Bez kategorii
Like

Jak ministerstwo finansów wspiera mafię paliwową

13/07/2012
380 Wyświetlenia
0 Komentarze
2 minut czytania
no-cover

Rośnie liczba „lewego” paliwa w Polsce. Minister finansów mógłby skończyć sprawę jednym rozporządzeniem. Z niewiadomych przyczyn kolejne rządy tolerują lukę w prawie, na której budżet traci miliardy rocznie.

0


Wczoraj podano informacje o ogromnym wzroście szarej strefy na rynku paliw (przynajmniej do 6 proc). W Polsce są dwa rodzaje "lewego" paliwa. Pierwsze pochodzi z przemytu. Drugie ze zmieszania (blendowania) różnych związków chemicznych, nie obłożonych akcyzą i otrzymanie w wyniku tego paliwa. Takie paliwo, przez sieć spółek, wprowadza się do obrotu. Państwo traci na akcyzie, bo ta jest pobierana przez producenta lub importera towaru akcyzowego.

Tego typu oszustwo jest jednym z popularniejszych na świecie i znaleziono metody błyskawicznego jego wyeliminowania. Trzeba zwyczajnie przerzucić płatność akcyzy na punkt dystrybucji. Czyli przy kasie. W efekcie rentowność sprzedaży "lewego" paliwa spadnie drastycznie, bo akcyza to ponad 60 proc. ceny paliwa. Nikt nie jest w stanie masowo sprzedawać paliwa "z cysterny".

W ten sposób walkę z "mafią paliwową"  wygrano błyskawicznie w latach 70. XX wieku w USA. Co ciekawe, mafia ta została założona przez emigrantów z ZSRR (tzw. fala lat 70.). Akcyza "na dystrybutorze" jest pobierana w większości krajów UE.

Pytanie jakie lobby powstrzymuje premiera i ministra finansów od zaoszczędzenia miliardów złotych jednym rozporządzeniem? Do tej pory było dwóch ministrów finansów, którzy przymierzali się do takiej zmiany: Zyta Gilowska i Mirosław Gronicki (w rządzie Marka Belki). W obu wypadkach, z nieznanych przyczyn, zarzucono projekt. Okazuje się, że rząd woli podnosić podatki niż uszczelnić istniejący system. Ciekawe dlaczego?

0

Jan Pi

938 publikacje
0 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758