Bez kategorii
Like

Eksperci HR o niestandardowych CV

29/08/2011
494 Wyświetlenia
0 Komentarze
6 minut czytania
no-cover

W poprzedniej notce „CV – klasycznie czy ekstrawagancko” zajęłam się coraz częstszymi przypadkami składania CV w formie prezentacji, mapy myśli, wiedo-CV czy puzli. Teraz czas na opinię innych ekspertów HR.

0


Po publikacji poprzedniej notki:

http://headhunter.nowyekran.pl/post/24906,cv-klasycznie-czy-ekstrawagancko

poprosiłam o skomentowanie zagadnienia znanych mi ekspertów HR:

Wg Anny Zadrożnej, HR Managera w firmie BDO, nietypowe aplikacje, jak np. video cv mogą utrudniać selekcję kandydatów w przypadku dużego spływu aplikacji na ogłoszenie rekrutacyjne. Uważa, że:„trudność ta dotyczy nie tylko czasochłonności przy wstępnej ocenie kompetencji danej osoby, ale również wiąże się z technicznym aspektem samego przeglądania pliku – nie zawsze jest możliwość otwarcia każdego załącznika”.

Z kolei Paulina Baranowska, Executive Partner zarządzająca działem executive search firmy doradztwa personalnego People twierdzi, że preferuje tradycyjne formaty CV z przejrzyście przedstawionym zakresem odpowiedzialności i osiągnięciami, szczególnie z ostatnich 10 lat. „Rekrutując kandydatów na stanowiska na poziomie Zarządu, nie oczekuję przerostu kreatywności nad tym, co najważniejsze – klarownym i uporządkowany tekstem, ułatwiającym odbiór i ocenę kandydata”. Obala również mit 1-stronicowego życiorysu: „dokument ten powinien być dostatecznie szczegółowy, by podczas wywiadu rekrutacyjnego można było się skoncentrować na kluczowych obszarach i kompetencjach, a nie notowaniu kolejnych faktów z biografii zawodowej”.  Paulina Baranowska podkreśla, że „ CV powinno być utworzone w taki sposób, by stało się praktycznym narzędziem dla rekruterów, dlatego wymyślne formaty nie są zazwyczaj mile widziane”.
 
Zarówno Anna Zadrozna jak i Paulina Baranowska zwracają również uwagę na wymogi systemów bazodanowych, z których korzystają w swoich firmach rekruterzy. Systemy te często nie pozwalają na przechowywanie aplikacji w niestandardowych formatach lub uniemożliwiają efektywne wyszukiwanie życiorysów.
 
Eksperci HR zauważają jednak i pozytywne strony niestandardowego podejścia do tworzenia aplikacji.
Anna Zadrożna twierdzi, ze„ np. przy rekrutacjach na stanowiska sprzedażowe aplikacja w formie video CV może skrócić proces selekcji, gdyż już przy wstępnej weryfikacji CV można ocenić takie kompetencje jak: umiejętność komunikacji, wypowiadania się czy autoprezentacji”.Uważa, ze taka forma jest korzystna prze rekrutacjach na stanowiska, na których wymagana jest kreatywność i niesztampowe zachowania.  Z kolei Paulina Baranowska zwraca uwagę na fakt, ze często prosi kandydata o dodatkowy dokument – portfolio zrealizowanych projektów, które efektywniej buduje jego wizerunek na płaszczyźnie merytorycznej niż video CV czy Prezentacja w Power Point. Wówczas często spotyka się z linkiem do strony www.
 
Wydaje się więc, że korzystniejsze jest dokładne sporządzenie  klasycznej aplikacji niż koncentracja na elementach przykuwających jedynie wzrok rekrutera.
 
Co więc zrobić, by wyróżnić się w morzu aplikacji i mieć pewność, ze rekruter je w ogóle przeczytał?
Nie zniechęcam nikogo do wykorzystania niestandardowego CV. Przemyślmy jednak dokładnie jego formę. Jeśli spodobała się nam koncepcja puzzli czy pudełka to jest to już na tyle znany szablon, ze takie CV niestandardowe już nie będzie, a my jedynie ośmieszymy się chcąc udowodnić własną kreatywność. Niech nietypowa forma życiorysu będzie autorska i jedynie uatrakcyjni naszą kandydaturę a nie forma przysłoni treść. Bez pożądanych kompetencji najbardziej wysublimowana forma aplikacji nam nie pomoże. Forma CV musi być dostosowana do branży , nieszablonowość wykorzystujmy wszędzie tam, gdzie się jej oczekuje (np. reklama, media, grafika komputerowa, marketing, PR) a klasykę, uporządkowanie, rzeczowość, tam, gdzie są niezbędne (np. stanowiska finansowe, analityczne, prawnicze).
 
Niezależnie jaką formę wybierzemy pamiętajmy o tym co najważniejsze w CV – uwypukleniu kompetencji pożądanych na stanowisku, na które aplikujemy.
 
Nie przesadzajmy z wykorzystaniem zbyt zaawansowanych programów i używajmy standardowych plików o niewielkiej wadze, by miało ono szanse dotrzeć do skrzynki e-mail rekrutera.
 
Pamiętajmy o numerze referencyjnym ogłoszenia w tytule maila – gdy go brak system często nie przypisuje aplikacji do prowadzonej rekrutacji tylko do ogólnego spływu.
 
Wyróżni nas na pewno mail z własnym nazwiskiem, niestandardowa szata graficzna (czcionka, kolory, drobna grafika).

Jeśli decydujemy się na link do naszej strony www, na której w pełni prezentujemy swoje portfolio, to nie ograniczajmy się tylko do niego ale zamieśćmy również tradycyjny życiorys, który rekruter będzie mógł wydrukować przed spotkaniem.

 

 

0

Headhunter

Praca/Rekrutacja/Selekcja

128 publikacje
0 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758