Bez kategorii
Like

Nie dla idiotów, a zatem dla kogo ?

30/03/2011
377 Wyświetlenia
0 Komentarze
4 minut czytania
no-cover

Fiodor Dostojewski był autorem powieści pt.: ” Idiota ” .
Ten słynny rosyjski pisarz tak scharakteryzował tę postać w jednym ze swoich listów :
…”Chodzi mianowicie o przedstawienie absolutnie doskonałego człowieka. Moim zdaniem nie może być nic trudniejszego, zwłaszcza w naszych czasach. (…) Już dawniej idea ta pojawiała mi się w głowie jako pewien przebłysk obrazu artystycznego, nie chciałem jednak, aby stanowiła tylko część czegoś, potrzebowałem jej jako całości.”

0


Fabuła powieści zaczyna sie od tego, że do Petersburga przyjeżdża ze Szwajcarii, po wieloletniej kuracji młodzieniec podający się za krewnego generałowej Jepanczyn – Lizawiety Prokofiewny. Młodzieniec ów to Lew Nikołajewicz Myszkin, pochodzący z „tych Myszkinów”, który przyjechał do Rosji objąć duży spadek. Książę jest człowiekiem sympatycznym, na wskroś prawdomównym i naiwnym .

W XX wieku nakręcono na podstawie tej powieści szereg filmów fabularnych, m.in.: „Idiota” Akiry Kurosawy, „Nastazja” Andrzeja Wajdy i „Narwana miłość” Andrzeja Żuławskiego.

 

We wprowadzających do filmu napisach widnieją takie oto refleksje :”Dostojewski chciał nakreślić portret uczciwego i dobrego człowieka. Tytuł „Idiota” był ironią. Prawdziwie dobry człowiek bowiem w oczach innych jest uznawany za idiotę. To jest tragedia tej historii. Historii zrujnowanego, czystego człowieka.”
 

Dostojewski jest uznawany na całym świecie za klasyka literatury, a zatem jeśli jakaś sieć sklepów twierdzi, że jest …”nie dla idiotów” , to pojawia się pytanie, czy właściciele tej sieci supermarketów czytali kiedykolwiek Dostojewskiego ?

 

Jeżeli dany supermarket jest …” nie dla idiotów” , to może dla geniuszy ?

Jest to mało prawdopodobne, bo gdyby jakikolwiek sklep był tylko dla geniuszy, to szybko by zbankrutował, bo geniuszy jest w każdym kraju może dziesięciu, a najwyżej dwudziestu.

A może to są towary tylko dla ludzi wybitnych ?

Tak też nie jest, bo ludzi wybitnych jest w każdym narodzie najwyżej kilka tysięcy, a zatem średnio kilkudziesięciu wybitnych na jeden ” market nie dla idiotów” w skali średniego kraju UE, czyli kilku klientów na dzień i bankructwo byłoby już po miesiącu .

Pojawia się zatem pytanie : czy ktokolwiek sprawdza klientów sklepów z szyldami ” nie dla idiotów” czy nie ma wśród nich idiotów ?

Następne pytanie brzmi : Czy wystarczy zakupić cokolwiek w sklepie ” nie dla idiotów” , aby przestać być idiotą?

Jedno jest wszakże pewne, że powieść Dostojewskiego pt.: ” Idiota” powinna stać się lekturą obowiazkową dla właścicieli sklepów reklamowanych hasłem : „nie dla idiotów” .

Wiele reklam jest prowokacyjnych, a czasem nawet absurdalnych, jednak warto przeczytać powieść Dostojewskiego, aby zrozumieć, że istnieją granice absurdu i zwyczajna przyzwoitość nakazuje szacunek do każdego człowieka i nikt nie ma prawa określać prostolinijnych, ufnych, a nawet naiwnych ludzi, mianem idiotów.

Szkoda, że w TVP1, Polsat, TVP2, TVN i wielu innych stacjach telewizyjnych ilość bezwartościowych reklam jest znacznie większa aniżeli ilość filmów, nakręconych na podstawie powieści klasyków literatury zarówno krajowej jak i światowej !

Rajmund Pollak

0

ODWAGAcywilna

Slowa sa piekne, ale licza sie czyny, które ida za slowami. Mysl jest bronia, ale mysl niewypowiedziana, tylko zludzeniem. Warto posiadac odwage cywilna do wypowiadania opinii przeciwnych stereotypom i warto plynac pod prad jak pstragi

337 publikacje
0 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758