Jeśli ktoś myśli, że może być tak samo tylko lepiej, to nie wie czego szuka.
Wstęp 3
System państwa – naprawa polityki 5
Ustrój gospodarczy – społeczna gospodarka rynkowa. 14
Nowa architektura finansowa 20
Narzędzia protekcjonizmu dydaktycznego 26
Plan wyciągania Polski z niewoli zadłużeniowej 27
Polska krajem wariantowego prawa gospodarczego. 33
Nowa koncepcja podatków bezpośrednich. 38
Nowy paradygmat ekonomiczny. 43
Projekcja postulatów legislacyjnych 48
Jeśli starczy nam wyobraźni. 52
W naukach społecznych, wnioski do jakich się dochodzi zależą od tego, jaki przyjmie się paradygmat czyli „zbiór fundamentalnych założeń co do natury rzeczywistości przyjmowanych za oczywiste”. Poszukując „trzeciej”, a jak niektórzy twierdzą „pierwszej” drogi dla Polski, powinniśmy zdawać sobie sprawę w czym – tak naprawdę – tkwimy po uszy, a co byłoby dla nas dobre.
Po przemianie ustrojowej wiele twierdzeń przyjęliśmy bezkrytycznie. Warto się zastanowić nad tym, w czyim interesie działa zbiór ekonomicznych zabobonów obowiązujący w doktrynie gospodarczej i promowany przez system szkolny i czy nie ma on racjonalnej konkurencji.
Zestawmy zatem to co jest i co ciągnie nas na dno, z tym co by być mogło gdyby…
Paradygmat obowiązujący i promowany |
Paradygmat postulowany |
1. Stosunek do praw rynkowych |
|
Rynek – traktowany jako "obiektywnie działające prawo ekonomiczne" załatwiające wszystkie problemy gospodarcze i nie tylko. Cudowne panaceum na wszystko. Państwo w stosunku do rynku powinno być neutralne. |
Rynek – traktowany jako użyteczny mechanizm kształtowania cen podlegający jednak łatwemu blokowaniu poprzez zmowy cenowe, praktyki monopolistyczne, praktyki protekcjonistyczne, korupcję, oligarchizację, błędy w utrzymywaniu równowagi monetarnej. Mechanizm rynkowy ma działanie statyczne i pozbawiony jest jakiegokolwiek wpływu na kreowanie wzrostu gospodarczego. Dla zapewnienia prawidłowego działania praw rynkowych niezbędna jest siła państwa. Państwo ma obowiązek ustalania sztywnych zasad prowadzenia działalności gospodarczej, oraz polityki protekcjonistycznej, zapewniających prawidłowe działanie praw rynkowych. |
2. Stosunek do cykli koniunkturalnych. |
|
Naturalnie występujące zjawisko gospodarcze na podobieństwo pór roku. |
Misternie budowany przez instytucje finansowe system przejmowania bogactwa od społeczeństwa. |
3. Stosunek do autonomii zewnętrznej przedsiębiorcy rozumiany jako istnienie wpływu państwa na jego działalność oraz ocenę tej działalności. |
|
Państwo nie miesza się do gospodarki pozostawiając przedsiębiorcom całkowitą swobodę swobodę w prowadzeniu działalności oraz jego ocenie,. |
Państwo przeciwstawia się tendencjom do „prywatyzacji zysków i uspołeczniania strat” przez przedsiębiorców Przedsiębiorca obarczany jest kosztami społecznymi prowadzenia działalności w środowisku przyrodniczym i społecznym. |
4. Stosunek do pracy w kategoriach rynkowych. |
|
Praca jest traktowana jako „dobro wolne”, które nie ma właściciela, występuje w nadmiarze i za które się nie płaci w momencie jego pozyskania (jak kiedyś za wodę, powietrze, energie słoneczną czy drewno). Przedsiębiorca uznaje jedynie koszty utrzymania pracownika przy życiu. Koszty nabycia kwalifikacji przerzuca w ciężar podatnika lub rodziny pracobiorcy. |
Praca traktowana jest jako „dobro rzadkie” posiadające wartość początkową. Przedsiębiorca zobowiązany jest do ponoszenia kosztów kształcenia zawodowego drogą wykupu absolwenta z systemu szkolnego lub poprzez udział w kosztach kształcenia (stypendia fundowane). |
5. Stosunek do pieniądza |
|
Pieniądz jest głównie traktowany jako środek gromadzenia skarbu. Inne funkcje pieniądza jako środka miary lub środka wymiany, traktowane są marginalnie. Wysuwane są postulaty przejścia do parytetu złota. |
Pieniądz – głównie traktowany jako środek wymiany. Inne funkcje pieniądza są ważne jednak mogą być zagrożeniem dla procesów wzrostu i należy je osłabić. Dotyczy to funkcji pieniądza jako środka gromadzenia skarbu. Wysuwa się postulaty „monetaryzacji parytetu gospodarczego” w której ilość pieniądza w obiegu powinna być ściśle powiązana z ilością wyprodukowanych dóbr i towarów. |
6. Stosunek do prawa gospodarczego |
|
Prawo gospodarcze traktuje się identycznie jak prawo karne czy administracyjne. Ma być jednakowe dla wszystkich. Nie uwzględnia się preferencji podmiotów gospodarujących i ich typów osobowościowych. |
Uznaje się konieczność współistnienia modelu paternalistycznego oraz partnerskiego w gospodarce, System paternalistyczny zawarty jest w obowiązującym prawie gospodarczym. Wysuwa się postulaty uzupełnienia go o spółkę właścicielsko-pracowniczą oraz związki gospodarcze o integracji produktowej (klaster, keiretsu, czebol) |
7. Stosunek do bankowości |
|
Bankowość ma zapewnić bezpłatną usługę „konserwacji wartości kapitału” poprzez system odsetkowy. |
Każdy zgromadzony majątek wymaga ponoszenia ciągłych kosztów aby zabezpieczyć realną jego wartość: dom trzeba remontować, ziemię trzeba uprawiać, maszyny trzeba wymieniać na nowsze modele, dzieci trzeba wychować i wykształcić. Nie ma zatem powodów aby zapisy na kontach bankowych były z tej zasady wyłączone, Postuluje się wprowadzenie bankowości bezodsetkowej na wzór bankowości islamskiej. |
8. Stosunek do podatku dochodowego w kontekście wtórnej redystrybucji dochodu |
|
Podatek w formie „podatku dochodowego” traktowany jest jako środek wtórnej redystrybucji dochodu i wyrównywania krzywd społecznych. |
Proponuje się zmianę formuły podatku dochodowego na podatek obywatelski. Podatek obywatelski jest opłatą za korzystanie z infrastruktury i zasobów państwa. |
9. Stosunek do siódmego przykazania w procesie akumulacji kapitału. |
|
Przyrost aktywów przedsiębiorstwa, bez względu jakim sposobem został osiągnięty, jest bezwzględną: moralną i prawną, własnością przedsiębiorcy. Polski kościół katolicki uświęca swym autorytetem taki stan rzeczy. |
Przyrost aktywów przedsiębiorstwa finansowany w ciężar kosztów operacyjnych (np. kredyt bankowy spłacony bieżącymi przychodami) jest wspólną własnością kapitału, myśli przedsiębiorczej i pracy (postulat Osvalda von Nel-Breuninga – nadreński model kapitalizmu). Ponieważ, w tym sensie, kościół katolicki w Polsce stoi po stronie powszechnej grabieży, niewątpliwie dochodzi do konfliktu norm postulowanego prawa państwowego z dominującą religią. |
Jeśli uważasz, że takie głośne myślenie o Polsce nie jest tylko „czczą umysłu zabawą” wyraź swoją opinie na portalu http://prawybory.net (możesz oddać głos na autora). Zapraszam także do budowy baz analitycznych wokół postulatów na portalu http://partia50plus.pl