Domena .eu uruchomiona została dokładnie 7 grudnia 2005 roku, czyli ma blisko 14 lat. Jednak nie od razu była dostępna do rejestracji dla wszystkich – początkowo mogły z niej korzystać wyłącznie instytucje publiczne z Unii Europejskiej oraz organizacje posiadające prawa do znaków towarowych. Natomiast 7 kwietnia 2006 roku domena została udostępniona do otwartej rejestracji. Pytanie tylko: czy warto postawić na to rozszerzenie?
Funkcję operatora domen z rozszerzeniem .eu pełni EURid, które zostało do tego zadania wyznaczone przez Unię Europejską. Firma ta współpracuje z 750 akredytowanymi rejestratorami domen .eu na całym świecie. Domena .eu nie jest dostępna dla każdego, kto jest nią zainteresowany. Mogą z niej korzystać każda firma, osoba fizyczna czy organizacje mające siedzibę na terytorium Unii Europejskiej, Islandii, Liechtensteinu lub Norwegii. Na stronie EURid można znaleźć listę akredytowanych partnerów tej firmy. Dla kogo przeznaczone jest takie rozszerzenie? Przede wszystkim dla firm, które kierują swoją ofertę do krajów Unii Europejskiej oraz Liechtensteinu i Norwegii. Poza tym na taką domenę mogą postawić również wszyscy ci, którzy poszukują atrakcyjnej nazwy. Rozszerzenie .eu jest krótkie, proste, a większość internautów skojarzy je prawdopodobnie z Unią Europejską. Na pewno jego dużym plusem jest atrakcyjna cena za pierwszy rok korzystania. W dniu pisania tego artykułu własna domena .eu w Az.pl była całkowicie darmowa. Mowa tutaj o opłacie za pierwszy rok jej użytkowania – w kolejnym abonent będzie już musiał zapłacić, o ile oczywiście będzie chciał dalej z niej korzystać.
Podobnie jak NASK, operator domen z rozszerzeniem .pl, również EURid wydaje raporty kwartalne, z których można się dowiedzieć m.in. tego, jak dużym zainteresowaniem cieszą się domeny .eu. Jak się okazuje, w drugim kwartale 2019 roku dokonano 164 906 rejestracji nowych adresów z rozszerzeniem .eu, a liczba aktywnych nazw na koniec tego kwartału wynosiła 3 623 691. Na pewno warto zwrócić uwagę na wysoki wskaźnik odnowień, który w tym okresie wynosił dla tego rozszerzenia 82,3 proc. Liczba aktywnych domen w poszczególnych miesiącach drugiego kwartału nie zmieniała się znacznie – utrzymywała się na podobnym poziomie. Wiemy również, w których krajach domena europejska cieszyła się największym zainteresowaniem. Oto lista 10 krajów według największej liczby aktywnych nazw .eu:
Polska zajmuje w tym zestawieniu wysoką, bo czwartą pozycję, ale nie mamy większych szans na to, żeby znaleźć się wyżej. Zdecydowanym liderem pod względem liczby rejestracji domen .eu są oczywiście Niemcy – z wynikiem prawie miliona aktywnych nazw. W Polsce mamy już za sobą okresy, w których domena europejska miała większą liczbę abonentów, ale nigdy nie był to wynik zbliżony do tego u naszych zachodnich sąsiadów. Polskie firmy, które rozpoczynają swoją działalność również w innych krajach UE, mają najczęściej dylemat – czy wybrać domenę narodową danego kraju, czy jednak nazwę europejską. Które rozwiązanie jest lepsze? Jeśli oferta adresowana jest do mieszkańców różnych krajów Unii, to prawdopodobnie sprawdzi się nazwa .eu, ale w przypadku, gdy tylko do jednego kraju, to być może lepszym rozwiązaniem będzie domena narodowa. Jednak ceny domen są na tyle niskie, że przedsiębiorca może brać pod uwagę korzystanie z obu. W 2018 roku, według raportu „Eurobarometr 90”, Polacy byli zaliczani do 4 narodów najbardziej entuzjastycznie nastawionych do Unii Europejskiej. Być może przekłada się to również na zaufanie do ofert firm, które korzystają z domeny europejskiej?