Bez kategorii
Like

Dobre KUPIECTWO, dobra REKLAMA, dobra PROMOCJA!

21/05/2011
547 Wyświetlenia
0 Komentarze
6 minut czytania
no-cover

To do czytania przed naszym polskim podręcznikiem: Stanisław Batko; „REKLAMA w przemyśle i handlu”, Wydawnictwo Miejskiego Muzeum Technicznoprzemysłowego, Kraków 1916.

0


BALTIMORE, MD ~ GWYNN OAK PARK (1910)

 Park 1910 rok…

www.nwwone.org/world-war/BALTIMORE-MD-GWYNN-OAK-PARK-1910_110687120823.html

 Dekalog "domokrążców" z kongresu DOBREJ REKLAMY

w Baltimore:

RAZ – Nie będziesz w reklamie kłamał,

tylko mówił najistotniejszą prawdę.

Humor i mądrość Świata Dysku

 

DWA– Nie zanudzisz czytelnika zachwalaniem tej prawdy,

jeno podasz mu ją w sposób barwny,

świeży, nowy, zajmujący,

bardziej zajmujący niż felieton utalentowanego nowelisty.

Humor i mądrość Świata Dysku

 

TRZY– Nie będziesz ganił w niej bliźniego konkurenta, jeno mówił o sobie

i to w taki sposób,

aby czytelnik zrozumiał, że produkt twój jest największym cudem świata.

Humor i mądrość Świata Dysku

 

CZTERY– Ta reklama staje się przyjacielem i doradcą czytelnika,

który potwierdza sprawdzone przez niego doświadczenie.

Zatem powtórna reklama, obliczona na czytelników,

którzy mieli już czas na zbadanie poprzednio zachwalanego produktu,

powinna być silniejszą i bardziej pomysłową niźli pierwsza.

Humor i mądrość Świata Dysku


PIĘĆ– Do kreślenia treści reklamy używaj najlepszych piór.

Do ilustrowania klisz zamawiaj najlepszych artystów.

Humor i mądrość Świata Dysku


SZEŚĆ –Nie gardź żadnym środkiem reklamy,

tylko przystosuj ją do celu potrzebnego.

Na zasłonie teatralnej nie zachwalaj pensjonatu dla młodych dziewcząt,

a w piśmie humorystycznym zakładu pogrzebowego.

Gdy zrozumiesz ton, środowisko i inteligencję odbiorców dziennika lub zakładu,

w którym się ogłaszasz, schwyciłeś jądro rozgłosu

i moc narzucenia woli swej całym masom.

Humor i mądrość Świata Dysku

 

SIEDEM – Unikaj krzyczących sposobów rozgłosu z wieży;

przestań wierzyć w reklamy na skałach i wodospadach.

Podróżny uśmiechnie się po raz pierwszy,

a potem jeżeli jest inteligentny, złorzeczy szpecącemu plakatowi.

O nieinteligentnego zaś nie dbaj.

Nic łatwiejszego jak ośmieszyć przez niezręczną reklamę dobry nawet artykuł.

Humor i mądrość Świata Dysku

 

OSIEM –Trzymaj się przeważnie prasy obliczonej na czytelników ze wszystkich sfer

i myśl o tem, aby czytelnikowi uczynić niespodziankę.

Gdy w różnych rubrykach w urozmaiconej formie odczyta twe ogłoszenie jednego dnia,

nabierze zaufania do twej inteligencji.

A kupiec rozumny nie może być oszustem

i daje towar rzetelny.

Humor i mądrość Świata Dysku


DZIEWIĘĆ– Posiłkuj się coraz częściej drutem telegraficznym.

Działając na odległość,

ogłaszaj jednego dnia równocześnie na całej kuli ziemskiej.

Wynik będzie nieprawdopodobnie wielki.

Humor i mądrość Świata Dysku

merlin.pl/Humor-i-madrosc-Swiata-Dysku_Terry-Pratchett/browse/product/1,700281.html

DZIESIĘĆ – Nie zadłużaj się na reklamę.

Ten wydatek tak samo, jak komorne lub podatki,

ponosić winieneś ze świeżego grosza środkami rozporządzalnymi

mierz rozmiary swych przedsięwzięć.

Źródło: „Bez tabu. Polska reklama prasowa sto lat temu” Agnieszka Janiak-Jasińska – portalhandlowców.pl, 10.02.2006 

photo

farm6.static.flickr.com/5285/5370599177_d01af04c34.jpg

Targ rybny 1910? rok…

-"Niesforne Dziecię Gutenberga".

P.S. do 13 maja można było oglądać w Bydgoszczy polską reklamę sprzed 100 lat 🙂

image

www.wimbp1.man.bydgoszcz.pl/index.php

 
Natknąć się na plansze z zamieszczonymi afiszami jest dosyć łatwo, trochę trudniej odnaleźć je wszystkie. Spotkać je można w holu, wypożyczalni, czytelni głównej, regionalnej i zapewne jeszcze gdzieś się skryły. Nic straconego, jeśli nie uda się nam odszukać każdej, bowiem „Dziennik Bydgoski” jest cały czas dostępny w formie elektronicznej na stronie Biblioteki. Tam można nadrobić ewentualne braki. 

Pracownicy Biblioteki skupili się na afiszach sprzed dokładnie 100, lat, czyli z roku 1911.
Wybierali te wg nich najciekawsze, dla współczesnego odbiorcy nierzadko zabawne. 
 
Kilka z afiszów stanowią po prostu ogłoszenia matrymonialne, dla nas nie takie proste, bo odznaczają się innym językiem i kulturą. Co zwraca szczególną uwagę, to waga jaką przywiązywali ogłoszeniodawcy do wielkości posagu swojej przyszłej wybranki, pisząc np.: "Panienki w wieku 18-25 lat z posagiem 6-10 tysięcy marek, zechcą łaskawie…” 

W innym ogłoszeniu zwraca się do potencjalnych kandydatek pewien kawaler: Panienki z dobrem wychowaniem i odpowiednim majątkiem, zechcą się zgłosić z dołączeniem fotografii pod nr… – Tajemnica zapewniona. Fotogr. się zwraca – zastrzega.

 

Ci, którzy szukali w ten sposób pracowników, też zwracali uwagę na zgoła inne przymioty niż w chwili obecnej, przynajmniej biorąc pod uwagę pracę, którą oferowali. – mogą się zgłosić 2 uczennice oraz dwóch dzielnych młodych czeladników krawieckich na pracę podług miary– czytamy w ogłoszeniu Domu Towarowego.

grupa-neon.blogspot.com/2011/04/wyczesana-wystawa-reklama-sprzed-100.html

Więcej zdjęć z wystawy można znaleźć na blogu Neonu.

0

jakk

Czlek rozmowny... Negocjator, mediator, arbiter! Dzieki GEOLOGII.

895 publikacje
0 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758