Lubił eksperymentować z technikami malarskimi i graficznymi. Miał nawet swój „tramwaj”, czyli ruchomą sztalugę. Był tytanem pracy, a kiedy tworzył, przypominał chirurga podczas operacji.
LEON WYCZÓŁKOWSKI, rocznik 1852. Uczeń Gersona.
Uśmiechał się zza swoich okularków i mówił – "Ech, wy historycy sztuki, konserwatorzy, będziecie kiedyś główkować, jak to zostało zrobione”.
Żeby zrozumieć malarstwo Leona Wyczółkowskiego, potrzeba nie tylko historyków sztuki, ale i okulistów. Artysta miał uszkodzone dno oka, spowodowane światłem słonecznym (Wyczółkowski często malował pod światło). Wielobarwne obrazy były więc z czasem wypierane przez malarstwo czarno-białe. Wada wzroku nie przeszkadzała Mistrzowi być perfekcjonistą.
Malował krajobrazy, portrety, sceny rodzajowe i historyczne, martwe natury i kwiaty. Chętnie posługiwał się techniką pastelu i akwareli, był realistą i jednocześnie impresjonistą, był wybitnym grafikiem, zajmował się też rzeźbą.
Bogactwo odcieni malarstwa, które potrafił zawrzeć w swych dziełach, zmieniały się płynąc niby to z nurtem jemu współczesnej mody, ale Mistrz pozostał sobą – artystą, świadomym swego malarskiego rzemiosła i warsztatu.
Leon Wyczółkowski zmarł 27 grudnia 1936 roku. Pozostawił po sobie prawdziwe arcydzieła.
Kopanie buraków, 1893. Olej na płótnie. 45 x 70 cm. Muzeum Narodowe, Kraków.
Rybak niosący raki, 1889. Olej na płótnie. Własność prywatna.
Połów o świcie, 1890, olej na płótnie, 50,5 x 62,5 cm. Własność prywatna
Ujrzałem raz, 1884. Olej na płótnie. 73 x 57 cm. Muzeum Narodowe, Warszawa.
Obrazek jakich wiele, 1883. Olej na płótnie. Własność prywatna.
Akt, 1908. Olej na płótnie. 53,5 x 87 cm. Muzeum Narodowe, Kraków.
Portret dziewczynki w niebieskiej sukni (siostra artysty), 1884. Olej na płótnie. 125 x 64 cm. Muzeum Narodowe, Warszawa.
Krajobraz morski z Połagi, 1908. Olej na płótnie. 32 x 50 cm. Muzeum Narodowe, Kraków.
Morskie Oko z Czarnego Stawu, 1905. Pastel. Muzeum Narodowe, Poznań
Alina, 1880. Olej na płótnie. Własność prywatna.
Dworek w Gościeradzu, 1929, akwarela, ołówek, papier 21,3 x 26,2 cm. Własność prywatna, sprzedaż -14.10.2012, cena -2 575 USD
Wiosna w Gościeradzu, 1933. Akwarela, tusz, kredka, papier. 71 x 79 cm. Muzeum Okręgowe, Bydgoszcz.
Wnętrze pracowni artysty, 1931, tusz, ołówek na papierze, 50 x 63 cm. Własność prywatna, sprzedaż -01.03.2008, cena -24 000 PLN
Dwór w Gościeradzu, 1929, akwarela, ołówek na tekturze, 45,5 x 62,5 cm. Własność prywatna.
Widok Wawelu z Kaplicą Zygmuntowską, 1914. Akwarela, gwasz na kartonie. 57 x 43 cm. Muzeum Narodowe, Kraków.
Widok z Wawelu, 1906. Olej na płótnie. 41,5 x 48 cm. Własność prywatna.
Wawel, 1904, akwarela na papierze, 31,5 x 45,5 cm. Własność prywatna.
Rycerz wśród kwiatów, 1904, pastel na papierze, 176 x 300 cm, Biblioteka Polska, Paryż.
Anemony, 1904, pastel na papierze, 43,5 x 63,5 cm. Własność prywatna, sprzedaż -16.10.2011, cena- 15 312 USD
Maki, pastel, papier beżowy, 28,5 x 57,8 cm. Własność prywatna, sprzedaż -03.06.2012, cena -4 411 USD
Kwiaty,1923, akwarela na papierze, 37 x 68,5 cm. Własność prywatna.
Fryz z astrami chińskimi,1904. Pastel na papierze. Własność prywatna, sprzedaż – 10.12.2006, cena – 21 290 USD
Martwa natura z owocami, 1910, akwarela na papierze, 56,7 x 76 cm. Własność prywatna