Każdy tłum, nawet najbardziej rozwścieczony, jest bezzębny i nic nie znaczący, jeśli nie potrafi wskazać planu i realizatora.
Do Tomka Urbasia
Zżymam się tu na Was, że ze szturmówkami po ulicach latacie, czcicie, upamiętniacie, obchodzicie, opłakujecie. Tymczasem ani wielu z nas, a i Polska zbyt wiele czasu nie ma. Będzie kilka spokojnych rocznicowo tygodni aż do marca. Ten czas można wykorzystać.
Wśród ugrupowań, które integrujesz jak:
Kongres Nowej Prawicy
Nowy Ekran
Młodzież Wszechpolska
Obóz Narodowo-Radykalny
Stowarzyszenie KoLiber
Partia Elektorat
Ruch Wolności
Ruch Wolność i Godność
Ruch Polska w Potrzebie
Unia Polityki Realnej
Zapewne znajduje się wiele kompetencji i pozytywnej energii. Proszę spróbować zachęcić je do przystąpienia do tworzenia rankingu wizji i realizatorów. Każdy tłum,nawet najbardziej rozwścieczony, jest bezzębny i nic nie znaczący, jeśli nie potrafi wskazać planu i realizatora. Możemy to zmienić nowocześnie unikając bolszewickich pokus uszczęśliwiania ludzi na siłę w imię jakichś ideologicznych wynaturzeń.
Przedstawiam ostatni fragment broszurki „Filary państwowości naszej” (którą w całości można znaleźć tutaj) jako zachętę do zrobienia rzeczy podobnej: spisania lansowanej wizję i doprowadzenia jej do konkretnych postulatów legislacyjnych. Wszystkie te konkurencyjne koncepcje możemy powiesić w jednym miejscu. Wokół postulatów zaczniemy budować bazy analityczne posługując się metodą SWOT. Portalik LigaPolit pomoże nam je posortować i ocenić.
Nie bójmy się proponować i pytać. To jest istota trzeciej drogi. Zapraszam wszystkich do wielkiego narodowego poszukiwania idei.
Niech blogerzy wybiorą to co w ich mniemaniu jest lepsze. Realizatorzy się znajdą i będą czuć nasze poparcie za plecami.
Wstęp 3
System państwa – naprawa polityki 5
Ustrój gospodarczy – społeczna gospodarka rynkowa. 14
Nowa architektura finansowa20
Narzędzia protekcjonizmu dydaktycznego 26
Plan wyciągania Polski z niewoli zadłużeniowej 27
Polska krajem wariantowego prawa gospodarczego. 33
Nowa koncepcja podatków bezpośrednich. 38
Nowy paradygmat ekonomiczny. 43
Projekcja postulatów legislacyjnych 48
Jeśli starczy nam wyobraźni. 52
W stosunku do postulatów legislacyjnych nie można zastosować ani kryterium logicznego (matematycznego) ani kryterium autorytetu. Jedynym dopuszczalnym kryterium może być kryterium zgody powszechnej. To co brzmi dobrze nie zawsze jest technicznie wykonalne. I tanie. Trudno bowiem pytać i uwzględniać głos każdego zainteresowanego. Jednak dojrzałe systemy demokratyczne wypracowały w tym obszarze pewne rozwiązania z których można skorzystać. Takimi rozwiązaniami stosowanymi do artykulacji interesów społecznych są zbiorniki myśli (think tanki). Podstawowym zadaniem think-tanku jest wypracowanie postulatów legislacyjnych. Narzędzia internetowe pozwalają w tani sposób zbudować wokół nich bazy analityczne. Nieocenione usługi może to oddać metoda SWOT. Polega ona na porządkowanie informacji o danym zagadnieniu na: słabe strony, mocne strony, szanse i zagrożenia. Ważny jest także dydaktyczny aspekt takiego sposobu wypracowywania decyzji o strategicznym znaczeniu dla społeczeństwa. Najważniejsze postulaty, które zostały wstępnie naświetlone i wymagałyby obróbki metodą SWOT, to:
|
Postulat
|
Cel
|
|
Naprawa polityki
|
|||
1
|
Doprowadzenie do faktycznego rozdziału władzy wykonawczej, ustawodawczej i sądowniczej poprzez wyeliminowanie możliwości pełnienia przez posłów wszelkich funkcji w administracji rządowej. Zmiana art. 103 konstytucji RP.
|
– Zmuszenie partii politycznych do artykulacji interesów społecznych w programach wyborczych i wyeliminowanie raka lobbingu z polskiego życia politycznego,
– Zmuszenie partii politycznych do tworzenia (szkolenia) rezerw kadrowych dla władzy wykonawczej.
|
|
2
|
Zastąpienie subwencji budżetowej na działalność partii politycznych subwencją obywatelską tworzoną z kwotowych odpisów w deklaracji PIT (na podobieństwo finansowania organizacji pożytku publicznego). Dotyczyłoby partii o „potencjale parlamentarnym”.
|
– Realne upowszechnienie biernego prawa wyborczego poprzez obniżenie progu inicjatywy politycznej dla nowych partii mających „potencjał parlamentarny”.
– Wprowadzenie realnej kontroli nad działalnością partii politycznych w trakcie trwania kadencji władz.
|
|
3
|
Określenie w Konstytucji obszarów decyzyjnych, w których opozycja uzyskałaby prawo legalizacji rozwiązań alternatywnych. Dotyczyłoby to głównie form prawa gospodarczego, ubezpieczeniowego oraz w zakresie szkolnictwa.
|
– Dopasowanie rozwiązań organizatorskich do indywidualnych „typów osobowościowych” funkcjonujących w gospodarce.
– uzasadnienie dla istnienia i opłacania opozycji parlamentarnej.
|
|
Nowa architektura finansowa.
|
|||
4
|
Przywrócenie państwu korzyści z emisji pieniądza poprzez zastąpienie emisji fiducjarnej (na poczet długu bankowego) emisją rzeczywistą dla poprawienia procesu wymiany dóbr przy wzroście PKB..
|
– Wyeliminowanie obciążeń społeczeństwa renta emisyjną banków. Zwiększenie popytu na produkowane dobra.
– Udrożnienie procesów wymiany dóbr.
– Eliminacja sztucznego zadłużenia budżetu i obywateli.
|
|
5
|
Wyeliminowania możliwości wtórnej emisji pieniądza przez banki komercyjne. Doprowadzenie do konieczności pełnego pokrycia pożyczek wkładami.
|
– Zapewnienie realnej wartości waluty.
|
|
6
|
Skierowanie kwot emisji pieniądza do budżetu (głównie do stabilizacji systemu emerytalnego – „dodatek seniora”).
|
– Stabilizacja systemu emerytalnego.
|
|
Zdynamizowanie gospodarki
|
|||
7
|
Społeczna Gospodarka Rynkowa. Poszerzenie prawnych możliwości tworzenia przedsiębiorstw o spółkę „właścicielsko – pracowniczą” z kapitałem właścicielskim i własnością pracowniczą. Podobieństwo: niemieckie Montan-Mitbestimmung.
|
– Stworzenie możliwości kształtowania się partnerskiego modelu stosunków przemysłowych w procesie pracy.
– Otwarcie możliwości przejmowania przez przedsiębiorstwa funkcji ubezpieczyciela w obszarze „filaru kapitałowego”.
|
|
8
|
Wprowadzenie zmian w systemie emerytalnym umożliwiających spółkom właścicielsko – pracowniczym i ich związkom (klastrom, konglomeratom) włączania zarachowanych funduszy filaru kapitałowego do obrotu gospodarczego we własnych przedsiębiorstwach bezpośrednio – z pominięciem OFE i giełdy.
|
– Stworzenie możliwości szybkiego dokapitalizowania rodzimych przedsiębiorców sektora MiŚP funduszami emerytalnymi. Dotychczas z tej możliwości mogły korzystać jedynie spółki giełdowe!!!.
– Pozyskanie przez przedsiębiorców lojalnych pracowników skłonnych bardziej angażować się w poprawę kondycji ekonomicznej swych firm.
– Korzystna zmiana wizerunku przedsiębiorcy oraz celów działania firm (gospodarka obywatelska).
|
|
9
|
Klastry produktowe. Stworzenie prawnych możliwości „produktowej” integracji przedsiębiorców w oparciu o koncepcję „przesunięcia momentu sprzedaży kosztów wszystkich kooperantów na moment sprzedaży produktu końcowego” (na podobieństwo japońskich keiretsu pionowych, koreańskich czeboli).
|
– Rozwój klastrów produktowych dających możliwość małym i średnim przedsiębiorcom działania w „dużej skali” w oparciu o siłę klastra przy zachowaniu wszelkich prerogatyw właściciela i zarządcy.
– Prawne udostępnienie formy organizacyjnej, szczególnie przydatnej do gospodarczej aktywizacji obszarów wiejskich.
|
|
10
|
Zamiana sposobu ingerencji państwa w politykę płacową sfery produkcyjnej: zaprzestanie ustalania płacy minimalnej i zastąpienie ją określaniem dysproporcji zarobków pomiędzy pracobiorcami i pracodawcami.
|
– Wyeliminowanie podstawowych powodów dezintegracji społecznej.
– Wyeliminowanie poważnych powodów chorób pracy: alienacji, frustracji, regresji, agresji.
|
|
11
|
Utowarowienie pracy. Nałożenie na pracodawców obowiązku "wykupu" zatrudnianych pracowników z systemu edukacyjnego lub partycypowania w kosztach kształcenia zawodowego.
|
– Wyrównanie szans zawodowych dzieci rodzin niezamożnych.
– Podniesienie poziomu kształcenia zawodowego.
– Przyśpieszenie procesu osiągania dojrzałości zawodowej pracowników.
– Wzrost poziomu integracji społecznej.
– Obniżka podatków w części przeznaczanej na szkolnictwo wyższe i zawodowe.
|
|
Podatki
|
|
||
12
|
Zmiana funkcji i sposobu pobierania podatków bezpośrednich w oparciu o koncepcję „abonamentu za korzystanie z infrastruktury i zasobów”.
|
– Radykalne obniżenie kosztu poboru podatku.
– Przywrócenie systemowi podatkowemu funkcji motywacyjnych.
– Przywrócenie systemowi podatkowemu funkcji instrumentu polityki gospodarczej.
|
|
Wyniki analizy SWOT powinny otworzyć drogę do drugiego etapu działalności think-tanku: pisania ustaw.
Jeśli uważasz, że takie głośne myślenie o Polsce nie jest tylko „czczą umysłu zabawą” wyraź swoją opinie na portalu http://prawybory.net (możesz oddać głos na autora). Zapraszam także do budowy baz analitycznych wokół postulatów na portalu http://partia50plus.pl