W tym świetle jest niezrozumiałe dlaczego polskie prawo karne traktuje przestępstwo zgwałcenia jako występek, a więc czyn o mniejszym kalibrze.
Lider SP Zbigniew Ziobro złoży dziś w Sejmie projekt ustawy uderzający w gwałcicieli. Gwałt jest jednym z najcięższych przestępstw i powinien być kwalifikowany jako zbrodnia.
Przestępstwo zgwałcenia stanowi jedno z najcięższych przestępstw, jakie może zostać popełnione. Drastyczne naruszenie wolności seksualnej człowieka stanowi traumatyczne przeżycie dla osób pokrzywdzonych, którego negatywne psychiczne skutki trwają latami. Skutki przestępstwa zgwałcenia czynią z niego przestępstwo, które swoim ciężarem ustępuje wyłącznie zabójstwu. W tym świetle jest niezrozumiałe dlaczego polskie prawo karne traktuje przestępstwo zgwałcenia jako występek, a więc czyn o mniejszym kalibrze. Celem projektu jest uczynienie z przestępstwa zgwałcenia zbrodni, a więc czynu zagrożonegokarą przynajmniej 3 lat pozbawienia wolności oraz ustanowienie właściwego poziomu reakcji karnej.
Podniesienie sankcji karnej, poza zwiększeniem ochrony jednego z najcenniejszych dóbr, jakim jest wolność seksualna człowieka, wykluczy stosowanie w przypadku przestępstwa zgwałcenia warunkowego zawieszenia. Warunkowe zawieszanie wykonania kary przy orzekaniu kary za przestępstwo zgwałcenia stanowi niestety nagminną praktykę polskich sądów. Według dostępnych danych, aż 40% orzeczonych kar pozbawienia wolności za przestępstwo zgwałcenia orzekanych jest w zawieszeniu.Tak łagodne traktowanie sprawców jednego z najcięższych przestępstw stanowi radykalne naruszenie poczucia sprawiedliwości, nie zapewnia wystarczającej ochrony społeczeństwa i przez swoją niewielką dolegliwość prowadzi do poczucia bezkarności sprawców.
Tak łagodne karanie stanowi również ewenement na skalę światową. Warto wspomnieć, że w takich państwach jak USA, Wielka Brytania czy Francja aż 90% orzekanych kar za przestępstwo zgwałcenia to kary wymierzane bez warunkowego zawieszenia ich wykonania. Również o wiele częściej orzeka się w tych państwach kary długoterminowego pozbawienia wolności: w Polsce karę powyżej 5 lat pozbawienia wolności orzeka się w 12% przypadków, podczas gdy w Anglii i Walii w ponad 80%, a we Francji w 79% przypadków.
Projekt dokonuje także podniesienia sankcji w typach kwalifikowanych przestępstwa zgwałcenia. Projekt przyjmuje, że zgwałcenie (zbiorowe, wobec małoletniego poniżej 15 roku życia, wobec osoby bliskiej) stanowi tzw. ciężką zbrodnię, zagrożoną karą przynajmniej 5 lat pozbawienia wolności.
W typie kwalifikowanym znamieniem ciężkiego okrucieństwa sprawcy, projekt przewiduje możliwość orzeczenia kary o charakterze izolacyjnym, to jest kary 25 lat pozbawienia wolności. Należy zauważyć, że w obecnym stanie prawnym nie jest możliwe orzeczenie kary izolacyjnej, nawet wobec sprawcy, który dokonuje zgwałcenia przy bardzo dużym natężeniu przemocy. Nie jest możliwe również wtedy, gdy czyn sprawcy wyczerpuje także znamiona ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, w tym pozbawienia człowieka wzroku, słuchu, mowy lub zdolności płodzenia. Nie jest wreszcie również możliwe wtedy, gdy czyn sprawcy prowadzi do śmierci osoby pokrzywdzonej, o ile oczywiście śmierć pokrzywdzonego nie była objęta zamiarem sprawcy. Należy przyjąć, że system prawny powinien pozwalać na wieloletnią eliminację ze społeczeństwa osób, które przejawiły sadystyczne skłonności, kończące się niewyobrażalnym cierpieniem osób pokrzywdzonych, ich trwałym okaleczeniem, a nawet śmiercią. Warto dodać, że wiele systemów prawnych przewiduje możliwość orzekania kar długoterminowych wobec sprawców przestępstwa zgwałcenia. Możliwość orzekania kary dożywotniego pozbawienia za przestępstwo zgwałcenia w typach kwalifikowanych przewidziana jest przez ustawodawstwo USA, Wielkiej Brytanii, a także Francji czy Niemiec.
"W życiu nie chodzi o to jak mocno możesz uderzyć, ale o to jak mocno możesz dostać i dalej iść do przodu."„I call myself a Peaceful Warrior…because the real battles we fight are on the inside.”„Pan Bóg nie lubi tchórzy!”