Spalanie paliw kopalnych, produkcja cementu, wylesianie i inne rodzaje aktywności ludzi spowodowały w 2010 r. wyrzucenie do atmosfery rekordowych 10 mld ton czystego węgla – wynika z wyliczeń międzynarodowego zespołu badaczy publikujących na łamach "Nature Climate Change".
PAP
 
Cele w ograniczeniu emisji CO2
 
Głównym celem Polski na 2012 r. jest budowa koalicji, żebyśmy nie zostali sami z wetem ws. zaostrzenia polityki klimatycznej UE. Polska musi budować świadomość w Unii, że wysokie cele bezemisyjnego wytwarzania energii są zagrożeniem dla gospodarki europejskiej – mówi Dariusz Marzec, szef Zespołu Doradztwa dla Sektora Energetycznego w firmie doradczej KPMG. Przyszłość inwestycji węglowych będzie zależała od polityki klimatycznej UE. Energia z OZE jest bardzo droga, gaz jest bardzo drogi a więc i energia produkowana z tych paliw będzie droga. W tej sytuacji "w podstawie" pozostaje węgiel i energetyka jądrowa. Na razie PGE będzie starała się równoważyć swój mix paliwowy m.in. poprzez wzrost inwestycji w OZE. Głównym zadaniem dla Polski jest budowanie koalicji, żebyśmy nie zostali sami z wetem ws. zaostrzenia celów polityki klimatycznej. Polska musi budować świadomość w UE, że wysokie cele bezemisyjnego wytwarzania energii są zagrożeniem dla gospodarki europejskiej. Trzeba przekonywać Europę, żeby patrzeć realistycznie na pewne cele, a nie traktować ich ideologicznie. Taki realizm jest w Stanach Zjednoczonych, Chinach, Indiach i wielu innych krajach.

Daiusz Ciepiela WNP.pl

 
Alternatywa dla elektrowni węglowych
Polska energetyka oparta jest na dużych elektrowniach węglowych, które skupione są głównie w południowej części naszego kraju, a energia w nich wytworzona trafia do nas za pośrednictwem przestarzałych sieci elektroenergetycznych.

Efektem połączenia tej sytuacji z niesprzyjającymi warunkami pogodowymi (długo utrzymujące się skrajnie niskie lub wysokie temperatury) jest zwiększone ryzyko występowania blackoutów na dużych obszarach. Dochodzi do tego jeszcze kwestia związana ze zmniejszeniem ilości energii ze względu na konieczność wyłączenia z eksploatacji nieefektywnych bloków energetycznych – łącznie Energa, PGE i Tauron Polska Energia wyłączą 3200 MW do końca 2020 roku.

Zdaniem wielu ekspertów, odpowiedzią na pytanie "skąd prąd", a jednocześnie szansą dla Polski na zwiększanie konkurencyjności gospodarki na arenie międzynarodowej, jest energetyka rozproszona.

Zdaniem Krzysztofa Żmijewskiego, sekretarza generalnego Społecznej Rady Narodowego Programu Redukcji Emisji, za budowaniem małych jednostek wytwórczych przemawia jeszcze jeden ważny argument – czas.

– Nie mamy czym domknąć bilansu energetycznego w 2015 roku, trzeba więc szukać realnych rozwiązań. Szybciej można zbudować źródło o mocy 1 kW niż źródło o mocy 1600 MW. Co prawda 1 kW to mało, jednak mamy 1,5 mln gospodarstw rolnych w Polsce i 3 mln domów jednorodzinnych; daje to łączny potencjał 4,5 mln gospodarstw w Polsce – tłumaczy prof. Żmijewski. – Wykorzystując go tylko częściowo, budując instalacje o mocy po 2-3 kW, zbieramy taką moc, jaka określona jest w programie energetyki jądrowej. Ziarnko do ziarnka i zbierze się kilkaset megawatów, które będą nam lada chwila niezbędne. Rozwój energetyki rozproszonej ma jeszcze jedną pozytywną cechę, jest nią stopniowy rozwój, a nie skokowy, jak w przypadku uruchamiania wielkich bloków.
 

Według raportu "Finansowanie inwestycji energetycznych w Polsce" opracowanego przez PricewaterhouseCoopers i ING Bank Śląski, aby w niedalekiej przyszłości nie zabrakło nam prądu, każdego roku powinniśmy oddawać do użytku 1500 MW nowych mocy. Tymczasem od pięciu lat nie rozpoczęto budowy żadnego nowego bloku wytwórczego, istotnego dla Krajowego Systemu Energetycznego.

– Słabo rozwija się system mikropożyczek i mikrofinansowania – zauważa Grzegorz Wiśniewski, prezes Instytutu Energetyki Odnawialnej.

– W ogóle nie jest wykorzystany, obarczony najmniejszymi kosztami transakcyjnymi i biurokratycznymi, system ulg podatkowych, który zazwyczaj sprawdza się właśnie w przypadku inwestycji w generację rozproszoną u prosumentów.

Jednak, zdaniem ekspertów, korzystny efekt cenowy masowej produkcji – taki jaki miał miejsce w przypadku produkcji samochodów czy też komputerów, bez wątpienia wystąpi także na rynku urządzeń energetyki rozproszonej. I urządzenia energetyki rozproszonej, jak m.in. kolektory słoneczne, mikrowiatraki, pompy ciepła, ogniwa fotowoltaiczne, mikrobiogazownie, samochody elektryczne czy też urządzenia hybrydowe łączące np. kolektory słoneczne z ogniwami fotowoltaicznymi, których cena obecnie dochodzi do kilkudziesięciu tysięcy euro, będą dostępne praktycznie dla każdego.

Patrycja Batóg wnp.pl

 
Osobisty kalkulator zuzycia enrgii

Kalkulator emisji osobistych wyliczy, jak Twój sposób życia przekłada się na emisję dwutlenku węgla. Nie tylko z transportu czy mieszkania, ale wszystko – całą emisję związaną z Twoim sposobem życia. Pomoże też we wskazaniu, które zmiany mogą dać najlepsze efekty.

A jeśli dojdziesz do wniosku, że Twój sposób życia wciąż jest zbyt energożerny, kalkulator pozwoli na sprawdzenie, jaki byłby Twój wpływ na planetę, gdybyś żył tak, jak żyjesz, ale przy zmienionych źródłach energii, zmianach w przemyśle i transporcie.

Ziemia na rozdrożu

Lista krajów wg/ wielkosci emisji CO2 według Wikipedii

List of countries by 2008 emissions

Rank Country Annual CO2 emissions[8][9]
(in thousands of metric tonnes)
Percentage of global total
   World 29,888,121 100%
1  China[10] 7,031,916 23.33%
2  United States 5,461,014 18.11%
 European Union (27) 4,177,817.86[11] 14.04%
3  India 1,742,698 5.78%
4  Russia 1,708,653 5.67%
5  Japan 1,208,163 4.01%
6  Germany 786,660 2.61%
7  Canada 544,091 1.80%
8  Iran 538,404 1.79%
9  United Kingdom 522,856 1.73%
10  South Korea 509,170 1.69%
11  Mexico 475,834 1.58%
12  Italy[12] 445,119 1.48%
13  South Africa 435,878 1.45%
14  Saudi Arabia 433,557 1.44%
15  Indonesia 406,029 1.35%
16  Australia 399,219 1.32%
17  Brazil 393,220 1.30%
18  France[13] 376,986 1.25%
19  Spain 329,286 1.09%
20  Ukraine 323,532 1.07%
21  Poland 316,066 1.05%
22  Thailand 285,733 0.95%
23  Turkey 283,980 0.94%
24  Taiwan 258,599[14] 0.86%
25  Kazakhstan 236,954 0.79%
26  Egypt 210,321 0.70%
27  Malaysia 208,267 0.69%
28  Argentina 192,378 0.64%
29  Netherlands 173,750 0.58%
30  Venezuela 169,533 0.56%
31  Pakistan 163,178 0.54%
32  United Arab Emirates 155,066 0.51%
33  Vietnam 127,384 0.42%
34  Uzbekistan 124,905 0.41%
35  Czech Republic 116,996 0.39%
36  Algeria 111,304 0.37%
37  Belgium 104,880 0.35%
38  Iraq 102,936 0.34%
39  Greece 97,814 0.32%
40  Nigeria 95,756 0.32%
41  Romania 94,660 0.31%
42  Philippines 83,157 0.28%
43  North Korea 78,371 0.26%
44  Kuwait 76,743 0.25%
45  Chile 73,109 0.24%
46  Syria 71,598 0.24%
47  Qatar 68,478 0.23%
48  Austria 67,726 0.22%
49  Colombia 67,700 0.22%
50  Belarus 62,816 0.21%
51  Libya 58,331 0.19%
52  Finland 56,512 0.19%
53  Portugal 56,310 0.19%
54  Hungary 54,638 0.18%
55  Bulgaria 50,539 0.17%
56  Norway 49,920 0.17%
57  Serbia 49,934 0.17%
58  Trinidad and Tobago 49,772 0.17%
59  Sweden 49,050 0.16%
60  Morocco 47,906 0.16%
61  Turkmenistan 47,840 0.16%
62  Azerbaijan 47,139 0.16%
63  Bangladesh 46,527 0.15%
64  Denmark 46,025 0.15%
65  Oman 45,749 0.15%
66  Ireland 43,604 0.14%
67  Peru 40,535 0.13%
68  Switzerland 40,392 0.13%
69  Hong Kong 38,573 0.13%
70  Israel 37,664 0.12%
71  Slovakia 37,557 0.12%
72  New Zealand 33,095 0.11%
73  Singapore 32,295 0.11%
74  Cuba 31,419 0.10%
75  Bosnia and Herzegovina 31,276 0.10%
76  Ecuador 26,826 0.09%
77  Tunisia 25,013 0.08%
78  Angola 24,371 0.08%
79  Yemen 23,384 0.08%
80  Croatia 23,304 0.08%
81  Bahrain 22,479 0.07%
82  Dominican Republic 21,617 0.07%
83  Jordan 21,382 0.07%
84  Estonia 18,291 0.06%
85  Slovenia 17,158 0.06%
86  Lebanon 17,099 0.06%
87  Lithuania 15,130 0.05%
88  Sudan 14,052 0.05%
89  Bolivia 12,835 0.04%
90  Myanmar 12,776 0.04%
91  Jamaica 12,204 0.04%
92  Guatemala 11,914 0.04%
93  Macedonia 11,815 0.04%
94  Sri Lanka 11,764 0.04%
95  Mongolia 10,895 0.04%
96  Brunei 10,594 0.04%
97  Luxembourg 10,502 0.03%
98  Kenya 10,392 0.03%
99  Zimbabwe 9,076 0.03%
100  Honduras 8,672 0.03%
101  Ghana 8,592 0.03%
102  Cyprus 8,328 0.03%
103  Uruguay 8,328 0.03%
104  Costa Rica 8,016 0.03%
105  Latvia 7,591 0.03%
106  Ethiopia 7,107 0.02%
107  Côte d’Ivoire 7,015 0.02%
108  Panama 6,912 0.02%
109  Tanzania 6,465 0.02%
110  Netherlands Antilles 6,219 0.02%
111  Kyrgyzstan 6,208 0.02%
112  El Salvador 6,113 0.02%
113  Armenia 5,548 0.02%
114  Cameroon 5,302 0.02%
115  Georgia 5,203 0.02%
116  Senegal 4,976 0.02%
117  Botswana 4,840 0.02%
118  Equatorial Guinea 4,815 0.02%
119  Moldova 4,774 0.02%
120  Cambodia 4,602 0.02%
121  Nicaragua 4,331 0.01%
123  Albania 4,117 0.01%
124  Paraguay 4,118 0.01%
125  Benin 4,067 0.01%
126  Namibia 3,968 0.01%
127  Mauritius 3,953 0.01%
128  Uganda 3,748 0.01%
129  Nepal 3,542 0.01%
130  New Caledonia 3,150 0.01%
131  Tajikistan 3,146 0.01%
132  Democratic Republic of the Congo 2,816 0.01%
133  Réunion 2,816 0.01%
134  Malta 2,560 0.01%
135  Gabon 2,472 0.01%
136  Suriname 2,439 0.01%
137  Haiti 2,435 0.01%
138  Mozambique 2,314 0.01%
139  Aruba 2,288 0.01%
140  Iceland 2,230 0.01%
141  Guadeloupe 2,200 0.01%
142  Bahamas 2,156 0.01%
143  Papua New Guinea 2,109 0.01%
144  Palestinian territories 2,057 0.01%
145  Mauritania 1,999 0.01%
146  Montenegro 1,951 0.01%
147  Republic of the Congo 1,936 0.01%
148  Martinique 1,918 0.01%
149  Madagascar 1,911 0.01%
150  Zambia 1,889 0.01%
151  Burkina Faso 1,856 0.01%
152  Laos 1,533 0.01%
153  Guyana 1,525 0.01%
154  Togo 1,419 < 0.01%
155  Guinea 1,393 < 0.01%
156  Barbados 1,353 < 0.01%
157  Macau 1,335 < 0.01%
158  Sierra Leone 1,335 < 0.01%
159  Fiji 1,254 < 0.01%
160  Malawi 1,228 < 0.01%
161  Swaziland 1,093 < 0.01%
162  Maldives 920 < 0.01%
163  French Guiana 913 < 0.01%
164  French Polynesia 891 < 0.01%
165  Niger 851 < 0.01%
166  Afghanistan 814 < 0.01%
167  Bhutan 733 < 0.01%
168  Faroe Islands 708 < 0.01%
169  Rwanda 704 < 0.01%
170  Seychelles 682 < 0.01%
171  Somalia 649 < 0.01%
172  Liberia 609 < 0.01%
173  Mali 594 < 0.01%
174  Greenland 576 < 0.01%
175  Cayman Islands 557 < 0.01%
176  Andorra 539 < 0.01%
177  Djibouti 524 < 0.01%
178  Chad 495 < 0.01%
179  Antigua and Barbuda 447 < 0.01%
180  Belize 425 < 0.01%
181  Gibraltar 422 < 0.01%
182  Eritrea 414 < 0.01%
183  Gambia 411 < 0.01%
184  Saint Lucia 396 < 0.01%
185  Bermuda 389 < 0.01%
186  Cape Verde 308 < 0.01%
187  Guinea-Bissau 282 < 0.01%
188  Central African Republic 260 < 0.01%
189  Saint Kitts and Nevis 249 < 0.01%
190  Grenada 246 < 0.01%
191  Sahrawi Arab Democratic Republic 238 < 0.01%
192  Palau 213 < 0.01%
193  Saint Vincent and the Grenadines 202 < 0.01%
194  Solomon Islands 198 < 0.01%
195  Timor-Leste 191 < 0.01%
196  Burundi 180 < 0.01%
197  Tonga 176 < 0.01%
198  Samoa 161 < 0.01%
199  Turks and Caicos Islands 158 < 0.01%
200  Nauru 143 < 0.01%
201  Dominica 128 < 0.01%
202  São Tomé and Príncipe 128 < 0.01%
203  Comoros 125 < 0.01%
204  British Virgin Islands 103 < 0.01%
205  Marshall Islands 99 < 0.01%
206  Vanuatu 92 < 0.01%
207  Montserrat 77 < 0.01%
208  Cook Islands 70 < 0.01%
209  Saint Pierre and Miquelon 66 < 0.01%
210  Federated States of Micronesia 62 < 0.01%
211  Anguilla 59 < 0.01%
212  Falkland Islands 59 < 0.01%
213  Kiribati 29 < 0.01%
214  Wallis and Futuna 22 < 0.01%
215  Saint Helena, Ascension and Tristan da Cunha 11 < 0.01%
216  Niue 4 < 0.01%

Polska , UE a działanie podczas Prezydencji

W trakcie polskiej prezydencji zaczną się konsultacje związane z kształtem unijnego budżetu na lata 2014-20, którym towarzyszyć będą dyskusje na co i w jaki sposób powinny być wydatkowane unijne fundusze.

Polska będzie też musiała przewodzić dyskusji na temat zmienianej właśnie dyrektywy o opodatkowaniu usług energetycznych (Energy Tax Directive) oraz doprowadzić do porozumienia w sprawie wysokości podatków od energii (tax on energy), ale także, po raz pierwszy w historii, w sprawie podatku węglowego (tax on carbon).

Niezwykle istotnym tematem podczas polskiej prezydencji będzie także kwestia oszczędności energii i efektywności energetycznej. 22 czerwca Komisja Europejska zaprezentowała projekt nowej dyrektywy w sprawie usług energetycznych i oszczędności energii. To Polska, w czasie swojej prezydencji, będzie musiała prowadzić konsultacje nad dyrektywą w ramach Rady UE; w tym czasie Parlament Europejski będzie opracowywał poprawki do niej. Nie oczekujemy, że konsultacje związane z dyrektywą skończą się w ciągu sześciu miesięcy, chcielibyśmy jednak, żeby podczas polskiej prezydencji dyrektywa nie została osłabiona, a wzmocniona na tyle, aby pomogła zrealizować unijne cele w zakresie oszczędności energii.

Europa jest największym importerem surowców energetycznych na świecie; w tej chwili importujemy 50% potrzebnej nam energii. Szacujemy też, że jeśli nie podejmiemy odpowiednich działań, wielkość ta wzrośnie do poziomu 70% w ciągu najbliższych 20 lat. Zmniejszenie konsumpcji energii jest zatem niezbędnym czynnikiem stabilności unijnej gospodarki oraz zapewnienia dobrobytu.

Inwestycje w oszczędność energii i efektywność energetyczną nie tylko pomogą zwiększyć nasze bezpieczeństwo energetyczne i zmniejszyć naszą zależność od importu coraz droższych paliw, ale pomogą także budować zieloną gospodarkę. Zgodnie z posiadanymi przez Komisję Europejską danymi, jeśli zrealizujemy cele z zakresu oszczędności energii, stworzymy w Europie około 2 milionów nowych, lokalnych miejsc pracy.

http://www.elektroonline.pl/a/4175,Efektywnosc_energetyczna_w_czasie_polskiej_prezydencji,Energetyka

Podsumowanie

Trudne pytania z Internetu (spoko)

  • Czy huty i elektrownie będą musiały sadzić lasy, aby mieć odzysk emisji CO2 ?
  • Czy rząd przewidział taki rozwój wydarzeń i zadbał o społeczeństwo ?
  • Czy Polska ma w ogóle jakiś rząd ? Polska obecnie teoretycznie rządzi UE, ale prezydencja okazuje się kompromitacją.

Polski sprzeciw wobec postulatu zwiększenia redukcji emisji CO2 do 30 proc. do 2020 r. wyraziła branża chemiczna, stalowa, cementowa, wydobywcza (m.in. KGHM) oraz producenci szkła co zrobi polska ekipa rządowa za okres działania podczas Prezydencji.

 

Kejow