Tekst mój jest próbą wykazania, że bez dostępu do oryginałów czarnych skrzynek można mieć bardzo poważne wątpliwości co do możliwości zakończenia śledztwa prowadzonego przez stroną polską w sprawie Tragedii Smoleńskiej.
Prześledźmy pewne sekwencje wydarzeń:
Sekwencja nr 1:
8.47 IŁ76 nawiązuje łączność z wieżą kontroli lotów Smoleńsk Sieviernyj
8.47 Wieża Smoleńsk Sieviernyj podaje IŁ76 kurs lądowania 259°
8.54 Wieża Smoleńsk Sieviernyj podaje IŁ76 parametry lądowania: widzialność, kierunek i prędkość wiatru temperaturę, ciśnienie, kurs lądowania (powtórnie), sposób lądowania (RSP + OSP)
8.54 IŁ76 potwierdza otrzymane informacje
9.19 Wieża Smoleńsk Sieviernyj nakazuje IŁ76 zejście do 500m, wg ciśnienia 745
9.20 Wieża Smoleńsk Sieviernyj podaje kierunek oraz siłę wiatru (120 – 130, 4 m/s)
9.25 IŁ76 podejmuje pierwszą próbę lądowania (nieudaną) i odchodzi na drugi krąg
9.39 IŁ76 podejmuje drugą próbę lądowania (również nieudaną) i odchodzi na drugi krąg
Czas pomiędzy podaniem przez wieżę dla IŁ76 parametrów koniecznych do lądowania a pierwszą próbą lądowania:
31 minut
Sekwencja nr 2:
8.52 JAK40 nawiązuje łączność z wieżą kontroli lotów w Moskwie
8.55 JAK40 nawiązuje łączność z wieżą kontroli lotów w Smoleńsk Sieviernyj
8.55 Wieża Smoleńsk Sieviernyj podaje JAK40 parametry lądowania: widzialność, ciśnienie oraz kurs lądowania
8.56 JAK40 potwierdza otrzymane informacje
9.04 Wieża Smoleńsk Sieviernyj nakazuje JAK40 zejście do 500 m, wg ciśnienia 745
9.15 Jak40 podejmuje próbę lądowania – udaną
Czas pomiędzy podaniem przez wieżę dla JAK40 parametrów koniecznych do lądowania a lądowaniem (bez RSP +OSP):
20 minut
Sekwencja nr 3:
10.22 TU154M nawiązuje łączność z wieżą kontroli lotów w Moskwie
10.23 TU154M nawiązuje łączność z wieżą kontroli lotów Smoleńsk Sieviernyj
10.24 Wieża Smoleńsk Sieviernyj informuje, że widzialność wynosi 400 m
10.24 TU154M pyta o warunki meteo oraz ciśnienie i temperaturę
10.24 Wieża Smoleńsk Sieviernyj podaje ciśnienie i temperaturę (+2°, 745) oraz informuje, że warunków do lądowania nie ma
10.25 TU154M informuje, że jeśli można, to spróbuje podejścia, ale jeśli nie będzie pogody, to odejdzie na drugi krąg
10.25 Wieża Smoleńsk Sieviernyj pyta, czy po próbnym podejściu wystarczy TU154M paliwa na dolot do lotniska zapasowego
10.25 TU154M potwierdza, że paliwa wystarczy
Uwaga: pomiędzy 10.25.31 a 10.30.10 nie ma w stenogramach otrzymanych z MAK zanotowanych jakichkolwiek rozmów pomiędzy wieżą kontroli lotów Smoleńsk Sieviernyj a TU154M
10.30 TU154M ustawia kurs lądowania 259°(skąd wiedział, jaki ma ustawić?)
10.30 Wieża Smoleńsk Sieviernyj nakazuje zejście do 500 m, wg ciśnienia 745
10.35 Wieża Smoleńsk Sieviernyj informuje, aby od 100 m TU154M był gotowy do odejścia na drugi krąg
10.41.05,4 koniec zapisu czarnej skrzynki
Czas pomiędzy podaniem przez wieżę dla TU154M parametrów koniecznych do lądowania (mam na myśli kurs podejścia do lotniska oraz sposób podejścia RSP+OSP), a końcem zapisu czarnej skrzynki:
???
Czy ktoś będzie mi w stanie pokazać w dotychczas ujawnionej dokumentacji, w którym momencie i od kogo kpt. Protasiuk dowiedział się, jakim kursem ma podchodzić na lotnisko Smoleńsk Sieviernyj oraz w jakim trybie?
Podpowiem, że z oficjalnie opublikowanego przez MAK stenogramu z czarnej skrzynki wynika, że o godzinie 10.28.50 kurs ten nie był jeszcze ustalony.
W związku z powyżej przedstawionymi sekwencjami wydarzeń nasuwają mi się następujące pytania:
W jaki sposób dowódca TU154M został poinformowany o kierunku podejścia (259°) do lotniska, skoro na ten temat w ani w stenogramach, ani w innej oficjalnie ujawnionej przez MAK dokumentacji nie ma ani słowa?
Czy dowódca 154M został poinformowany o sposobie lądowania (RSP i OSP)? Jeśli tak, to w jaki sposób, skoro w na ten temat ani w stenogramach, ani w innej oficjalnie ujawnionej przez MAK dokumentacji nie ma ani słowa?
Tekst oparty na oficjalnym stenogramie rozmów pomiędzy wieżą kontroli lotów Smoleńsk Sieviernyj a TU154M wg MAK oraz nagraniach z wieży kontroli lotów Smoleńsk Sieviernyj udostępnionych na stronach MAK. Czasy podawane wg czasu Moskiewskiego.