Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował raport dotyczący usług transportowych świadczonych w czasie Euro 2012. Pod lupę UOKiK trafiło m.in. 8 przewoźników kolejowych.
Według urzędu, kolejarze nadal starają się utrudniać dochodzenie swoich praw klientom składającym reklamację.
Skontrolowano spółki kolejowe: PKP Intercity, Przewozy Regionalne, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, Koleje Wielkopolskie, Koleje Dolnośląskie, Koleje Mazowieckie, Warszawska Kolej Dojazdowa, Szybka Kolej Miejska w Warszawie.
Zakwestionowano łącznie 34 klauzule u wszystkich skontrolowanych. Wzorce wszystkich kontrolowanych przewoźników kolejowych zawierają postanowienia, które wyłączają odpowiedzialność w razie wystąpienia tzw. ograniczenia w ruchu pociągów lub innych bliżej niesprecyzowanych okoliczności.
W związku z tym, konsument, który poniesie szkodę i z winy kolei nie dotrze na czas, nie może starać się o rekompensatę. Warto pamiętać, że każdy przedsiębiorca odpowiada za opóźnienia spowodowane jego zaniedbaniem – wyjątkiem jest siła wyższa, zdarzenia spowodowane przez osoby trzecie lub podróżnego.
Wątpliwości UOKiK wzbudza także postanowienie regulaminu przewozu dotyczące korzystania z miejsc sypialnych lub do leżenia. Na jego podstawie przewoźnik zastrzega sobie prawo przydzielenia podróżnemu innego miejsca niż wskazane na bilecie.
W ocenie UOKiK, niedozwolona jest zmiana przez przewoźnika, bez ważnych przyczyn, istotnych cech zawartej umowy przewozu, czyli wykupionego miejsca. Ponadto, postanowienie nie precyzuje, jakie sytuacje mają charakter szczególny i jakie inne miejsce przewoźnik może zaproponować konsumentowi.
Działania UOKiK: czterej przedsiębiorcy zostali wezwani do zmiany klauzul, a wobec ośmiu zostały wszczęte postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
Raport UOKiK – przewoźnicy kolejowi:
http://www.uokik.gov.pl/download.php?plik=11799
Źródło: UOKiK
Nie boimy się kontrowersyjnych tematów! Piszemy jak jest. Niezależne forum kolejowe - www.infokolej.pl