W miejscowości Łowecz w środkowej Bułgarii we wtorek oficjalnie otwarto zakłady montażu chińskich samochodów Great Wall. Jest to pierwsza inwestycja chińska w przemyśle samochodowym państwa unijnego.
Chiński producent Great Wall Motor Company Limited i jego bułgarski partner Litex Motors zamierzają zainwestować w projekt 113 mln lewów (58 mln euro) i docelowo stworzyć 2 tys. miejsc pracy. Dotychczas inwestycje wynoszą około połowy przewidzianych środków. Pierwszy model testowy wyprodukowano w grudniu 2011 r.
Samochody, montowane z dostarczonych z Chin części i podzespołów, będą przeznaczone na rynki Bułgarii i innych krajów, m.in. Rumunii i Turcji. Plany na rok 2012 przewidują produkcję 4 tys. pojazdów.
Produkcję można rozszerzyć w zależności od rozwoju rynku krajowego i zainteresowania samochodami Great Wall w państwach unijnych oraz w sąsiedniej Turcji – powiedział dyrektor marketingu Iwo Dekow w wywiadzie dla publicznego radia. Przy 2-tysięcznym zatrudnieniu zakłady będą mogły produkować rocznie do 50 tys. samochodów, a przy 5-tysięcznym do 71 tys.
W Bułgarii będą montowane samochody osobowe Voleex C30 oraz C30R, których cena ma wynieść około 8 tys. euro, później w tym roku ruszy produkcja samochodu terenowego Hover 6, który ma kosztować około 22 tys. euro.
Montowane w Bułgarii chińskie samochody będą oznakowane jako wyprodukowane w UE, co jest szczególnie ważne dla chińskiej Great Wall Motor Company Limited z punktu widzenia polityki celnej. Z Sofii Ewgenia Manołowa
(PAP)
"Szef Dzialu Ekonomicznego Nowego Ekranu. Dziennikarz z 10-letnim stazem. Byly z-ca szefa Dzialu Biznes "Wprost"."