„Zamiast doprowadzić do swoistego katharsis, zdaje się, że film „Pokłosie” doprowadził do reaktywacji antysemickich tendencji w Polsce” – pisze na swojej stronie internetowej tygodnik „The Economist” – podaje tokfm.pl.
"Niektóre gazety otarły się nawet o zaprzeczanie Holocaustu, recenzując film" – zauważa.
Tygodnik krótko recenzuje "Pokłosie". "Economist" zauważa, że głównym problemem poruszanym w filmie Władysława Pasikowskiego jest, drażliwa dla Polaków, kwestia przeszłego antysemityzmu i tego, co z niego zostało w dzisiejszej Polsce. Pismo podkreśla, że w innych krajach podobne produkcje doprowadzały do zdrowej introspekcji ("Kiedy w Niemczech emitowany był amerykański miniserial "Holocaust", gromadził przed telewizorami niemal połowę dorosłej populacji"), w Polsce zaś doprowadził do reaktywacji antysemickich postaw.
"Zamiast katharsis – powrót antysemityzmu"
"Economist" wskazuje w szczególności na okładki dotyczące "Pokłosia" w trzech tygodnikach – "Wprost" (uznany przez ”Economist” za pismo prawicowe), "Angorze" i "Uważam Rze". "”Wprost” i ”Angora” na swoich okładkach pokazywały Macieja Stuhra określonego mianem "Żyd". To może wydawać się dziwne, biorąc pod uwagę, że aktor jest chrześcijaninem. Właściwie to te nagłówki są specyficzną polską formą antysemityzmu. Chodzi w niej o "zjudaizowanie" obiektu nienawiści niektórych Polaków, która różni się od samej nienawiści wobec Żydów. "Nie lubię cię, dlatego jesteś Żydem", a nie "nie lubię cię, ponieważ jesteś Żydem" – pisze "Economist".
"Uważam Rze" magazyn zaś wytyka za okładkę prezentującą orła nad przepaścią z przywiązanym kamieniem oraz tytułem "Jak się niszczy polską pamięć".
Więcej:
http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,102433,13082104,_Economist__o__Poklosiu____Niektore_polskie_gazety.html
"Szef Dzialu Ekonomicznego Nowego Ekranu. Dziennikarz z 10-letnim stazem. Byly z-ca szefa Dzialu Biznes "Wprost"."