Bez kategorii
Like

Połączenie wodne BAŁTYK – ADRIATYK – MORZE CZARNE szansą rozwoju gospodarczego Polski

10/10/2011
680 Wyświetlenia
0 Komentarze
5 minut czytania
no-cover

Połączenie trzech mórz Bałtyku, Adriatyku i Morza Czarnego. Korzyści dla naszej gospodarki. Włączenie tego problemu do naszej prezydencji UE.

0


 

To temat referatu wygłoszonego w czasie konferencji organizowanej w Bydgoszczy w dniach 12-13 września 2011 roku[1].

           Zaproponowaliśmy również włączenie tego tematu do problemów rozpatrywanych w czasie naszej prezydencji UE.

          Jako współautor referatu proponuję przedyskutowanie tego problemu także na forum NOWEGO EKRANU. Dodam, że portal NE, zamieszczając na tej stronie informacje o kandydatach do parlamentu RP, udzielił im swojego poparcia. Dlatego też sugeruję, aby ci, którzy dostali się do parlamentu, spowodowali włączenie tego tematu do naszej prezydencji   w UE.

 

Wybrane fragmenty prezentacji

 

Historia

      W 1901 roku parlament Austro -Węgier wydał ustawę o systematycznej budowie sieci żeglugi śródlądowej: regulacji i kanalizowania rzek oraz realizacji sztucznych kanałów. Jednym z kluczowych zadań programu było połączenie Bałtyku z Adriatykiem i Morzem Czarnym.

      Ustawa z dnia 11 czerwca 1901roku o drogach wodnych ustanawia budowę : kanału spławnego między Dunajem a Odrą; kanału spławnego między Dunajem a Wełtawą koło Budziejowic ( łącznie z kanalizacją Wełtawy na przestrzeni od Budziejowic do Pragi) ; kanału spławnego między kanałem łączącym Dunaj z Odrą a Łabą ( łącznie z kanalizacją Łaby na przestrzeni od Mielnika do Paromierza); spławnego połączenia kanału między Dunajem a Odrą z dorzeczem Wisły, a dalej z odpowiednią spławną przestrzenią Dniestru. Była to ustawa nowoczesna, gdyż troszczyła się o rolników oraz o przemysł krajowy.

       Cytuję fragment wypowiedzi R.Ingardena z lipca 1918 roku: (…) aby królowa rzek naszych, Wisła i jej dopływy stały się w niedalekiej przyszłości błogosławieństwem dla ciemiężonego przez tak długie lata narodu naszego[2].

 

Korzyści

  1. Budowa połączeń pomiędzy transportem morskim, wodnym, śródlądowym, kolejowym i drogowym oraz eliminowanie "wąskich gardeł” w sieci transportowej Europy.
  2. Transport gazu, ropy naftowej, węgla i innych surowców (np. statkami morsko-rzecznymi budowanymi w Szczecinie).
  3. Źródło i regulator energii elektrycznej, czyli budowa stopni wodnych. Można natychmiast pokrywać niedobory (przestoje elektrowni wiatrowych i słonecznych).
  4. Funkcja przeciwpowodziowa. Odpowiednia regulacja zmniejszy ryzyko powodzi.  Na przykład Czechy uważają, że gdyby funkcjonowała droga wodna Dunaj – Odra – Łaba, nie byłoby zatopienia Ołomuńca i okolic 1997 roku.
  5. Tworzenie warunków dla rozwoju europejskich regionów nadmorskich: produkcja i remonty statków, łodzi i jachtów; uczelnie morskie; sfera badawczo – rozwojowa; przemysł i usługi portowe oraz przyportowe; sektor usług transportowo -logistycznych; turystyka morska; rybołówstwo i przetwórstwo ryb.
  6. Inwestycje realizowane przy projekcie będą pełniły rolę ,,koła zamachowego”  dla gospodarki.

 

Prezydencja i połączenie wodne Bałtyk- Adriatyk – Morze Czarne

 

Pismo do Prezydenta RP i Premiera Rządu RP

 

Odpowiedź z Kancelarii Prezydenta

… propozycja ta została przekazana ekspertom Biura Projektów Programowych do ewentualnego rozważenia.

 

Źródła

 

1       W.Bosak,J.Grela,M.Krzemkowski,H.Połcik : Połączenie wodne Bałtyk- Adriatyk- Morze Czarne szansą rozwoju gospodarczego Polski,www.drogiwodne.ukw.edu.pl.

2       R.Ingarden:Komunikacyje wodne a rozwój ekonomiczny Polski, Wydawnictwo ” Biura Pracy Społecznej” w Krakowie, Staraniem Towarzystwa „Żegluga Polska” w Krakowie 1919. Opracowanie wykonane na życzenie Towarzystwa „Żegluga Polska” w Krakowie.

 

0

H.Po

Odbudowa niektórych sfer gospodarczych. Mam na mysli nasze zlikwidowane zaklady budowane przez pokolenia Polaków. Zyja jeszcze ludzie , którzy budowali huty, stocznie, cementownie, zaklady wytwarzajace aparature kontrolno-pomiarowa...

12 publikacje
0 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758