Koncepcja Zmian Systemu Wyborczego przygotowana przez Ruch Kontroli Wyborów
29/12/2016
767 Wyświetlenia
0 Komentarze
10 minut czytania
W dniu 22.12 do Kancelarii Prezydenta RP Andrzeja Dudy oraz do Kancelarii Premiera, Marszałków Sejmu i Senatu, Prezesa PiS i Przewodniczącego Klubu Parlamentarnego PiS został złożony poniższy list wraz z załącznikami zawierającymi Koncepcję Zmian Systemu Wyborczego RKW.
Poniżej zasadnicze założenia projektu reformy!
Ruch Kontroli Wyborów
Warszawa – Wrocław, 19 grudnia 2016
Szanowny Pan Andrzej Duda
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
Biuro Dialogu i Inicjatyw Obywatelskich
ulica Wiejska 10, 00-902 Warszawa
Szanowny Panie Prezydencie!
Ruch Kontroli Wyborów, powołany w odpowiedzi na niespotykaną w historii skalę nieprawidłowości wyborczych w trakcie wyborów samorządowych w roku 2014, dzięki ciężkiej pracy tysięcy swych wolontariuszy doprowadził do skutecznego ograniczenia liczby tzw. głosów nieważnych oraz innych fałszerstw wyborczych. Było to jednym z czynników, które umożliwiły wygraną wyborczą Pana Prezydenta, a także zwycięstwo – po ośmioletniej przerwie – Prawa i Sprawiedliwości w wyborach parlamentarnych, w których liczba głosów nieważnych nie przekraczała standardów światowych, pomimo zastosowania także i w tych wyborach książeczki.
Stało się tak wbrew działaniom Państwowej Komisji Wyborczej wraz z podległym jej Krajowym Biurem Wyborczym i jego delegaturami (będącymi de facto organami samorządu terytorialnego) oraz Okręgowych Komisji Wyborczych, tworów w całości składających się z sędziów – przedstawicieli całkowicie skompromitowanego wymiaru sprawiedliwości. Działania te przejawiały się w wydawaniu Wytycznych wprost sprzecznych z obowiązującą Ustawą Kodeks Wyborczy oraz rozlicznych aktów „prawa powielaczowego”, w uniemożliwianiu lub utrudnianiu przewidzianych prawem czynności kontrolnych prowadzonych przez przedstawicieli Ruchu Kontroli Wyborów, pełniących funkcje członków obwodowych komisji wyborczych lub mężów zaufania wszystkich szczebli z ramienia różnych ugrupowań politycznych oraz w innych sprzecznych z prawem działaniach członków komisji i urzędników delegatur KBW, sankcjonowanych bieżącymi postanowieniami lub po prostu biernością sędziów komisarzy. Powyższe nieprawidłowości były przez Ruch Kontroli Wyborów na bieżąco zgłaszane i publikowane, zostały też szczegółowo opisane w raportach sporządzonych przez RKW po wyborach.
Jak wskazują doświadczenia Ruchu Kontroli Wyborów, w ramach obecnego systemu wyborczego, przy poziomie zdominowania wymiaru sprawiedliwości oraz organów samorządowych – kluczowych dla procesu wyborczego – przez ugrupowania wrogie i opozycyjne wobec Państwa, ich determinacji, jaką obserwujemy w ostatnim roku oraz wobec doskonałego przygotowania manipulatorów do przeciwdziałania działaniom kontrolnym, nie istnieje już możliwość skutecznego dopilnowania uczciwego wyniku wyborczego, odzwierciedlającego faktyczną wolę wyborców jedynie społecznymi siłami.
W tej sytuacji prawdopodobieństwo dokonania skutecznych fałszerstw przez przeciwników Dobrej Zmiany jest bardzo duże i może skutkować przegraną w kolejnych wyborach samorządowych oraz ponownym odsunięciem Prawa i Sprawiedliwości i Pana Prezydenta od władzy już po pierwszej kadencji lub w jej trakcie, do czego obecne działania opozycji totalnej jednoznacznie zmierzają.
Zeszłoroczne działania naszego Ruchu były prawdziwym obywatelskim „pospolitym ruszeniem” ludzi z bardzo różnych orientacji politycznych, zdeterminowanych, by dopilnować prawidłowości przebiegu wyborów po skandalu z wyborami samorządowymi w listopadzie 2014 r. W obecnej sytuacji politycznej taki zryw społeczny nie jest już ani możliwy, ani niezbędny, gdyż wszelkie potrzebne instrumenty do działania – w tym wymagana do przeprowadzenie zmian większość parlamentarna – znajdują się dziś w rękach Prawa i Sprawiedliwości.
W trakcie wyborów prezydenckich i parlamentarnych ściśle współpracowaliśmy z Komitetem Obrony Wyborów kierowanym przez obecnego Marszałka Sejmu RP, pana Marka Kuchcińskiego. Na prośbę Pana Marszałka, wyrażoną na Zjeździe Ruchu Kontroli Wyborów w dniu 22 listopada 2015 roku w Warszawie, opracowaliśmy Koncepcję Zmian Systemu Wyborczego na podstawie doświadczeń własnych i wniosków z pracy w komisjach wyborczych i referendalnych wszystkich szczebli, wolontariuszy i koordynatorów RKW, oraz wprowadzonego przez nas niezależnego systemu informatycznego kontroli wyników wyborczych siepoliczymy.pl. Koncepcja, którą pozwalamy sobie przedłożyć dziś na ręce Pana Prezydenta, została szeroko przekonsultowana w gronie wolontariuszy i koordynatorów Ruchu Kontroli Wyborów.
Mamy nadzieję, że Pan Prezydent, Rada Ministrów oraz większość parlamentarna zechcą wykorzystać nasze doświadczenie i przemyślenia w tym względzie. Jesteśmy gotowi wziąć czynny udział w pracach zespołu opracowującego nowy system wyborczy, a także przyszłej komisji parlamentarnej, w przekonaniu, że tylko gruntowna i dobra zmiana prawa wyborczego jest szansą na uczciwe wybory w przyszłości.
Z poważaniem
Paweł Zdun
przewodniczący
Krajowej Rady Koordynatorów
Hanna Dobrowolska
Koordynator Krajowy
Tomasz Hubert Cioska
wiceprzewodniczący
Krajowej Rady Koordynatorów
Józef Orzeł
Koordynator Krajowy
Piotr Wolter
Koordynator Krajowy
do wiadomości:
Marek Kuchciński, Marszałek Sejmu RP
Beata Szydło, Prezes Rady Ministrów RP
Stanisław Karczewski, Marszałek Senatu RP
Ryszard Terlecki, Przewodniczący Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość
Jarosław Kaczyński, Prezes Prawa i Sprawiedliwości
Skrót:
Koncepcja systemu wyborczego Ruchu Kontroli Wyborów – najważniejsze postulaty
I. Uchwalenie nowego Kodeksu Wyborczego obejmującego całość problematyki wyborczej – nie ma uregulowań wyborczych poza Kodeksem Wyborczym, koniec z „prawem powielaczowym” wydawanym przez Państwową Komisję Wyborczą (PKW) i gminy!
II. Zastąpienie dotychczasowych państwowych, sądowych i samorządowych organów wyborczych – PKW, Krajowego Biura Wyborczego przy PKW (KBW) i podległych im komisji okręgowych oraz „delegatur KBW” (czyli organów de facto gminnych), przez społeczne komisje wyborcze składające się z przedstawicieli ugrupowań biorących udział w wyborach oraz, w drugiej kolejności, stowarzyszeń rejestrowych występujących w roli obserwatorów, przeprowadzające całość wyborów, przy merytorycznym nadzorze prawnym Sędziów Komisarzy.
III. Wprowadzenie Ogólnopolskiego Centralnego Spisu Wyborców z dostępem online lub przynajmniej telefonicznym w Obwodowych Komisjach Wyborczych (OKW) i aktualizacją w czasie rzeczywistym o osoby dopisywane; obowiązkowe podpis wyborcy na liście wyborców jako warunek wydania karty do głosowania.
IV. Pełna transparentność całego procesu wyborczego i kontrola społeczna na każdym jego etapie, w tym wgląd Informatycznych Mężów Zaufania do efektywnego i w pełni bezpiecznego systemu informatycznego, umożliwiającego podawanie wyników cząstkowych w miarę wprowadzania danych z protokołów głosowania z poszczególnych komisji wyborczych – obwodowych i okręgowych.
V. Głosowanie w sobotę na zasadzie jeden lokal – jedna komisja, z ciągłą rejestracją przynajmniej dwiema kamerami (również w obwodach zamkniętych), zapis z kamer przewożony i przechowywany wraz z dokumentami wyborczymi. Niezwłocznie po zakończeniu zliczania wywieszenie podpisanych, ręcznych protokołów z głosowania (frekwencji) i ich publikacja w internecie. Przewóz urn wyborczych do komisji okręgowych przez Policję z udziałem przynajmniej dwóch przedstawicieli OKW i mężów zaufania rejestrowany w sposób ciągły kamerami.
VI. Publiczne liczenie głosów w niedzielę w komisjach okręgowych jako Narodowe Święto Demokracji, z udziałem przedstawicieli komisji obwodowych, dostępne dla szerokiej publiczności, z pełną i otwartą rejestracją całego procesu i natychmiastową publikacją wyników głosowania i protokołów w internecie.
VII. Likwidacja głosowania korespondencyjnego w Kraju, ciszy wyborczej oraz przywiązania członka OKW do miejsca zamieszkania; wprowadzenie rotacji przydziałów do OKW oraz Sędziów Komisarzy do Okręgów; głosowanie zagranicą tylko w formie korespondencyjnej z jednym wydzielonym okręgiem wyborczym dla Polaków mieszkających zagranicą.
VIII. Zakaz pracy w komisjach wyborczych osób pozbawionych zaufania społecznego, nie dających rękojmi uczciwości, jak osoby czynnie zaangażowane w instytucjach ustroju komunistycznego oraz przestępcy wyborczy.
IX. Wprowadzenie do Kodeksu Karnego katalogu przestępstw przeciwko wyborom zagrożonych karami jak za przestępstwa przeciwko porządkowi konstytucyjnemu, rozpatrywanych w trybie wyborczym.
X. Rozpatrywanie wszystkich protestów wyborczych w trybie wyborczym przez jeden sąd dla całego kraju i obowiązek powtórzenia wyborów w razie wystąpienia 5% głosów nieważnych lub istotnej liczby naruszeń procedur wyborczych.