Artykuł 4 Konstytucji wobec „trzeciej władzy” jest praktycznie martwy. Rozumiany wprost jednoznacznie wskazuje jednak na konieczność podporządkowania jej suwerenowi, jakim jest Naród.
Władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do Narodu., który sprawuje władzę przez swoich przedstawicieli lub bezpośrednio.
Utworzony pod przewodnictwem Kornela Morawieckiego Poselski Zespół na rzecz Nowej Konstytucji ( Kornel Morawiecki, Janusz Sanocki, Jerzy Jachnik, Włodzimierz Bernacki, Jan Klawiter, Krzysztof Ostrowski, Piotr Liściński, Ireneusz Zyska, Andrzej Gawron, Robert Mordak, Paweł Skutecki, Małgorzata Zwiercan) przywrócenie władzy Narodu także nad sędziami upatrują w nowelizacji ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych.
Ich zdaniem:
Art. 4 Konstytucji stwierdza, że władzę zwierzchnią w Rzeczpospolitej (a więc również władzę sądowniczą) sprawuje Naród bezpośrednio albo przez swoich przedstawicieli. Oznacza to, że sędziowie występujący w imieniu Rzeczypospolitej powinni być wybierani albo bezpośrednio przez obywateli, albo przez demokratycznie wybranych przedstawicieli Narodu. Tymczasem tak nie jest. Sędziowie wybierają się sami – co stanowi rażące naruszenie wymienionego art. 4 Konstytucji.
Wiemy dobrze, że tak jest. Przecież ostatni wrzask i tupanie środowiska, artykułowane ustami sędziego Żurka było spowodowane projektem zmian funkcjonowania Krajowej Rady Sądownictwa, który to organ z całą pewnością nie stanowi władzy sądowniczej ani tez nie jest organem samorządu togowego.
Całkowite oderwanie od wszelkich, nawet najbardziej pośrednich wpływów Narodu na dobór personalny „nieusuwalnych” doprowadził do tego, że zaczęto kwestionować prawo Prezydenta (najwyższego przedstawiciela Narodu) do dokonania wyboru kandydata na urząd sędziego. Rozumiana przez togowych zasada trójpodziału władzy oznaczać ma uczynienie z Prezydenta jedynie notariusza, który własnym podpisem uprawomocnia ostatecznie oświadczenie woli środowiska sędziowskiego.
W tak rozumianym „trójpodziale” trzecia władza staje się władzą najwyższą, odpowiedzialną tylko i wyłącznie przed sobą.
Poselski Zespół proponuje zatem zmiany.
Pierwszą, najbardziej istotną ze względu na zmianę modelu, jest wprowadzenie sądu przysięgłego (art. 3 projektu).
I tu już zaczynają się schody.
Zdaniem autorów ława przysięgłych byłaby stosowana jedynie wtedy, gdy spór dotyczyłby kwoty większej od miliona zł (sprawy cywilne) albo też czyn byłby zagrożony karą min. 3 lat pozbawienia wolności (a więc tylko zbrodnie).
Tymczasem takie procesy, jak wymienione wyżej, są stosunkowo rzadkie. Plagą polskich sądów są natomiast te mniejsze, gdzie prócz oskarżonego na sali jest jedynie prokurator, sędzia i protokolant, a sprawa kończy się wyrokiem w zawieszeniu i grzywną.
Do niedawna w takim przypadku brak było możliwości wniesienia kasacji, więc nawet najbardziej dziwne wyroki uprawomocniały się, o czym gęsto w mediach.
Popatrzcie zresztą sami.
Art. 99. § 1. Ława przysięgłych składa się z 9 ławników i orzeka o winie lub uznaniu powództwa.
Wyobraźmy więc sobie sytuację następującą. Jan B. zostaje oskarżony o zabójstwo Bożeny J. Przedstawione przez prokuraturę dowody nie przekonały 8 przysięgłych i głosują za uniewinnieniem Jana.
Ale jeden uważa, że skoro prokuratura złożyła akt oskarżenia to znaczy, ze Jan B. to morderca.
8 głosów za uniewinnieniem, 1 za winą. To oznacza, że ława przysięgłych jest niejednomyślna i werdykt wydaje tylko sędzia.
Podobnie w sprawach cywilnych.
W przypadku dużych kwot (pow. miliona zł) wystarczy więc przekupić jednego ławnika i sędziego.
Co więcej przysięgli to tak naprawdę dobrze znani jeszcze z PRL „sędziowie ludowi”, czyli ławnicy.
Art. 100 projektu:
1. Przysięgłym może być ten, kto:
1) posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich;
2) jest nieskazitelnego charakteru;
3) ukończył 30 lat;
4) jest zatrudniony, prowadzi działalność gospodarczą lub mieszka w miejscu kandydowania co najmniej od roku;
5) nie przekroczył 70 lat;
6) jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków ławnika;
7) posiada co najmniej wykształcenie średnie.
8) Wyraził zgodę na pełnienie funkcji przysięgłego.
Oczywiście nie każdy może być ławnikiem, pardons, przysięgłym.
Art. 101. § 1.Przysięgłymi nie mogą być:
1) osoby zatrudnione w sądach powszechnych i innych sądach oraz w prokuraturze;
2) osoby wchodzące w skład organów, od których orzeczenia można żądać skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego;
3) funkcjonariusze policji oraz inne osoby zajmujące stanowiska związane ze ściganiem przestępstw i wykroczeń;
4) adwokaci i aplikanci adwokaccy;
5) radcy prawni i aplikanci radcowscy;
6) duchowni;
7) żołnierze w czynnej służbie wojskowej;
8) funkcjonariusze Służby Więziennej;
9) radni gminy, powiatu i województwa.
Na dodatek sposób wyboru przysięgłych określa Minister Sprawiedliwości.
Tak więc zamiast sądu przysięgłych (jednorazowo powoływanych do rozstrzygnięcia danej sprawy spośród obywateli danego okręgu sądowego, jak jest w krajach anglosaskich) mamy kontynuację sądów ławniczych, peerelowskiej namiastki przysięgłych. Jedyna różnica to ilość. W PRL było 2 ławników (czasem 3). Jednak w modelu PRL o wyroku decydowało głosowanie.
Wg modelu demokratów z Morawieckim na czele (z Sanockim i Jachnikiem w tle) wystarczy, by tylko jeden ławnik (zwany przysięgłym) był innego zdania, a wyrok jednoosobowo wydaje sędzia.
Poniżej przedstawiam cały projekt, który otrzymałem z biura poselskiego Janusza Sanockiego.
Wad jest więcej, ale przedstawiona wyżej jest najbardziej istotna.
4.02 2017
Zespół Poselski na rzecz Nowej Konstytucji
USTAWA Prawo o ustroju sądów powszechnych – projekt
DZIAŁ I
Sądy powszechne
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. § 1. Sądami powszechnymi są: sądy powiatowe, sądy wojewódzkie oraz sądy apelacyjne.
Art. 2. § 1. Zadania z zakresu wymiaru sprawiedliwości wykonują sędziowie oraz sędziowie pokoju.
Art. 3. § 1. W rozstrzyganiu spraw cywilnych, w których wartość przedmiotu sporu przekracza 1 mln zł oraz spraw karnych, w których przestępstwo zagrożone jest karą pozbawienia wolności nie niższą niż 3 lata – w sądach wojewódzkich – udział bierze ława przysięgłych.
Art. 4. § 1. Językiem urzędowym przed sądami jest język polski.
Art. 5. § 1 Osoby pozostające ze sobą w stosunku pokrewieństwa w linii prostej lub powinowactwa w linii prostej albo w stosunku przysposobienia, małżonkowie oraz rodzeństwo nie mogą być sędziami, referendarzami sądowymi w tym samym wydziale sądu.
Art. 6. § 1 Nadzór nad działalnością sądów w zakresie orzekania sprawuje Sąd Najwyższy, w trybie określonym ustawami.
Art. 7. § 1. Wojewódzka Rada Sądownictwa składa się z 15 wybieranych przez wyborców województwa.
Art. 8. § 1. We wszystkich sprawach nieuregulowanych tą ustawą działalność sądów, warunki pracy sędziów, ich delegowania, tryb postępowania przed sądami dyscyplinarnymi i inne konieczne regulacje określa Minister Sprawiedliwości po uzyskaniu pozytywnej opinii Krajowej Rady Sądownictwa.
Rozdział 2
Organizacja sądów
Art. 9. § 1. Decyzje o utworzeniu oraz o likwidacji sądu podejmuje minister sprawiedliwości.
Art. 10. § 1. Sędzia pokoju – rozpatruje sprawy z zakresu kodeksu wykroczeń.
Art. 11. § 1. Sąd powiatowy – rozpatruje sprawy z zakresu kodeksu karnego, kodeksu cywilnego, kodeksu rodzinnego, kodeksu handlowego oraz kodeksu pracy;
Art. 12. § 1. Sąd wojewódzki oraz sąd apelacyjny tworzy się dla obszaru województwa.
Art. 13. § 1. Sądy dzielą się na wydziały.
Art. 14. § 1. Sąd powiatowy dzieli się na wydziały:
1) cywilny — do spraw z zakresu prawa cywilnego, prawa rodzinnego i opiekuńczego, spraw dotyczących demoralizacji i czynów karalnych nieletnich, leczenia osób uzależnionych od alkoholu oraz od środków odurzających i psychotropowych oraz spraw należących do sądu opiekuńczego na podstawie odrębnych ustaw;
2) karny — do spraw z zakresu prawa karnego.
3) rodzinny i nieletnich — do spraw z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego, spraw dotyczących demoralizacji i czynów karalnych nieletnich, leczenia osób uzależnionych od alkoholu oraz od środków odurzających i psychotropowych oraz spraw należących do sądu opiekuńczego na podstawie odrębnych ustaw;
4) pracy, ubezpieczeń społecznych albo pracy i ubezpieczeń społecznych — do spraw odpowiednio z zakresu prawa pracy lub z zakresu ubezpieczeń społecznych;
5) gospodarczy — do spraw gospodarczych oraz innych spraw z zakresu prawa gospodarczego i cywilnego należących do sądu gospodarczego na podstawie odrębnych ustaw;
6) ksiąg wieczystych — do prowadzenia ksiąg wieczystych.
Art. 15. § 1. Sąd wojewódzki dzieli się na wydziały:
1) cywilny — do spraw z zakresu prawa cywilnego, prawa rodzinnego i opiekuńczego, spraw dotyczących leczenia osób uzależnionych od alkoholu oraz od środków odurzających i psychotropowych, spraw należących do sądu opiekuńczego na podstawie odrębnych ustaw oraz spraw dotyczących demoralizacji i czynów karalnych nieletnich;
2) karny — do spraw z zakresu prawa karnego oraz spraw zgodności z prawdą oświadczeń lustracyjnych.
3) pracy, ubezpieczeń społecznych albo pracy i ubezpieczeń społecznych — do spraw odpowiednio z zakresu prawa pracy lub z zakresu ubezpieczeń społecznych;
4) gospodarczy — do spraw gospodarczych oraz innych spraw z zakresu prawa gospodarczego i cywilnego należących do sądu gospodarczego na podstawie odrębnych ustaw;
Art. 16. § 1. W sądzie wojewódzkim działa koordynator do spraw mediacji, który wykonuje działania na rzecz rozwoju mediacji, zapewnia sprawną komunikację pomiędzy sędziami i mediatorami oraz stałymi mediatorami, a także współpracuje przy organizowaniu spotkań informacyjnych.
Art. 17. § 1. Sąd apelacyjny dzieli się na wydziały:
1) cywilny — do spraw z zakresu prawa cywilnego, prawa rodzinnego i opiekuńczego, jak również spraw gospodarczych oraz innych spraw z zakresu prawa gospodarczego i cywilnego należących do sądu gospodarczego na podstawie odrębnych ustaw;
2) karny — do spraw z zakresu prawa karnego oraz spraw zgodności z prawdą oświadczeń lustracyjnych;
3) pracy i ubezpieczeń społecznych — do spraw z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych.
Art. 18. Minister Sprawiedliwości w drodze rozporządzeń:
Art. 19. § 1. Minister Sprawiedliwości przydziela nowe stanowiska sędziowskie poszczególnym sądom.
1) przydziela stanowisko do danego albo innego sądu;
2) stanowisko znosi.
Rozdział 3
Organy sądów
Art. 20. § 1. Organem sądu jest jego prezes i kolegium sądu;
Art. 21. § 1. Prezes sądu:
1) kieruje sądem i reprezentuje sąd na zewnątrz, a w szczególności:
2) dokonuje analizy orzecznictwa w kierowanym sądzie pod względem poziomu jego jednolitości oraz informuje sędziów i asesorów sądowych o wynikach tej analizy, a w razie stwierdzenia istotnych rozbieżności w orzecznictwie informuje o nich Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego;
3) pełni inne czynności przewidziane w ustawie oraz przepisach odrębnych.
Art.22. § 1. Prezes sadu danego szczebla ustala – po zasięgnięciu opinii kolegium – najpóźniej do końca listopada każdego roku, podział czynności, który obejmuje:
1) decyzje w przedmiocie przydziału sędziów i referendarzy sądowych do wydziałów sądu oraz zakresu ich obowiązków,
2) określenie zasad przydziału spraw poszczególnym sędziom i referendarzom sądowym, chyba że zasady te określają przepisy odrębne,
3) określenie zasad zastępstw sędziów i referendarzy sądowych
Art. 23 § 1. Prezesa sądu zastępuje wiceprezes sądu, a w razie jego nieobecności — wyznaczony sędzia.
Art. 24. § 1. Prezesa sądu powołuje Minister Sprawiedliwości spośród sędziów tego sądu po uzyskaniu opinii Wojewódzkiej Rady Sądownictwa i Krajowej Rady Sądownictwa.
Art. 25. § 1. Prezes sądu apelacyjnego oraz prezes sądu wojewódzkiego są powoływani na okres czterech lat i nie mogą być ponownie powołani do pełnienia funkcji prezesa lub wiceprezesa sądu w tym sądzie przed upływem czterech lat od zakończenia kadencji.
Art. 26. § 1. Prezes i wiceprezes sądu apelacyjnego oraz prezes i wiceprezes sądu wojewódzkiego może być odwołany przez Ministra Sprawiedliwości w toku kadencji w przypadku:
1) rażącego niewywiązywania się z obowiązków służbowych;
2) gdy dalsze pełnienie funkcji z innych powodów nie da się pogodzić z dobrem wymiaru sprawiedliwości.
Art. 27. § 1. W sądzie każdego szczebla tworzy się kolegia sędziów.
Rozdział 4
Nadzór nad działalnością sądów
Art. 28. § 1. Minister Sprawiedliwości – na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa działających w obrębie danej apelacji – powołuje wizytatorów sądów apelacji. Wizytator powoływany jest, na okres pięciu lat, spośród sędziów sądu apelacyjnego lub wojewódzkiego.
Art. 29 § 1. Sędzia wizytator prowadzi – raz w roku – kontrolę statystyki orzecznictwa działalności administracyjnej sądów, dotrzymywanie terminów, ekonomię procesów itd. na obszarze danej apelacji. Wnioski z kontroli przekazuje prezesowi kontrolowanego sądu, Wojewódzkiej i Krajowej Radzie Sądownictwa oraz Ministrowi Sprawiedliwości.
Art. 30. § 1. Minister Sprawiedliwości, w ramach zewnętrznego nadzoru administracyjnego:
1) analizuje informacje roczne o działalności sądów, o których mowa w art. 29;
2) ustala ogólne kierunki wewnętrznego nadzoru administracyjnego, wykonywanego przez sędziów wizytatorów;
3) kontroluje wykonywanie obowiązków nadzorczych przez sędziów wizytatorów oraz wydaje stosowne zarządzenia.
1) przeprowadzenie lustracji sądu lub wydziału sądu;
2) przeprowadzenie lustracji działalności nadzorczej prezesa sądu.
Art. 31. § 1. Sąd apelacyjny lub sąd wojewódzki jako sąd odwoławczy, w razie stwierdzenia przy rozpoznawaniu sprawy oczywistej obrazy przepisów, niezależnie od innych uprawnień, wytyka uchybienie właściwemu sądowi. Przed wytknięciem uchybienia poucza się sędziego, wchodzącego w skład sądu orzekającego w pierwszej instancji o możliwości złożenia na piśmie wyjaśnień w terminie siedmiu dni. Stwierdzenie i wytknięcie uchybienia nie wpływa na rozstrzygnięcie sprawy.
Art. 32. § 1. Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Sądownictwa, określi, w drodze rozporządzenia, regulamin wewnętrznego urzędowania sądów powszechnych.
Rozdział 5
Tryb rozpatrywania skarg i wniosków
Art. 33. § 1. Skargi i wnioski rozpatruje prezes sądu bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie miesiąca od daty ich wpływu.
Art. 34. § 1. Organem właściwym do rozpatrzenia skargi lub wniosku, dotyczących działalności sądu, jest prezes sądu.
Art. 35. Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Sądownictwa, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb i organizację przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, dotyczących działalności sądów, mając na względzie konieczność zapewnienia realizacji prawa do składania skarg i wniosków oraz rzetelności i wszechstronności ich rozpatrywania.
DZIAŁ II
Sędziowie
Rozdział 1
Powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim
Art. 36. § 1. Sędziów sądów powszechnych do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim powołuje Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa, w terminie miesiąca od dnia przesłania tego wniosku.
1) sędziego sądu powiatowego;
2) sędziego sądu wojewódzkiego;
3) sędziego sądu apelacyjnego.
Art. 37. § 1. Kandydat na sędziego oprócz wymogów formalnych związanych z wiekiem, stażem i wykształceniem powinien cechować się nienaganną opinią oraz jedynie polskie obywatelstwo;.
Art. 38. § 1. Szczegółowy tryb postępowania przy wyborach sędziów wraz z terminarzem poszczególnych czynności określi Minister Sprawiedliwości po uzyskaniu opinii Krajowej Rady Sądownictwa.
Art. 39. Przy powołaniu sędzia składa ślubowanie wobec Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej według następującej roty: „Ślubuję uroczyście jako sędzia sądu powszechnego służyć wiernie Rzeczypospolitej Polskiej, stać na straży prawa, obowiązki sędziego wypełniać sumiennie, sprawiedliwość wymierzać zgodnie z przepisami prawa, bezstronnie według mego sumienia, dochować tajemnicy prawnie chronionej, a w postępowaniu kierować się zasadami
godności i uczciwości.”; składający ślubowanie może dodać na końcu zwrot: „Tak mi dopomóż Bóg.”.
Art. 40. § 1. Prezes sądu wojewódzkiego prowadzi dla każdego sędziego sądu powiatowego i sędziego sądu wojewódzkiego, osobny wykaz służbowy zawierający podstawowe dane dotyczące jego stosunków służbowych i osobistych w zakresie mającym wpływ na pełnienie urzędu sędziego, a także dane na temat odbytych szkoleń i form doskonalenia zawodowego oraz innych okoliczności wskazujących na specjalizację w poszczególnych dziedzinach prawa lub rozpoznawaniu poszczególnych rodzajów spraw.
Prezes sądu apelacyjnego prowadzi taki wykaz dla sędziów sądu apelacyjnego.
Art. 41. § 1. Stosunek służbowy sędziego rozwiązuje się z mocy prawa, jeżeli sędzia zrzekł się urzędu. Zrzeczenie się urzędu jest skuteczne po upływie trzech miesięcy od dnia złożenia na ręce Ministra Sprawiedliwości oświadczenia, chyba że na wniosek sędziego Minister Sprawiedliwości określi inny termin. O zrzeczeniu się urzędu przez sędziego Minister Sprawiedliwości zawiadamia Krajową Radę Sądownictwa i Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 42. § 1. Sędziowie sądów powiatowych oraz sądów wojewódzkich przechodzą w stan spoczynku z dniem ukończenia 67 roku życia.
Art. 43. § 1. Sędziego przenosi się w stan spoczynku na jego wniosek albo na wniosek właściwego kolegium sądu jeżeli z powodu choroby lub utraty sił uznany został przez lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych za trwale niezdolnego do pełnienia obowiązków sędziego.
Art. 44. Decyzję o rozwiązaniu stosunku służbowego albo o przejściu sędziego w stan spoczynku, podejmuje Minister Sprawiedliwości.
Art. 45. § 1. Przeniesienie sędziego na inne miejsce służbowe może nastąpić tylko za jego zgodą.
1) zniesienia stanowiska wywołanego zmianą w organizacji sądownictwa lub zniesienia danego sądu lub wydziału zamiejscowego albo przeniesienia siedziby sądu;
2) niedopuszczalności zajmowania stanowiska sędziego w danym sądzie, wskutek zawarcia między sędziami związku małżeńskiego albo powstania powinowactwa;
3) gdy wymaga tego wzgląd na powagę stanowiska, na podstawie orzeczenia sądu dyscyplinarnego, wydanego na wniosek kolegium właściwego sądu lub Krajowej Rady Sądownictwa;
4) przeniesienia w wyniku kary dyscyplinarnej.
Art. 46. § 1. Sędzia nie może podejmować dodatkowej pracy ani zajęć zarobkowych.
1) w innym sądzie równorzędnym lub niższym, a w szczególnie uzasadnionych wypadkach także w sądzie wyższym, mając na względzie racjonalne wykorzystanie kadr sądownictwa powszechnego oraz potrzeby wynikające z obciążenia zadaniami poszczególnych sądów,
2) w Ministerstwie Sprawiedliwości lub innej jednostce organizacyjnej podległej Ministrowi Sprawiedliwości albo przez niego nadzorowanej,
3) w Sądzie Najwyższym – na wniosek Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego,
4) w sądzie administracyjnym – na wniosek Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego
– na czas określony, nie dłuższy niż 2 lata, albo na czas nieokreślony.
Art. 47. § 1. Sędziemu delegowanemu do pełnienia czynności w Ministerstwie Sprawiedliwości mogą być powierzane obowiązki na stanowiskach urzędniczych, z wyłączeniem stanowiska dyrektora generalnego urzędu.
Art. 48. Sędzia nie może, powołując się na zasadę niezawisłości sędziowskiej, uchylić się od wykonania poleceń w zakresie czynności administracyjnych, jeżeli z mocy przepisów ustawy należą do obowiązków sędziowskich, a także poleceń dotyczących sprawności postępowania sądowego; może jednak domagać się wydania polecenia na piśmie.
Art. 49. § 1. Sędzia nie może być zatrzymany ani pociągnięty do odpowiedzialności karnej bez zezwolenia Prezesa Sądu Najwyższego. Nie dotyczy to zatrzymania w razie ujęcia sędziego na gorącym uczynku przestępstwa, jeżeli zatrzymanie jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego toku postępowania. Do czasu wydania uchwały zezwalającej na pociągnięcie sędziego do odpowiedzialności karnej wolno podejmować tylko czynności niecierpiące zwłoki.
Uchwała zawiera rozstrzygnięcie w przedmiocie zezwolenia na pociągnięcie sędziego do odpowiedzialności karnej wraz z uzasadnieniem.
Prezydent może sprawę skierować do ponownego rozpatrzenia przez sąd dyscyplinarny i Sąd Najwyższy lub wydać zgodę na uchylenie immunitetu.
.
Rozdział 2
Prawa i obowiązki sędziów
Art. 50. § 1. Sędzia jest obowiązany postępować zgodnie ze ślubowaniem sędziowskim.
Art. 51. § 1. Sędzia jest obowiązany stale podnosić kwalifikacje zawodowe.
Art. 52. § 1. Sędzia na rozprawie i posiedzeniu z udziałem stron, odbywającym się w budynku sądu, używa stroju urzędowego określonego rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości.
Art. 53. § 1. Sędzia jest obowiązany zachować w tajemnicy okoliczności sprawy, o których powziął wiadomość ze względu na swój urząd, poza jawną rozprawą sądową.
Sprawiedliwości.
i składa oświadczenie o znajomości tych przepisów. Informacje niejawne mogą być udostępnione sędziemu tylko w zakresie niezbędnym do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim, pełnienia powierzonej funkcji lub wykonywania powierzonych czynności.
Art. 54. § 1. Sędzia nie może:
1) być członkiem zarządu, rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej spółki prawa handlowego;
2) być członkiem zarządu, rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej spółdzielni;
3) być członkiem zarządu fundacji prowadzącej działalność gospodarczą;
4) posiadać w spółce prawa handlowego więcej niż 10% akcji lub udziały przedstawiające więcej niż 10% kapitału zakładowego;
5) prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem bądź pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności.
Art. 55. § 1. Sędziowie są obowiązani do złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym. Oświadczenie o stanie majątkowym dotyczy majątku odrębnego oraz objętego małżeńską wspólnością majątkową. Oświadczenie to powinno zawierać w szczególności informacje o posiadanych zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach
w spółkach prawa handlowego, a ponadto o nabytym przez sędziego albo jego małżonka od Skarbu Państwa albo innej państwowej lub samorządowej osoby prawnej mieniu, które podlegało zbyciu w drodze przetargu.
Art. 56. Do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 56 § 1, stosuje się odpowiednio formularz określony przepisami o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.
Art. 57. § 1. Żądania, wystąpienia i zażalenia w sprawach związanych z pełnionym urzędem sędzia może wnosić tylko w drodze służbowej. W takich sprawach sędzia nie może zwracać się do instytucji i osób postronnych ani podawać tych spraw do wiadomości publicznej.
Art. 58. § 1. Sędzia w stanie spoczynku jest obowiązany dochować godności sędziego.
1) upomnienia;
2) nagany;
3) zawieszenia podwyższenia uposażenia, o którym mowa w art. 100 § 3, na okres od roku do trzech lat;
4) pozbawienia prawa do stanu spoczynku wraz z prawem do uposażenia.
Art. 59. Ocenę pracy sędziego przeprowadza się w ramach wizytacji wydziału sądu.
Art. 60. Prezes sądu zapoznaje sędziego z oceną jego pracy, w tym w szczególności z jej wynikami i ich podsumowaniem.
Art. 61. Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Sądownictwa, określi, w drodze rozporządzenia:
Rozdział 3
Odpowiedzialność dyscyplinarna sędziów
Art. 62. § 1. Za przewinienia służbowe, w tym za oczywistą i rażącą obrazę przepisów prawa i uchybienia godności urzędu (przewinienia dyscyplinarne), sędzia odpowiada dyscyplinarnie.
Art. 63. § 1. Po upływie siedmiu lat od chwili czynu nie można wszcząć postępowania dyscyplinarnego
Art. 64. § 1. Karami dyscyplinarnymi są:
1) upomnienie;
2) nagana;
3) usunięcie z zajmowanej funkcji;
4) przeniesienie na inne miejsce służbowe;
5) kary przewidziane w ustawie z dnia 20 stycznia 2011 r. o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa
6) złożenie sędziego z urzędu.
Art. 65. § 1. Sądami dyscyplinarnymi w sprawach dyscyplinarnych sędziów są:
1) w pierwszej instancji – sądy apelacyjne;
2) w drugiej instancji – Sąd Najwyższy.
Art. 66. W razie rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku służbowego sędziego w toku postępowania dyscyplinarnego, postępowanie to toczy się nadal. Jeżeli obwiniony podjął pracę w urzędzie państwowym, Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, adwokaturze lub jako radca prawny albo notariusz, sąd przesyła wyrok odpowiednio temu urzędowi, Prezesowi Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, Naczelnej Radzie Adwokackiej lub Krajowej Radzie Radców Prawnych albo Krajowej Radzie Notarialnej.
Art. 67. § 1. Jeżeli przewinienie zawiera znamiona przestępstwa, sąd dyscyplinarny z urzędu rozpoznaje sprawę w zakresie zezwolenia na pociągnięcie sędziego do odpowiedzialności karnej i wydaje uchwałę o zgodzie na pociągnięcie obwinionego do odpowiedzialności karnej.
Art. 68. § 1. Od wydanych w pierwszej instancji wyroków sądu dyscyplinarnego oraz postanowień i zarządzeń zamykających drogę do wydania wyroku przysługuje odwołanie obwinionemu i rzecznikowi dyscyplinarnemu, a także Krajowej Radzie Sądownictwa i Ministrowi Sprawiedliwości.
Art. 69. § 1. Krajowa Rada Sądownictwa, Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego i Minister Sprawiedliwości mogą wystąpić o wznowienie postępowania dyscyplinarnego w terminie pięciu lat od wydania wyroku lub umorzenia.
Art. 70. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu Postępowania Karnego.
Art. 71. § 1. Jeżeli sędziego zatrzymano z powodu schwytania na gorącym uczynku popełnienia przestępstwa umyślnego albo jeżeli ze względu na rodzaj czynu dokonanego przez sędziego powaga sądu lub istotne interesy służby wymagają natychmiastowego odsunięcia go od wykonywania obowiązków służbowych, Minister Sprawiedliwości może zarządzić natychmiastową przerwę w czynnościach służbowych sędziego aż do czasu wydania uchwały przez sąd dyscyplinarny.
Art. 72. Zawieszenie w czynnościach służbowych ustaje z chwilą prawomocnego zakończenia postępowania dyscyplinarnego, chyba że sąd dyscyplinarny uchylił je wcześniej.
Art. 73. § 1. Okres zawieszenia w czynnościach służbowych stanowi okres zatrudnienia, od którego zależą uprawnienia pracownicze tylko wówczas gdy postępowanie zakończyło się uniewinnieniem lub umorzeniem.
Art. 74. Koszty postępowania dyscyplinarnego ponosi Skarb Państwa.
Dział III
Sędziowie pokoju
Art. 75. § 1. Sędziego pokoju i jego zastępcę wybierają mieszkańcy danego okręgu na cztery lata.
Art. 76. Sędzia pokoju może być osoba mieszkająca co najmniej od roku w danym okręgu, ponadto spełniająca następujące warunki:
Art. 77 § 1. Nie może być sędzią pokoju:
Art. 78 § 1. Wybory sędziego pokoju danej gminy (okręgu) zarządza Krajowa Rada Sądownictwa na wniosek prezesa sądu powiatowego właściwego dla tej gminy.
Art. 79. § 1. Sędziowie pokoju i ich zastępcy składają ślubowanie przed Prezydentem RP .
Art. 80. Sędziowie pokoju pełnią swe obowiązki bezpłatnie, jednak za czas w którym orzekają otrzymują dietę, której wysokość określa Minister Sprawiedliwości.
DZIAŁ IV
Referendarze sądowi, pracownicy sądów, kuratorzy sądowi, przysięgli oraz organy pomocnicze sądów
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 81. § 1. W sądach rejonowych i okręgowych do wykonywania określonych w ustawach czynności należących do sądów w zakresie ochrony prawnej zatrudniani są referendarze sądowi i starsi referendarze sądowi, zwani dalej „referendarzami”.
Art. 82. § 1. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze zarządzenia, organizację i zakres działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej, a także kategorie pracowników sądowych obowiązanych do noszenia stroju urzędowego lub oznak i warunki ich przydziału.
Rozdział 2
Referendarze sądowi
Art. 83. § 1. Na stanowisko referendarza sądowego może być mianowany ten, kto:
1) posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich;
2) jest nieskazitelnego charakteru;
3) ukończył wyższe studia prawnicze w Polsce i uzyskał tytuł magistra prawa lub zagraniczne uznane w Polsce;
4) ukończył 25 lat;
5) ukończył aplikację ogólną prowadzoną przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury lub zdał egzamin sędziowski, prokuratorski, notarialny, adwokacki lub radcowski.
Art. 84. § 1. Nabór kandydatów organizuje się w drodze konkursu.
Art. 85. § 1. Na stanowisko starszego referendarza sądowego może być mianowany referendarz, który zajmował stanowisko referendarza sądowego przez co najmniej dziesięć lat, nie był karany za przewinienia dyscyplinarne i uzyskiwał pozytywne okresowe oceny.
Art. 86. § 1. W zakresie wykonywanych obowiązków referendarz jest niezależny co do treści wydawanych orzeczeń i zarządzeń określonych w ustawach.
Art. 87. § 1. Referendarz może zostać przeniesiony na inne miejsce służbowe tylko za jego zgodą. Przeniesienia na inne miejsce służbowe na obszarze danej apelacji dokonuje prezes sądu apelacyjnego, a poza obszar apelacji – Minister Sprawiedliwości.
1) zniesienia stanowiska w wyniku zmiany w organizacji sądownictwa lub zniesienia danego sądu lub wydziału albo przeniesienia siedziby sądu;
2) niedopuszczalności zajmowania stanowiska referendarza w danym sądzie wskutek zawarcia związku małżeńskiego albo powstania stosunku powinowactwa, o którym mowa w art. 6;
3) gdy wymaga tego wzgląd na powagę stanowiska referendarza, na wniosek kolegium właściwego sądu okręgowego.
1) do pełnienia czynności referendarza w innym sądzie na obszarze innej apelacji,
2) do pełnienia czynności administracyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości lub innej jednostce organizacyjnej podległej Ministrowi Sprawiedliwości albo przez niego nadzorowanej
– na czas określony, nie dłuższy niż dwa lata, albo na czas nieokreślony.
nie dłuższy niż cztery lata. Delegowanie może zostać powtórzone na kolejny okres, nieprzekraczający czterech lat.
1) uzyskania dwukrotnej, następującej po sobie, negatywnej okresowej oceny;
2) zniesienia sądu lub jego reorganizacji, powodującej utratę możliwości dalszego zatrudnienia referendarza;
3) uznania przez lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych za trwale niezdolnego do pełnienia obowiązków
referendarza;
zostało umorzone lub zakończyło się uniewinnieniem, referendarzowi wypłaca się zatrzymane wynagrodzenie.
Art. 88. Referendarz może przystąpić do egzaminu sędziowskiego po przepracowaniu 3 lat na stanowisku referendarza lub asystenta sędziego.
Art. 89. § 1. Za naruszenie swoich obowiązków, w tym za oczywistą i rażącą obrazę przepisów prawa i uchybienie godności stanowiska, referendarz ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną.
1) nagana;
2) nagana z ostrzeżeniem;
3) nagana z obniżeniem wynagrodzenia zasadniczego o 10% na okres dwóch lat;
4) wydalenie z pracy.
Art. 90. § 1. Minister Sprawiedliwości przydziela nowe stanowiska referendarza sądowego poszczególnym sądom, mając na względzie racjonalne wykorzystanie kadr sądownictwa powszechnego i potrzeby wynikające z obciążenia zadaniami poszczególnych sądów.
Rozdział 3
Kuratorzy sądowi
Art. 91. § 1. Kuratorzy sądowi pełnią swoje czynności zawodowo (kuratorzy zawodowi) albo społecznie (kuratorzy społeczni).
sądowych określa odrębna ustawa.
Rozdział 4
Asystenci sędziów
Art. 92. § 1. Asystent sędziego wykonuje czynności zmierzające do przygotowania spraw sądowych do rozpoznania oraz czynności z zakresu działalności administracyjnej sądów.
1) jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich;
2) jest nieskazitelnego charakteru;
3) ukończył wyższe studia prawnicze w Polsce i uzyskał tytuł magistra lub zagraniczne uznane w Polsce;
4) ukończył 24 lata.
Art. 93. § 1. Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Sądownictwa, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania konkursu na stanowisko asystenta sędziego, a także regulamin pracy asystenta w tym warunki odbywania stażu, wysokość wynagrodzenia, warunki awansu zawodowego, warunki delegowania, wysokość dodatków płacowych.
Art. 94. Prezes sądu może zatrudnić bez przeprowadzania konkursu na stanowisku asystenta sędziego osobę, która ukończyła aplikację ogólną prowadzoną przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury.
Art. 95. § 1. Nowe stanowiska asystenta sędziego poszczególnym sądom przydziela Minister Sprawiedliwości.
Art. 96. § 1. Prezes sądu apelacyjnego może delegować asystenta sędziego, za jego zgodą, do pełnienia czynności asystenta sędziego w innym sądzie na obszarze danej apelacji, na czas określony, nie dłuższy niż dwa lata, albo na czas nieokreślony.
1) do pełnienia czynności asystenta sędziego w innym sądzie na obszarze innej apelacji,
2) do pełnienia czynności administracyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości lub innej jednostce organizacyjnej podległej Ministrowi Sprawiedliwości albo przez niego nadzorowanej
– na czas określony, nie dłuższy niż dwa lata, albo na czas nieokreślony.
Rozdział 5
Urzędnicy i inni pracownicy sądowi
Art. 97. Zasady zatrudniania urzędników i innych pracowników sądowych oraz ich obowiązki i prawa określają odrębne przepisy.
Rozdział 6
Biegli sądowi
Art. 98. § 1. Prezes sądu wojewódzkiego ustanawia biegłych sądowych i prowadzi ich listę.
Rozdział 7
Ława przysięgłych
Art. 99. § 1. Ława przysięgłych składa się z 9 ławników i orzeka o winie lub uznaniu powództwa.
Art. 100. § 1. Przysięgłym może być ten, kto:
1) posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich;
2) jest nieskazitelnego charakteru;
3) ukończył 30 lat;
4) jest zatrudniony, prowadzi działalność gospodarczą lub mieszka w miejscu kandydowania co najmniej od roku;
5) nie przekroczył 70 lat;
6) jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków ławnika;
7) posiada co najmniej wykształcenie średnie.
8) Wyraził zgodę na pełnienie funkcji przysięgłego;
Art. 101. § 1.Przysięgłymi nie mogą być:
1) osoby zatrudnione w sądach powszechnych i innych sądach oraz w prokuraturze;
2) osoby wchodzące w skład organów, od których orzeczenia można żądać skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego;
3) funkcjonariusze policji oraz inne osoby zajmujące stanowiska związane ze ściganiem przestępstw i wykroczeń;
4) adwokaci i aplikanci adwokaccy;
5) radcy prawni i aplikanci radcowscy;
6) duchowni;
7) żołnierze w czynnej służbie wojskowej;
8) funkcjonariusze Służby Więziennej;
9) radni gminy, powiatu i województwa.
przez podmioty zgłaszające
Art. 102. § 1. Listę przysięgłych danego województwa prowadzi Wojewódzka Rada Sądownictwa.
DZIAŁ V
Finansowanie działalności sądów powszechnych
Rozdział 1
Budżet sądownictwa
Art. 103. § 1. Dochody i wydatki sądów powszechnych stanowią w budżecie państwa odrębną część.
Art. 104. § 1. Dysponentem części budżetowej odpowiadającej sądom powszechnym jest Minister Sprawiedliwości.
Art. 105. § 1. Minister sprawiedliwości określi warunki i wymogi jakim mają odpowiadać projekty plany finansowe sądów.
Rozdział 2
Gospodarka finansowa sądów
Art. 106. § 1. Organem kierującym gospodarką finansową sądu jest dyrektor sądu.
DZIAŁ VI
Przepisy przejściowe i końcowe
Art. 107 Ustawa wchodzi w życie w dwa lata po jej uchwaleniu.
Art. 108. Sędziowie sprawujący swe funkcje do czasu wejścia w życie ustawy zachowują swój status: sędziowie Sądów Rejonowych zostają sędziami Sądów Powiatowych, sędziowie Sądów Okręgowych – sędziami Sądów Wojewódzkich.
Art. 109 Nie później niż w ciągu 6 miesięcy od uchwalenia ustawy Minister Sprawiedliwości przygotuje i przedstawi Sejmowi ustawę wprowadzającą ustawę o ustroju sądów w życie.
4 komentarz