Mysz się nie prześlizgnie…
29/06/2011
590 Wyświetlenia
0 Komentarze
8 minut czytania
Gdy zegar wybije północ w nocy z 30 czerwca na 1 lipca ekipy drogowe odsłonią znak informujący o wjeździe na drogi objęte opłatą elektroniczną, e-mytem.
Gdy zegar wybije północ w nocy z 30 czerwca na 1 lipca ekipy drogowe odsłonią znak informujący o wjeździe na drogi objęte opłatą elektroniczną.
Na kierowców, którzy postanowią ominąć płatne odcinki drogami alternatywnymi, na zacisznych parkingach czekać będą Inspektorzy Transportu Drogowego, którzy poprzez drobiazgowe kontrole będą przekonywać opornych, że ten wariant się nie opłaca, gdyż jest i czasochłonny i kapitałochłonny.
Natomiast na odcinki płatnych dróg ekspresowych i krajowych wyruszy 100 samochodów Inspekcji Transportu Drogowego wyposażonych w skanery i kamery, by sprawdzać i kontrolować przewoźników, czy pojazd ma zainstalowane urządzenie, czy jest ono włączone i prawidłowo ustawione, czy dotyczy właściwego numeru rejestracyjnego, czy ma zgromadzone środki umożliwiające ściągnięcie opłaty. Będą to jednostki mobilne. Natomiast na drodze zostaną zainstalowane bramownice wyposażone w oprzyrządowanie do sprawdzania prawidłowości wnoszonych opłat oraz aparaty fotograficzne wykonuje zdjęcia przodu i tyłu samochodu.
Jeśli pojazd nie będzie mieć zainstalowanego urządzenia pokładowego (viaBOX”), wówczas Inspektor poprosi kierowcę o zjazd na parking i nie wypuści do momentu wpłacenia 3 tysięcy złotych tytułem mandatu za brak tegoż pudełeczka lub 1500 zł w przypadku uiszczenia opłaty niższej niż należna.
Aby otrzymać urządzenie firma musi najpierw zarejestrować się w systemie viaTOLL.
W Austrii wyglądało to tak, że wypełniało się formularz, wpisywało klasę emisji spalin, płaciło 5 EUR kaucji, przyklejało urządzenie do szyby, zasilało jakąś kwotą i można było jechać.
Takie załatwienie sprawy byłoby zbyt proste zwłaszcza dla tych kierowców, którzy w pierwszym tygodniu lipca będą wracać z towarem do Polski a urządzeń pokładowych jeszcze nie mają.
Do zarejestrowania w Systemie viaTOLL i utworzenia konta użytkownika potrzebne będą następujące dokumenty i informacje:
- Nazwisko i imię właściciela, dane kontaktowe (adres, e-mail, numer telefonu) w przypadku, gdy właścicielem pojazdu jest firma – dane firmy takie jak: nazwa firmy, adres, forma prawna firmy, numer NIP, numer i seria dokumentu tożsamości osoby reprezentującej firmę oraz dokument rejestracyjny firmy (KRS lub wpis do Ewidencji Działalności Gospodarczej lub Kopia wyciągu z rejestru działalności gospodarczej lub kopia wyciągu z rejestru przedsiębiorstw lub inny dokument rejestracyjny firmy),
- Dowód osobisty lub paszport,
- Dowód rejestracyjny pojazdu lub kopia dowodu rejestracyjnego pojazdu,
- Kopia dokumentu potwierdzającego klasę emisji EURO (akceptowane są określone, powszechnie stosowane świadectwa potwierdzające klasę emisji spalin),
- Pełnomocnictwo do podpisania umowy (w przypadku, gdy umowa jest zawierana na rzecz właściciela pojazdu przez osobę trzecią),
- Kopia umowy leasingowej lub upoważnienie leasingodawcy (jeśli pojazd jest w leasingu)
- Informacja o preferowanym sposobie dokonywania opłaty elektronicznej,
- Adres korespondencyjny oraz informacje o preferowanym kanale komunikacji (numer telefonu komórkowego do otrzymywania SMS-ów i odbierania telefonów, numer telefonu stacjonarnego, adres e-mail, fax),
- Zabezpieczenie w formie gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub zabezpieczenie w formie pieniężnej w przypadku zawierania umowy w trybie z odroczoną płatnością.
Firma Kapsch życzy sobie za wydanie urządzenia kaucję 120 zł, czyli coś koło 30 EUR, 6 razy więcej niż w Austrii ze względu na to, że będzie je można w razie uszkodzenia naprawić.
Szacuje się, że systemem może zostać objętych 450 tysięcy pojazdów, co daje firmie Kapsch po odjęciu 4 mln za produkcję (pewnie w Chinach) w najlepszym wariancie kwotę 50 mln złotych w żywej gotówce. W chwili obecnej w systemie zostało zarejestrowanych 200 tysięcy pojazdów.
Opłat można dokonywać w systemie pre-paid oraz post-paid W przypadku konta z odroczoną płatnością (post-paid) użytkownik dokonuje opłat po ich naliczeniu przez pobierającego opłatę elektroniczną. Płatność dokonywana jest po zakończeniu okresu rozliczeniowego, w terminie 14 dni od daty wystawienia noty obciążeniowej za dany okres. Saldo konta obejmuje sumę opłat za wszystkie pojazdy zarejestrowane w ramach danego konta, jakie nie zostały jeszcze uregulowane.
Użytkownik korzystający z konta w trybie z odroczoną płatnością zobowiązany jest do przedstawienia odpowiedniego zabezpieczenia całości oczekiwanych opłat.
Zabezpieczenie to może mieć formę:
· nieodwołalnej, bezwarunkowej i płatnej na pierwsze żądanie gwarancji bankowej,
· nieodwołalnej, bezwarunkowej i płatnej na pierwsze żądanie gwarancji ubezpieczeniowej,
· pieniężną.
Przy 4 pojazdach, minimalnej liczbie kilometrów wynoszącej 2 tys. kwota gwarancji lub zabezpieczenia na koncie wynosi 8268 zł.
Natomiast rejestracja w systemie viaTOLL poprzez operatora kart paliwowych DKV Euro Service zwalnia z konieczności przedłożenia zabezpieczenia finansowego.
W przypadku DKV termin płatności faktur wstawianych co 14 dni za e-myto wynosi 21 dni. DKV pobiera prowizję w wysokości 2,5%. Tanio to też nie jest.
I tak bez fanfar, bez krzyku i bez protestów 1 lipca 2011 zostanie wprowadzona nowa danina publiczna, gdyż wszystkie przychody z Systemu viaTOLL trafią do Krajowego Funduszu Drogowego.
A za jakiś czas ludzie pójdą do sklepów i zdziwią się, że znów podrożało…
Żródła:
2/ Rozporządzenie ministrów infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji z 9 czerwca 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych, które wejdzie w życie 30 czerwca 2011 roku ( Dz. U. 2011 r., nr. 124, poz. 705)
3/ http://www.viatoll.pl/
4/ http://www.info-myto.pl/