Na stronach Urzędu Miejskiego w Bieczu pojawiają się coraz bardziej alarmistyczne sygnały na temat sytuacji finansowej bieckiej gminy i miasta. Można nawet odnieść wrażenie, że burmistrz Mirosław Wędrychowicz zaczyna przygotowywać mieszkańców do nadejścia dnia, w którym przyjdzie mu ogłosić bankructwo. Bo jak inaczej rozumieć takie słowa:
Istnieją (…) uzasadnione obawy co do możliwości spłaty przez gminę w latach 2020-2025 obciążeń z tytułu długu na poziomie zaplanowanym w Wieloletniej Prognozie Finansowej tj. ponad 3 mln. zł. rocznie.
Widmo bankructwa nie przeszkadza jednak „włodarzowi” Mirosławowi Wędrychowiczowi planować zaciągnięcie kolejnego kredytu w wysokości 2 mln. złotych (a cieszy się, że to nie jest 3 mln. zł). „To nic, że droga wyboista, ważne, że kierunek słuszny. Przyjdzie walec i wyrówna” – śpiewał kiedyś Wojciech Młynarski.
Drodzy Mieszkańcy gminy Biecz! Spaliście przez kilka ostatnich lat, to może jednak obudźcie się wreszcie, bo jak przejedzie się po Was walec bankructwa, to już nie będzie czego zbierać. Wszystko zostanie rozgniecione na miazgę!
I powiem Wam od czego zacząć. Po pierwsze obniżyć apanaże samorządowców i urzędników, w tym przede wszystkim burmistrza Mirosława Wędrychowicza do poziomu minimum socjalnego (jak samorząd, to samorząd, działamy społecznie), bo ta „administracja” kosztuje Was miliony złotych. Nie rońcie łez nad losem burmistrza. Już dosyć „nachapał się” w Powiecie Gorlickim!
Na tej stronie udowodniłem, a od niedawna pomaga mi w tym dzielnie bloger “a”, ile kosztuje Bobowian radosna działalność burmistrza Wacława Ligęzy. Nie ma żadnych powodów uważać, że w Bieczu jest inaczej.
Po drugie należy złożyć cywilne powództwo zbiorowe (z konkretnym roszczeniem finansowym na rzecz Gminy Biecz) przeciwko byłej burmistrz Urszuli Niemiec i wszystkim samorządowcom poprzednich kadencji, na których spoczywa odpowiedzialność za beztroskie zadłużenie Waszej Gminy.
Po trzecie złożyć zawiadomienie do prokuratury o domniemaniu popełnienia przestępstwa przez funkcjonariuszy publicznych, zamieszanych w afery kredytowe, którzy przekroczyli swoje uprawnienia i nie dopełnili obowiązków służbowych.
I jak już wykonacie te 3 kroki, to jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, nagle się okaże, że samorządowcy i urzędnicy zaczną solidarnie pracować na rzecz dobra publicznego; choćby ze strachu…
A propos byłej pani burmistrz Urszuli Niemiec. Mirosław Wędrychowicz zapewnił jej oczywiście miękkie lądowanie po przegranych wyborach Otóż, jak się okazuje, została kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego w Bieczu. Jak mówi stare przysłowie: „kruk krukowi oka nie wykole”!
Więcej na ten temat:
http://gorliceiokolice.eu/2013/03/czy-w-bieczu-straszy/
http://gorliceiokolice.eu/2013/10/regionalna-izba-obrachunkowa-w-bieczu/
http://gorliceiokolice.eu/2014/10/samorzad-dla-wybranych-a-glupiemu-dlugi/
http://gorliceiokolice.eu/2014/12/bal-w-bieczu-za-35-milionow-zlotych-na-razie-bo-koszty-rosna/
http://gorliceiokolice.eu/category/biecz/
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
A poniżej przekopiowałem ze strony http://www.biecz.pl/asp/pl_start.asp?ref=1&typ=13&menu=7&strona=1&schemat=0 dwa artykuły, jako ilustrację dokumentalną do mojego felietonu.
2015-02-09
Trudna sytuacja Gminy Biecz w związku z przejęciem długu
Sytuacja Gminy Biecz jest bardzo trudna. Wykazał to audyt przeprowadzony w zakresie analizy prawidłowości przeprowadzenia procedury udzielenia zamówienia publicznego na usługę finansową polegającą na przejęciu długu Gminy Biecz oraz wpływu umowy o przejęcie długu na budżet Gminy i na wielkości oraz wskaźniki zapisane w Wieloletniej Prognozie Finansowej.
W wyniku przetargu nieograniczonego na sfinansowanie zobowiązań gminy poprzez przejęcie długu w kwocie 16 727 000 zł (art. 518 par. 1 pkt 3 kodeksu cywilnego) Gmina Biecz przekazała przedmiotowy dług – FM Bank PBP S.A. Burmistrz Biecza do projektu uchwały dołączył uzasadnienie opisowe i tabelaryczne, w którym przedstawił potrzebę wydłużenia okresu spłaty zobowiązań gminy z tytułu kredytów i obligacji oraz przesunięcie obciążeń związanych z rozchodami budżetu na kolejne lata. Zawarte w uzasadnieniu informacje nt. kosztów obsługi zadłużenia wg stanu „przed przejęciem długu” i „po przejęciu długu” zostały przedstawione w sposób mało przejrzysty, bez informacji nt. wzrostu kosztów obsługi zadłużenia. Przesunięcie w czasie okresu spłaty zobowiązań do roku 2025, będzie skutkowało wzrostem kosztów obsługi zadłużenia w stosunku do wcześniej obowiązujących umów kredytowych o 4 194 623 zł. w tym odsetki 4 074 473 zł. i prowizja 120 150 zł. Treść umowy o przejęcie długu Gminy zawartej z FM Bank posiada nieprecyzyjne, niekorzystne zapisy. Brakuje w przedmiotowej umowie zapisu dotyczącego działań w przypadku nieterminowych spłat Gminy co oznacza, że FM Bank ma możliwość swobodnej interpretacji umowy na swoją korzyść. Budzi to obawy, że FM Bank będzie mógł wypowiedzieć umowę Gminie wraz z żądaniem zwrotu należności w przypadku przekroczenia płatności nawet o jeden dzień.
Kalkulacja zmian obciążenia budżetu przekazanym długiem
Rok | Przed przejęciem długu | Po przejęciu długu |
2014 | 1 231 067,18 | 226 708,13 |
2015 | 2 809 852,42 | 853 077,00 |
2016 | 2 335 299,00 | 1 051 564,75 |
2017 | 3 335 275,68 | 1 431 328,64 |
2018 | 4 916 875,45 | 1 596 879,19 |
2019 | 3 669 409,33 | 1 556 079,19 |
2020 | 1 215 426,96 | 1 517 281,05 |
2021 | 0 | 2 939 766,14 |
2022 | 0 | 3 024 400,62 |
2023 | 0 | 3 280 109,77 |
2024 | 0 | 3 132 283,48 |
2025 | 0 | 2 977 701,57 |
Razem | 19 513 206,02 | 23 587 679,53 |
Zabieg polegający na przesunięciu spłat długu pozwolił zaledwie na przyjęcie przez poprzedniego Burmistrza projektu budżetu na 2015 r., ale cena jaką gmina musi za to zapłacić jest porażająca. W latach 2016 i 2017 wskaźnik zadłużenia będzie bliski dopuszczalnego poziomu, natomiast w latach 2020-2025 wskaźnik bardzo się pogorszy. Istnieje ryzyko, iż w przypadku niewykonania dochodów bieżących lub dochodów w zakładanej wysokości, bądź zwiększenia wartości wydatków bieżących może skutkować przekroczeniem dopuszczalnego limitu zadłużenia dla 2016 i 2017 roku, pomimo poniesienia przez Gminę tak wysokiego kosztu z tytułu przesunięcia długu w czasie. Skutkiem tego może być brak możliwości uchwalenia budżetu.
Istnieją także uzasadnione obawy co do możliwości spłaty przez gminę w latach 2020-2025 obciążeń z tytułu długu na poziomie zaplanowanym w Wieloletniej Prognozie Finansowej tj. ponad 3 mln. zł. rocznie. W związku z wysokimi kosztami obsługi długu oraz koniecznością jego spłaty do 2025 roku, podstawowym i niezbędnym działaniem będzie ograniczenie wydatków bieżących do niezbędnego minimum, tak by nie przekroczyć indywidualnych wskaźników zadłużenia gminy.
UM Biecz
2015-02-10
Budżet Gminy Biecz na 2015 rok
Na sesji Rady Miejskiej w Bieczu w dniu 30.01.2015 r. uchwalono Budżet Gminy Biecz na rok 2015, po korektach w stosunku do przedłożonego projektu uchwały budżetowej zarządzeniem Burmistrza Biecza z dnia 12.11.2014 r.
W przyjętym budżecie zmniejszono zaplanowane wcześniej dochody w oparciu o realne kwoty. Nie zaplanowano wpływów z tytułu sprzedaży sieci kanalizacyjnej na rzecz spółki komunalnej w wys. 3 500 000 zł. oraz ze sprzedaży 10 ha sadu jako grunty rolne na kwotę 1 000 000 zł. Wartość tych gruntów po dokonaniu podziału na działki budowlane i ich uzbrojeniu będzie znacznie wyższa. Sytuacja zmuszała do wykreślenia tych dochodów z budżetu gdyż spółka musiałby zaciągnąć kolejny kredyt tym razem w wysokości 3 500 000 zł na wykup sieci. Wtedy kredyt spółki przekroczyłby kwotę 6 500 000 zł. Sytuacja ta spowodowałaby, że to samo zadanie na które wcześniej gmina częściowo zaciągnęłaby kredyt, zostałoby sfinansowane kolejnym kredytem zaciągniętym przez spółkę. Przy niższej kwocie dochodów, wydatki w celu zbilansowania musiały zostać zaplanowane bardzo oszczędnie. Dochody w dużej części pochodzić będą ze środków Unii Europejskiej. Większa kwota dochodów od wydatków powoduje, że wypracowana została nadwyżka w budżecie w wysokości 130 000 zł. Nadwyżka ta zostanie przeznaczona na spłatę długu. Także kwota przeznaczona na spłatę wcześniej zaciągniętych pożyczek i kredytów została znacznie obniżona w stosunku do wcześniejszych założeń. W projekcie budżetu z listopada 2014 r. zaplanowany był kolejny kredyt w wysokości ok. 3 000 000 zł. Wówczas łączna wysokość kredytów wzrosłaby do ok. 38 000 000 zł. Jednakże Burmistrz Biecza podjął próbę działań w celu ograniczenia kredytu, w wyniku których został on obniżony o ok. 2 000 000 zł.
Pomimo to w tej dramatycznej sytuacji udało się wypracować ponad 15,4% wskaźnik inwestycyjny, w kwocie 7 400 000 zł, co oznacza że przy sporych ograniczeniach, uda się zrealizować duże inwestycje tj. porządkowanie gospodarki wodno – ściekowej w aglomeracji Biecz, budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości Libusza Podwójtowie, budowa wielofunkcyjnego boiska szkolnego dla Zespołu Szkół Nr 2 w Bieczu oraz wyposażenie placów zabaw, doposażenie oddziałów przedszkolnych i modernizacja pomieszczeń w przedszkolach działających przy szkołach w ZS 1 w Bieczu, Szkole Podstawowej w Grudnej Kępskiej, Racławicach, Bugaju i Sitnicy w ramach projektu „ Słoneczne Przedszkolaki”. Głównym źródłem finansowania inwestycji w 2015 roku są środki Unii Europejskiej. Trwają zabiegi o pozyskanie środków na usuwanie skutków klęsk żywiołowych, wykonanie osłony osuwiskowej oraz program Małopolskie Remizy.
Zestawienie porównawcze projektu budżetu z 2014 r z przyjętym uchwałą budżetem.
L.p. | Wyszczególnienie | Plan przychodów i rozchodów budżetu Gminy Biecz na rok 2015, zgodnie z projektem budżetu z 2014 roku | Plan przychodów i rozchodów budżetu Gminy Biecz na rok 2015, zgodnie z przyjętą Uchwałą Budżetową w dniu 30.01.2015 r. |
1. | DOCHODY OGÓŁEM | 57 168 000,00 | 48 372 459,00 |
Dochody bieżące | 44 137 128,00 | 44 366 925,15 | |
Dochody majątkowe | 13 030 872,00 | 4 005 533,85 | |
2 | WYDATKI OGÓŁEM | 58 898 000,00 | 48 242 459,00 |
Wydatki bieżące | 41 424 454,00 | 40 817 227,15 | |
Wydatki majątkowe | 17 473 546,00 | 7 425 231,85 | |
3. | Nadwyżka budżetu (1-2) | – 1 730 000,00 | 130 000,00 |
4. | PRZYCHODY BUŻETU W tym: | 2 939 338,00 | 1 079 338,00 |
kredyty | 2 939 338,00 | 1 079 338,00 | |
5. | ROZCHODY BUDŻETUW tym: | 1 209 338,00 | 1 209 338,00 |
Spłata zaciągniętych kredytów i pożyczek | 1 209 338,00 | 1 209 338,00 |
Przyjęty budżet jest początkiem wprowadzania dyscypliny finansowej, która zakłada jak największą minimalizację wydatków i zwiększenie dochodów. Bardzo trudna sytuacja finansowa przy odpowiedniej i realnej kalkulacji poszczególnych składowych budżetu pozwoliła na wypracowanie pierwszego od wielu lat budżetu nadwyżkowego. Burmistrz Biecza dokonał pierwszych dobrych zmian, które wskazały, że poprawa sytuacji Gminy Biecz jest priorytetem tej kadencji.
UM Biecz