Państwo wspiera mocno dotacjami niektóre tytuły prasowe, głównie lewicowe. Wielkimi prenumeratorami „Gazety Wyborczej” są PKP i LOT. Dziennie wkładają do pociągów i samolotów tysiące egzemplarzy pisma Adama Michnika, znacząco je wspomagając.
Fragment artykułu „Gazety wybrane i hołubione”
Wspieranie wybranych dzienników przez państwowe przedsiębiorstwa budzi kontrowersje. Za rządów PO spółki skarbu państwa mocno wspomagają np. „Gazetę Wyborczą”. PKP Intercity podpisało umowę z Agorą SA i codziennie wkłada do swoich pociągów tysiące egzemplarzy dziennika Adama Michnika. Jadąc na trasie Warszawa–Berlin, można przekonać się, że bywa to jedyne pismo dostępne w pociągu, choć jak zastrzega przedstawicielka spółki Beata Czemerajda, zdarza się to wyjątkowo. W pociągach Express InterCity oraz EuroCity powinna być wyłożona poza „Gazetą Wyborczą” także „Rzeczpospolita”, a dodatkowo w klasie 1 „Puls Biznesu”.
– Z doświadczenia wiemy, że czasami zdarzają się kłopoty z dystrybucją, np. kurier z gazetami danego wydawcy z powodów niezależnych dostarczy gazety z opóźnieniem i w pierwszych pociągach wyjeżdżających z danej stacji niestety nie zdążą nasi pracownicy roznieść gazet – utrzymuje Beata Czemerajda z PKP Intercity.
Współpraca PKP Intercity z wydawcami, szczególnie Agorą SA, owiana jest tajemnicą. – Umowa z Agorą SA oparta jest na wymianie świadczeń z obu stron. Szczegóły finansowe umowy stanowią tajemnicę handlową. Wydawnictwa nie otrzymują wynagrodzenia w formie pieniężnej – zastrzega Beata Czemerajda, która nie chce nawet zdradzić średniej liczby egzemplarzy „Gazety Wyborczej” wkładanych dziennie do wszystkich pociągów PKP Intercity. Ale można ją oszacować na podstawie liczby uruchamianych składów, która – jak informuje Beata Czemerajda – waha się od 270 do 300 dziennie. – Przyjętą zasadą są dwa egzemplarze na przedział – zaznacza.
Przyjmując, że każdy pociąg ma przynajmniej pięć wagonów po 10 przedziałów, bez ryzyka można założyć, że minimum 100 egz. dziennika Adama Michnika trafia do każdego ze składów. Jeśli spółka uruchamia 300 składów, to dzięki PKP Intercity dzienny nakład „Gazety Wyborczej” podniesiony zostaje o 30 tys. egzemplarzy (a więc prawie o 10 proc., bo łączny nakład „Gazety Wyborczej” to ok. 390 tys.). A wyższy nakład i sprzedaż to więcej reklamodawców i wyższe zyski.
W jaki sposób dokonano wyboru określonych tytułów prasowych? Przedstawicielka PKP Intercity zaznacza, że rozmowy prowadzono z innymi firmami, np. Polskapresse, wydawcą dziennika „Polska The Times”. Potwierdza to Joanna Knap z Grupy Wydawniczej Polskapresse. – Nie przyjęliśmy warunków współpracy, bo oferta nie była dla nas atrakcyjna. Ale nie zamierzamy tego komentować, jest to wewnętrzna sprawa firmy.
Sekowany jest wydawca „Naszego Dziennika”, z którym nawet nie zainicjowano kontaktów.
– Z wydawcą „Naszego Dziennika” nie prowadziliśmy rozmów, ponieważ celem całego projektu jest dostarczenie osobom podróżującym pociągami Express InterCity wydawnictw skierowanych do tej grupy odbiorców. Potwierdzają to badania, jakie prowadzimy wśród naszych podróżnych. Wynika z nich, że właśnie wspomniane wyżej tytuły cieszą się ich największym zainteresowaniem. W naszej ocenie grupa czytelników „Naszego Dziennika” w najmniejszym stopniu, w porównaniu do pozostałych tytułów, pokrywa się z naszą grupą docelową – tłumaczy Beata Czemerajda. Badania też objęte są tajemnicą handlową.
Trudno mówić o równych warunkach konkurencji na rynku prasowym w sytuacji, gdy jeden z wiodących dzienników może liczyć na gwarantowane podniesienie nakładu o kilkadziesiąt tysięcy egz., dzięki zamówieniom PKP i LOT, a bywa, że jest jedynym tytułem dostępnym w państwowych pociągach. Zastanawia, że przedstawiciele spółek z większościowym udziałem skarbu państwa nie chcą mówić o warunkach umów, które nie wiążą się stricte z bezpośrednią działalnością firm. Podejmowane w nich decyzje powinny być możliwie transparentne, a w tym wypadku nie są.
Krzysztof Świątek
Źródło: Tygodnik Solidarność
Foto: Polskie Koleje Państwowe SA
Nie boimy się kontrowersyjnych tematów! Piszemy jak jest. Niezależne forum kolejowe - www.infokolej.pl