Najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa na świecie chce wejść w buty instytucji finansowych. Na razie oferta Google jest mocno ograniczona: skierowana tylko do dotychczasowych klientów, którzy chcą wykupić kolejne reklamy w wyszukiwarce.
– Od tego jest już maluteńki krok do udzielania kredytów ludziom z ulicy – ocenia Mariusz Grendowicz, przewodniczący Rady Programowej Banking Forum, konferencji, która odbędzie się po raz czwarty już za tydzień (17-18 października) w Warszawie.
Program pilotażowy już się zakończył i wkrótce pierwsi klienci Google’a będą mogli wziąć u niego kredyt. Nowa usługa pozwala obecnym klientom korporacji na korzystanie z kredytów na sfinansowanie kampanii reklamowych w jej ramach. Karta AdWords Business oprocentowana będzie od 8,99 proc. do 18,99 proc. Eksperci rynku twierdzą, że przygotowanie oferty masowej to tylko kwestia czasu.
– Wydaje mi się, że w tym kierunku będzie szła konkurencja bankowa, a nie w tym kierunku, który widzieliśmy przez ostatnie lata. Dotychczas mówiąc o konkurencji w sektorze bankowym myśleliśmy o konkurencji między bankami – mówi Grendowicz.
W jego opinii w kolejce ustawią się też operatorzy komórkowi, którzy również zechcą oferować swoim klientom kredyty konsumencie.
– Statystyka mówi sama za siebie. Patrząc na polski rynek, najmniejszy polski operator komórkowy ma więcej klientów niż największy polski bank – twierdzi Grendowicz.
Ekspert przekonuje, że firmy z branży IT i operatorzy telefonii komórkowej są dziś do tego świetnie przygotowani.
– Co by nie powiedzieć, firmy technologiczne, takie jak Google czy Amazon są znacznie lepsze w analizowaniu danych dotyczących klientów niż banki – wyjaśnia Marusz Grendowicz. – Wiedzą, co klienci robią, na jakich stronach siedzą, jakie produkty kupują. Z tego można wywnioskować dokładnie, z jakim klientem mamy do czynienia.
Bariery nie stanowi również zaplecze technologiczne. Dowodem tego były plany firmy Apple, która chciała wyposażyć swój najnowszy produkt iPhone 5 w terminal pozwalający dokonywać elektronicznych płatności. Dziś barierę stanowią tylko przepisy. Grędowicz uważa, że jeżeli będzie to rozwiązanie bezpieczne, oparte o ład regulacyjny, „będzie jak najbardziej akceptowalne dla Kowalskiego i Kowalski nie powinien mieć z tym problemów”. Jego zdaniem kwestią czasu jest, kiedy firmy z branży IT oraz operatorzy telefonii komórkowej przełamią monopol banków.
– W tej chwili mamy dość ciekawą sytuację, gdy o ten sam kawałek tortu potencjalnie konkurują banki, operatorzy telefonii komórkowej oraz firmy kartowe: Visa i MasterCard. Na koniec pytanie za 1000 dolarów: czyja karta – bankowa, telefoniczna czy kredytowa – znajdzie się w naszym portfelu? – pyta Mariusz Grendowicz.
Źródło: Newseria.pl
* * *
Warsaw International Banking Summit, czyli IV edycja Banking Forum, rozpocznie się już 17 października w Warszawie i potrwa dwa dni.
Podczas spotkania, blisko 30 prelegntów i panelistów dyskutować będzie m.in. na temat zmian w regulacjach dotyczących sektora bankowego na rynkach światowych i wpływu nowych regulacji na dynamikę rozwoju sektora bankowego w Polsce, zastosowaniem nowych technologii, w tym biometrii w bankowości, przyszłości rynku płatności, w tym również o ekonomicznych aspektach rozwoju tego rynku.
Podczas konferencji wysłuchać będzie można wystąpień Wenbo Hou, Dyrektor Generalny Bank of Chin Poland Branch oraz Xiaobo Li z Industrial and Commercial Bank of China (CBC), również obecnego od niedawna w Polsce.
Przewodniczącym Rady Programowej Banking Forum jest Mariusz Grendowicz, a w Radzie zasiadają m.in. również Małgorzata Zalewska – Członek Zarzadu NBP i Stanisław Kluza – były przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego.
IV Edycja Konferencji Banking Forum odbędzie się w dniach 17-18 października w Hotelu Westin w Warszawie, a Nowy Ekran jest jej patronem medialnym.
Wiadomości z banków i o bankach, dla klientów i pracowników, entuzjastów i sceptyków. Ubezpieczenia od A do Z. Gospodarka, finanse i giełda.