Panie Premierze Tusk – proszę odpowiedzieć na pytania
13/04/2011
413 Wyświetlenia
0 Komentarze
6 minut czytania
13 marca 2011r. Pan Premier Donald Tusk był gościem redaktor Moniki Olejnik w programie „7dzień tygodnia” emitowanym w rozgłośni Radio ZET.
W czasie rozmowy odpowiadając na pytania redaktor Moniki Olejnik Pan Premier stwierdził, że osobiście podjął decyzję o wyborze Załącznika nr 13 Konwencji chicagowskiej jako podstawy do wyjaśniania przyczyn katastrofy rządowego samolotu TU-154M w dniu 10 kwietnia 2010r.
„Monika Olejnik: A przygotuje pan białą księgę żebyśmy wiedzieli kto, kiedy i dlaczego zadecydował o Konwencji Chicagowskiej.
Donald Tusk: Nie jest potrzebna żadna biała księga, ja zdecydowałem i – generalnie w polskim rządzie ja decyduję w sytuacjach, które wymagają decyzji, więc i mówiłem to już pięćset dwadzieścia trzy razy, w związku z tym nie widzę powodu, dla którego wokół tego należy wytwarzać aurę tajemniczości, tu nie jest potrzebna żadna, biała księga.
Monika Olejnik: To dobrze żeby pan powiedział pięćset dwudziesty czwarty raz tak, to ja zdecydowałem.
Donald Tusk: Tak.
Monika Olejnik: Tak, to ja Donald Tusk, premier Donald Tusk zdecydowałem i namówiłem do tego moich ministrów żebyśmy poszli tą drogą.
Donald Tusk: Nie, nie musiałem nikogo namawiać.
Monika Olejnik: A nie myślał pan o tym, żeby poprosić o pomoc NATO na przykład, w tej sprawie?
Donald Tusk: Analizowaliśmy w ciągu tych godzin i dni wszystkie możliwości skutecznego postępowania i podjęliśmy decyzję, która była jedyną realistyczną.”
W piśmie z dnia 15 marca 2011r. znak BMP-0714-2-9/11/JD, będącym odpowiedzią na zapytanie posłanki Jolanty Szczypińskiej w sprawie trybu dokonania wyboru Załącznika nr 13 Konwencji chicagowskiej, jako podstawy do badania przyczyn katastrofy samolotu TU-154M minister Jerzy Miller pisał:
"…Jako, że standardem wynikającym zarówno z obowiązujących przepisów prawa międzynarodowego, jak i ze stosowanej praktyki jest, że stroną uprawniona do zainicjowania procesu badania wypadku lotniczego jest kraj miejsca wypadku, strona rosyjska zdecydowała o przeprowadzeniu badania wymienionego wypadku zgodnie z procedurą opisana w Załączniku 13 do konwencji.
Strona polska, po uzyskaniu opinii kierowanych na miejsce zdarzenia polskich specjalistów, którzy potwierdzali zasadność stosowania tej procedury przy badaniu tej katastrofy oraz na podstawi dokonanej analizy zgodziła się na podjęcie współpracy ze strona rosyjską w tym właśnie reżimie prawnym."
Ciekawe jak Premier Tusk odpowiedziałby na poniższe pytania:
1. Kiedy (proszę podać datę) Pan Premier zdecydował o wyborzeZałącznika nr 13 Konwencji chicagowskiej, jako podstawy do badania przyczyn katastrofy rządowego samolotu TU-154M?
2. Kiedy (proszę podać datę i godzinę) Pan Premier uzyskał opinie „polskich specjalistów” skierowanych na miejsce katastrofy?
3. Kim są „polscy specjaliści”, którzy wydali opinię, w oparciu o którą Pan Premier zdecydował o wyborze Załącznika nr 13 Konwencji chicagowskiej, jako podstawy do badania przyczyn katastrofy rządowego samolotu TU-154M? Proszę podać nazwiska i funkcję tych specjalistów?
4. Czy opinia „polskich specjalistów” została sporządzona na piśmie? Jeżeli tak proszę o kopię tej opinii. Jeżeli opinia była ustna, proszę o informację czy została sporządzona stosowna notatka służbowa i proszę o kopię tej notatki.
5. Kto dokonał „analizy” na podstawie, której „strona polska” „zgodziła się na podjęcie współpracy ze strona rosyjską w tym właśnie reżimie prawnym” (Załącznika nr 13 Konwencji chicagowskiej). Czy tej analizy dokonywał tylko Pan Premier?
6. Czy na okoliczność podjęcia przez Pana Premiera decyzji o wyborze załącznika nr 13 Konwencji chicagowskie została sporządzona stosowna notatka służbowa bądź została przez Pana Premiera wydana stosowna decyzja? Jeżeli tak proszę o kopię notatki służbowej bądź kopię decyzji.
7. Czy sformułowanie „strona polska” w piśmie z dnia 15 marca 2011r. znak BMP-0714-2-9/11/JD oznacza Pana Premiera?
Mam nadzieję, że Premier odpowie :))