychokulty, bazujące na treningach psychologicznych lub psychoterapiach. Bywają też ruchy uzdrowicielskie, odrzucające radykalnie medycynę tradycyjną. Mogą istnieć także ruchy gurystyczne, kierowane apodyktycznie przez pewnych "oświeconych", bądź też – wspólnoty światopoglądowe, bardziej demokratyczne. Wszystkie powyższe określenia mogą być właściwe, zależy to bowiem od przyjętej klasyfikacji. Jednak określenie to nie jest wystarczające, gdyż wyklucza grupy o charakterze ściśle religijnym.

Kult –o ile sekta jest próbą powrotu danej religii do jej źródeł (jak to bywa w wypadku sekt chrześcijańskich), to kult bierze radykalny rozbrat z dominującą w danym kraju tradycją religijną, sięga do orientalnych czy neopogańskich inspiracji. Kulty to dalszy etap indywidualizacji życia religijnego. Mają luźną, amorficzną i często nieokreślona strukturę organizacyjną. Brak jest typowego dla sekt aktu wstępowania, ale jest moment wyboru pewnego światopoglądu. Kulty bowiem są opozycją nie tylko religijną, ale także naukową, np. alternatywne metody lecznicze, astrologia, ruch ukrytego potencjału człowieka. Z tych powodów trudno posługiwać się tym terminem.

Denominacja –to dość duża grupa, posiadająca już ustabilizowaną strukturę, będąca daleko bardziej akceptowalna przez społeczeństwo, odznaczająca się tolerancyjnością wobec innych podobnych grup, posiadająca zawodowe duchowieństwo. W powojennej literaturze można spotkać termin denominacja określający po prostu "mniejszość religijną", ale w świetle powyższej definicji wydaje się nieuprawnione stosowanie tego terminu do omawianego zjawiska.

Grupa psychomanipulacyjna –pojęciem szerszym od sekty jest grupa psychomanipulacyjna, którą można scharakteryzować jako grupę, która poprzez stosowanie różnorodnych technik sychologicznych i socjologicznych, wykorzystanie fizyczne, psychiczne i materialne oraz poprzez system ścisłej kontroli powoduje uzależnienie osoby od tejże grupy lub jej przywódcy przy jednoczesnym zniechęcaniu lub odrywaniu od dotychczasowych związków rodzinnych i społecznych. Istotnym elementem tego uzależnienia jest rozbieżność między celem jawnie głoszonym a celem ukrytym, realizowanym przez grupę kosztem adepta i jego rodziny, a więc wbrew zagwarantowanej każdemu wolności osobistej. Zbliżoną definicję zaproponowała na jednym ze swych posiedzeń Podkomisja Nadzwyczajna ds. Grup Psychomanipulacyjnych Komisji Rodziny Sejmu RP. Grupa psychomanipulacyjna – zdaniem Komisji – to zbiór ludzi o charakterze totalitarnym, naruszający podstawowe prawa człowieka lub zasady współżycia społecznego, która poprzez stosowanie technik psychologicznych i socjologicznych, wykorzystanie fizyczne, psychiczne lub materialne powoduje uzależnienie osoby od tej grupy lub jej przywódcy, a jej wpływ na jednostkę, rodzinę lub społeczeństwo ma charakter destrukcyjny. Większość z proponowanych definicji sekty odwołuje się do stosowania przez te grupy psychomanipulacji, którą określić można jako zespół metod polegających na stosowaniu przez "manipulatora" względem jednostki bądź grupy osób jednej z wielu technik oddziaływań psychologicznych mających na celu wzbudzenie w niej (lub w nich) zaufania i lojalności względem "manipulatora" poprzez wyzyskanie jej niewiedzy i zdobycie w niezauważalny dla jednostki (grupy) sposób pełnej nad nią kontroli, prowadzącej do osiągnięcia własnych celów i korzyści. Dlatego też każdą metodę stosowaną w sposób planowy, świadomy i celowy, mającą przy tym charakter działań zorganizowanych, nastawioną głównie na dezorientowanie jednostki bądź grupy, wywołującą zmianę zachowań, poglądów, postaw i przekonań manipulowanego (manipulowanych) zgodnych jedynie z wolą i celami "manipulatora" nazywać można psychomanipulacją. Ze względu na bardzo szeroki zakres treściowy pojęcia "grupa psychomanipulacyjna" nie sposób odnieść go do zagadnień omawianych w niniejszym raporcie. 3. Niewątpliwie każda z wyżej przedstawionych definicji sekty, nowego ruchu religijnego, kultu, denominacji, grupy psychomanipulacyjnej zawiera cenne elementy przybliżające do całościowego opisu zjawiska. Jednocześnie określenia te nie wyczerpują fenomenu działalności grup, które mogą mieć charakter religijny, parareligijny, terapeutyczny, ekonomiczny, a nawet polityczny, a ich działalność budzi zaniepokojenie opinii publicznej. Odwoływanie się wyłącznie do religijnego charakteru grupy jako wyróżnika zamazuje obraz rzeczywistości. Dlatego celowe wydaje się wypracowanie własnej definicji, która wykorzysta dotychczasowe osiągnięcia nauki w tym zakresie i odpowiadać będzie w całości skomplikowanemu charakterowi zjawiska. Podsumowując powyższe rozważania należy podkreślić niezbędność posługiwania się jedną, w granicach możliwości, spójną definicją. Najwłaściwsze wydaje się odwołanie do pojęcia sekty, lecz w oderwaniu od dotychczas stosowanego rozumienia potocznego, słownikowego czy socjologicznego. W szczególności dotyczy to etapów opracowania i realizacji polityki państwa w zakresie tego zjawiska.

Wobec powyższego za sektę można uznać każdą grupę, która posiadając silnie rozwiniętą strukturę władzy, jednocześnie charakteryzuje się znaczną rozbieżnością celów deklarowanych i realizowanych oraz ukrywaniem norm w sposób istotny regulujących życie członków; która narusza podstawowe prawa człowieka i zasady współżycia społecznego, a jej wpływ na członków, sympatyków, rodziny i społeczeństwo ma charakter destrukcyjny.

W takim rozumieniu używane jest pojęcie sekty w niniejszym raporcie."

http://www.centrum.k.pl/tekst/spis.html

Ludzie z  MSWiA są więc całkiem świadomi wszystkiego. Dziwne, że pracują dla sekty.

 

0

circonstance

Iza Rostworowska. Crux sancta sit mihi lux / Non draco sit mihi dux Vade retro satana / Numquam suade mihi vana Sunt mala quae libas / Ipse venena bibas

719 publikacje
0 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758