Połączenie trzech mórz Bałtyku, Adriatyku i Morza Czarnego. Korzyści dla naszej gospodarki. Włączenie tego problemu do naszej prezydencji UE.
To temat referatu wygłoszonego w czasie konferencji organizowanej w Bydgoszczy w dniach 12-13 września 2011 roku[1].
Zaproponowaliśmy również włączenie tego tematu do problemów rozpatrywanych w czasie naszej prezydencji UE.
Jako współautor referatu proponuję przedyskutowanie tego problemu także na forum NOWEGO EKRANU. Dodam, że portal NE, zamieszczając na tej stronie informacje o kandydatach do parlamentu RP, udzielił im swojego poparcia. Dlatego też sugeruję, aby ci, którzy dostali się do parlamentu, spowodowali włączenie tego tematu do naszej prezydencji w UE.
Wybrane fragmenty prezentacji
Historia
W 1901 roku parlament Austro -Węgier wydał ustawę o systematycznej budowie sieci żeglugi śródlądowej: regulacji i kanalizowania rzek oraz realizacji sztucznych kanałów. Jednym z kluczowych zadań programu było połączenie Bałtyku z Adriatykiem i Morzem Czarnym.
Ustawa z dnia 11 czerwca 1901roku o drogach wodnych ustanawia budowę : kanału spławnego między Dunajem a Odrą; kanału spławnego między Dunajem a Wełtawą koło Budziejowic ( łącznie z kanalizacją Wełtawy na przestrzeni od Budziejowic do Pragi) ; kanału spławnego między kanałem łączącym Dunaj z Odrą a Łabą ( łącznie z kanalizacją Łaby na przestrzeni od Mielnika do Paromierza); spławnego połączenia kanału między Dunajem a Odrą z dorzeczem Wisły, a dalej z odpowiednią spławną przestrzenią Dniestru. Była to ustawa nowoczesna, gdyż troszczyła się o rolników oraz o przemysł krajowy.
Cytuję fragment wypowiedzi R.Ingardena z lipca 1918 roku: (…) aby królowa rzek naszych, Wisła i jej dopływy stały się w niedalekiej przyszłości błogosławieństwem dla ciemiężonego przez tak długie lata narodu naszego[2].
Korzyści
Prezydencja i połączenie wodne Bałtyk- Adriatyk – Morze Czarne
Pismo do Prezydenta RP i Premiera Rządu RP
Odpowiedź z Kancelarii Prezydenta
… propozycja ta została przekazana ekspertom Biura Projektów Programowych do ewentualnego rozważenia.
Źródła
1 W.Bosak,J.Grela,M.Krzemkowski,H.Połcik : Połączenie wodne Bałtyk- Adriatyk- Morze Czarne szansą rozwoju gospodarczego Polski,www.drogiwodne.ukw.edu.pl.
2 R.Ingarden:Komunikacyje wodne a rozwój ekonomiczny Polski, Wydawnictwo ” Biura Pracy Społecznej” w Krakowie, Staraniem Towarzystwa „Żegluga Polska” w Krakowie 1919. Opracowanie wykonane na życzenie Towarzystwa „Żegluga Polska” w Krakowie.
Odbudowa niektórych sfer gospodarczych. Mam na mysli nasze zlikwidowane zaklady budowane przez pokolenia Polaków. Zyja jeszcze ludzie , którzy budowali huty, stocznie, cementownie, zaklady wytwarzajace aparature kontrolno-pomiarowa...